Hopp til innhold

Spekulasjoner om konkurs: Hva skjer med laderne fra EVBox?

EVBox hovedbilde
USIKRE TIDER? Vi har pratet med ladeboksprodusenten EVBox om hva som skjer fremover. Foto: EVBox.

Utenlandske medier har meldt om konkurs hos EVBox, som har levert ladebokser til mange norske hjem, men hva er det egentlig som skjer?

I forrige uke meldte blant annet nettstedet Electrive og nederlandske Gouds Dagblad om at selskapet EVBox skulle oppløses av det franske moderselskapet Engie.

EVBox er en europeisk produsent av ladebokser og ladestasjoner, som blant annet har blitt solgt til norske privatboliger, borettslag og hurtigladeselskaper.

Hvilke konsekvenser det får for norske kunder har vært uklart. Derfor har elbil.no forhørt seg med EVBox om hva som skjer fremover.

Moderselskapet varslet nedskalering i juni

Først og fremst har EVBox og Engie kommet med hver sin pressemelding som skisserer følgende handlingsforløp:

Engie varslet allerede 4. juni i år om at det var en nedskalering på gang. 10. oktober ga de beskjed om at de har mottatt et bud fra selskapet Fianciere de Pessac.

Budet deres går ut på å ta over EVTronic, som er EVBox sin hurtigladeavdeling, sine operasjoner i Bordeux og drifte de videre.

Går budet gjennom vil det omfatte 100 ansatte i Frankrike og 34 i andre avdelinger av EVBox.

VIL KUNNE FORTSETTE: Fortsatt satsning på hurtiglading er gode nyheter for blant annet norske aktører som Ragde Charge. Foto: Ragde Charge.

Hva gjelder ladebokser, omtalt som AC i pressemeldingen, så er dette planen:

Går budet gjennom, skal det etableres et datterselskap i Nederland med ansvar for å følge opp garantier og kontraktsfestede forhold i 3 år fremover.

For å få svar på hva norske kunder kan forvente, har vi snakket med EVBox direkte.

– Ingen konsekvenser for privatkunder og borettslag de første tre årene

Geir Bjørnstad er EVBox sin regionale direktør for Norden. Han tar situasjonen med ro når vi spør om konsekvenser for privatkunder og borettslag her hjemme:

– Det blir ingen konsekvenser, de vil ikke merke noen ting. Vi har funnet en partner som vi har har overført lading i borettslag til. De vil drifte og kjøre dette, sier han.

– Ingen av de vil bli berørt av det som skjer nå. Den dagen noe ryker har man akkurat de samme rutinene tre år frem i tid, som vi har hatt før.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Det betyr også at det ikke blir noen forskjell for privatpersoner med tanke på garanti, apper eller oppdateringer?

– Ja. Det vil gå i tre år i hvert fall. Etter det vet vi ikke helt hva som skjer. Sannsynligvis vil du få muligheten til å kjøpe opp reservedeler hvis man lanserer en slutt på den supportorganisasjonen.

– Nå er vi litt på spekulasjonsnivå her, men det viktigste budskapet er at det ikke vil påvirke de som har EVBox, forklarer Bjørnstad.

Dame lader elbilen utenfor hjemmet.

Ladebokser til elbil

Svært gode medlemspriser på DEFA og Zaptec ladebokser.

Avklaring om oppkjøp i slutten av november

Bjørnstad forteller at de mest sannsynlig får vite om oppkjøpet går gjennom i slutten av november. Da vil selskapet fortsette under EVBox-navnet:

– Det blir ikke noen endring på produktene eller det de gjør. Det som er vernet er fabrikken i Frankrike og den nordiske organisasjonen, forklarer Bjørnstad.

– Grunnen til at vi er vernet som region er at vi er de som gjør det definitivt best. Det er kanskje det som har vært problemet til selskapet, at vi ikke har fått det til like bra i de store markedene, sier han.

Ladeselskapet Mer selger deler av virksomheten til Wattif:

Slutter med lading i borettslag

Sørger uansett for support og oppfølging

– Vi vet at vi fortsetter med hurtiglading, men så er det mer usikkert med ladebokser. Der jobbes det med forskjellige versjoner.

– Hvis man i verste fall ikke fortsetter med ladebokser, vil disse i Nederland sitte med support og oppfølging. Det er ikke slik at man slår konkurs og kutter ut, betrygger Bjørnstad.

EVBox har for øyeblikket planer om å levere til flere nye hurtigladelokasjoner, blant annet for ST1 og egne lastebil-ladestasjoner.

Ny undersøkelse:

Ni av ti lastebilsjåfører liker å kjøre elektrisk

Bli medlem i dag!

Les også