Hvilken elektrisk SUV vinner bagasjerommet?

Hvilken elektrisk SUV vinner bagasjerommet?

Én ting er oppgitte volum, noe annet er bagasjestapping i praksis. Se video her.

Da Elbilforeningen tidligere i vinter gjennomførte sin store, årlige vintertest, testet vi naturligvis ikke vinteren i seg selv. Det til tross; vi ønsket oss riktignok enda strengere testbetingelser enn vi fikk.

Temaet for årets test, var å se hvordan nyere elbiler i SUV-kategorien klarte seg med tanke på rekkevidde, forbruk og generelle kjøreegenskaper i norsk vintervirkelighet.

Over tre dager – og nær 100 mil på det aller meste av hva norske vinterveier kan by på av utfordringer – testet vi Jaguar I-Pace, Audi e-tron quattro, Hyundai Kona, Tesla Model X og Kia e-Niro for det de var verdt.

Og det var ikke lite, kunne Elbilforeningens testlag konkludere med.

Bagasje-bonanza

I tillegg testet vi én ting til: Hvordan hver enkelt av bilene håndterte store mengder bagasje.

Selv om enhver kan lese seg til bilenes oppgitte bagasjeromsmål ved et kjapt Google-søk, vil alle som har prøvd å stappe en bil med litt for mye bagasje vite at teori og praksis har det med å ende opp som to forskjellige ting.

Derfor samlet vi alt vårt medbrakte pikkpakk (bildet): Tre middels store bager, en svær sekk for fotoutstyr, en litt mindre tilsvarende, to vanlige sekker, en trillekoffert og en skulderveske. Vi målte ikke volum i denne uhøytidelige testen, gjennomført på sparket, men mengden ser du på bildet.

– Så forsøkte vi å stappe alt inn bakerst i hver enkelt testbil. Nå er selvsagt ikke dette på noen måte en vitenskapelig test, men vi tenker likevel at vår uformelle testvideo kan gi en pekepinn på bilenes bagasjekapasitet i den virkelige verden, sier testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.

Så, hvordan endte bagasjekonkurransen under vintertestlekene i klassen for elektriske SUV-er? En liten spoiler er at den største naturligvis også er størst på dette området. Se testvideoen her:

Vi ser litt nærmere på baksetene

Plassen til passasjerer er naturligvis også av avgjørende betydning for familier. Ofte vurderer vi dessuten plass til barneseter konkret, men dette lot seg ikke gjennomføre under vintertesten – av praktiske årsaker.

Vi så likevel på premissene for barnesete, gjennom denne oppmålingen av baksetene (total bredde baksete / avstand mellom Isofix-festene, i cm):

  • Hyundai Kona: 129 / 36
  • Kia e-Niro: 131 / 36
  • Jaguar I-Pace: 129 / 41
  • Audi e-tron: 131 / 41
  • Tesla Model X: 141,5 / –

– Den viktigste observasjonen er at baksetene i Kona og I-Pace i praksis er like brede, akkurat som e-tron og e-Niro. Samtidig er forskjellen i bilenes ytre bredde tildels stor. Med sine seks seter var Model X i en klasse for seg, og dermed ikke direkte sammenlignbar, sier Frydenlund.

Han legger til at avstanden (i midten) mellom Isofix-festene først og fremst illustrerer muligheten til å få plass til passasjer i midten. Om plassen i det hele tatt er praktisk utnyttbar avhenger av hvilken type (og størrelse) barnesete man bruker.

Merk at det var vesentlig forskjell på sitteputenes dybde og vinkel, og avstand til forsetene i praktisk bruk, men forholdstallene ved basismåling av baksetene sier likevel mye om de generelle praktiske egenskapene.