Hopp til innhold

Hyundai Inster: Småbil for SOME-surferne?

GJEMSEL: Hyundai er hemmelighetsfulle om sin nye elektriske småbil, men i e-posten fra importøren sier de at den er basert på modellen Casper, som allerede finnes som fossilbil i Asia.

Med trill runde øyne og god plass for en bil i A-segmentet, ønsker Hyundai å markere seg i småbilmarkedet.

Elbilsalget går trått flere steder i Europa og det etterspørres små og billige biler. Nå har riktignok ikke Hyundai annonsert pris ennå, men regn med at denne skal kjempe rundt alles mål om dagen, altså under 25.000 euro.

LANSERER NAVNET: Den nye lille elbilen fra Hyundai vil heter Inster.

Særpreg

Småbilen de skal konkurrere med heter Inster. Si navnet på engelsk, så høres det ut som Insta, forkortelsen for Instagram. Det er helt sikkert ikke helt tilfeldig. De kunne nemlig like gjerne kalt den Casper, bensinbilen som den egentlig stammer fra.

NESTEN: Se for deg denne, men noe lenger og med pixeldesign på lyktene, så tipper vi du ikke er langt unna hvordan nye Inster blir seende ut.

Dettte er en bil med veldig særpreget design. Det mest iøynefallende er de trill runde kjørelysene både foran og bak.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Hyundai ønsket et snilt utseende med høy front og chubby offroad-look. De vil rendyrke det siste i en utgave som kommer senere. Utrykket er høyt og smalt.

PIXLER: Fra teaserbildene ser vi at Inster får pixeldesign på lykter og lignende for å binde den nærmere Ioniq 5 og 6, samt Kona.

Men Inster er ikke helt lik Casper. Den har blitt 24 cm lenger og akselavstanden er 18 cm lenger. Det er dette som gjør at selv om de kaller dette som en bil i A-segmentet, så sier de også at den er like romslig som en bil i B-segmentet.

Ingen har gjort noe sånt før, hevdet de i den digitale visningen av bilen, men jeg mener bestemt Skoda har brukt dette argumentet på nærmest hver eneste bil. 

Ikke Ioniq

Hvorfor heter ikke bilen Ioniq, med en bokstav bak seg? Det har en enkel forklaring. Ioniq er nå forbeholdt biler som er konstruert som elbiler fra grunnen av, og det er ikke denne og heller ikke Kona.

TITT-TITT: Ikke vanskelig å se hvor opphavet kommer fra. Inster blir en romslig A-segmentbil. Priser kommer senere.

Men akkurat som Kona, bruker de pixlene fra Ioniq 5 for det det er verdt, både på lysbaren foran og bak, og i grillen. Du kan få fire firkanter i rattet også. Da er de lyssatt og gir deg flere funksjoner, blant annet pulsering under lading, ved stemmestyring, rygging og som velkomstlys.

35 mil

Siste tester er ikke gjort, men Hyundai forventer at rekkevidden havner på 355 kilometer, målt etter WLTP-standarden.

Bilen får global debut på Busan International Mobility Show senere denne måneden.

Familie som pakker bilen illustrasjon

Få en bedre elbilferie!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også