Hopp til innhold

Har trukket lakenet av Polestar 4: I rute uten bakrute

SER FREMOVER: Polestar har droppet bakruta på sin nyeste modell, Polestar 4.

Bilmessen i Shanghai er i gang, og en av de første som trakk lakenet av en ny modell, var Polestar.

Nummeret på Polestars siste er 4, og den plasserer seg ulogisk mellom 2 og 3.

Selv om bilen ser ut som en kombi, definerer Polestars frontfigur og sjef – Thomas Ingenlath – dette som en sports-SUV.

Bilen er 4,84 meter lang og havner i kamp med den trolig langt billigere Tesla Model Y.

FØRSTE: Det er et par år siden bilprodusenten Geely kom med den helelektriske plattformen SEA, men 4 er den første bilen fra Polestar som tar den i bruk.

Uten bakrute

De fleste har sett det brede, lange og lave konseptet Precept, som trolig vil få navnet 5 når den blir virkelighet.

Den introduserte for første gang ideen om en personbil i nyere tid uten bakrute.

Sjekk ut Polestar Precept:

Kjendis-konsept på Norgesvisitt

Varebilsjåfører tenker nok på dette med et skuldertrekk, men dette er big news og nytenkende i Polestar-leiren.

Utsikten bakover tas hånd om av digitalt sladrespeil, men det viktige her er at man kan trekke bakre takstolpe lenger bak for å sikre god takhøyde og panoramatak langt bakover.

BAKOVER: Baksetene er trukket ganske langt bak dørene for å sikre god plass.

Lang akselavstand har muliggjort å trekke baksetet langt bak bakdørene, og man har strukket taket langt bakover for å sikre hodeplass. Det er noe Jaguar I-Pace-aktig over dette trekket.

Man beholder et stort bagasjerom, samtidig som man har en sporty og potensielt mer aerodynamisk avslutning på karosseriet.

Bilen har likevel ikke mer enn et 500 liters bagasjerom, pluss et lite kabelrom foran på 15 liter. Med setene nede har du 1.536 liter og bilen kan trekke 1500 kilo med bakhjulsdrift, og to tonn med firehjulsdrift.

Du kan også ha 75 kilo på taket.

POLESTAR-SPORTY: Med 16,6 cm bakkeklaring kaller Thomas Ingenlath dette for en sporty SUV.

Endelig en modell med snilt forbruk

Man kunne forventet å se samme batteri- og drivverk-oppsett som på SUV-en 3, men det gjør vi ikke, heldigvis. Polestar 3 har som kjent et oppsiktsvekkende høyt forbruk. Se intervjuet med bærekraftsjefen i Polestar under.

VIL VÆRE BÆREKRAFTIG: Fredrika Klarèn forklarer veien videre for Polestar.

Med Polestar 4 later det imidlertid til at Polestar har kommet opp med noe mer energioptimert oppsett.

Utgaven med Long Range Dual Motor blir selvfølgelig favoritten. Den får hele 400 kW (544 hk og 668 Nm i dreiemoment.)

0-100 km/t gjøres på 3,8 sekunder, det samme som Tesla Model Y Performance, og toppfarta blir 200 km/t.

Det er kanskje viktigere at forbruket er oppgitt til 1,68 kWt på mila og at rekkevidden blir opp til 560 kilometer.

Det er kun 40 kilometer kortere enn den langt svakere tohjulstrekkeren. Det skyldes blant annet at man kobler ut forhjulene så fort man ikke trenger drift på fire.

UTEN SMART PANEL: Bortsett fra de såkalte Thors hammer-lyktene, er det lite som minner om øvrige polarstjerner. Fronten er lavere, i stedet for spalten på Polestar 3.

Long Range Single Motor får halvparten av effekten, altså 200 kW (272 hk) og 343 Nm i dreiemoment. 0-100 går også mer sedat for seg, 7,4 sekunder, men toppfarta blir 180 km/t.

Forbruket skal ende på veldig akseptable 1,49 kWt på mila, og rekkevidden holder den nye standarden: 600 kilometer.

Batteriet har fortsatt 400 volt arkitektur og er på 102 kWt brutto, 94 netto.

Ladefarten på lynlader er opp til 200 kW og ombordladeren muliggjør 22-kW-lading på hjemmelader.

Polestar 4 får også V2L, altså mulighet for å trekke strøm ut fra batteriet.

Ladeklubben blå ladebrikke

Fersk prissammenlikning:

Det lønner seg å bruke Ladeklubben

Sporty

Polestar er en del av det store kinesiske selskapet Geely, men dette er faktisk deres første bil som bruker Geelys SEA-plattform.

Den sprekeste har det Polestar kaller semi-aktive dempere, altså justerbare, men denne gangen med knapp, ikke manuelt, som Polestar 2 Performance har.

Styringen fremheves som estremt sportslig og tight.

Og ja, du får en Performance-pakke med Brembo-bremser, de velkjente gulldetaljene og 22-tommers felger. Du får også 20- og 21 tommer.

Selv om det ikke er opplyst, vil vi tro og håpe at den også har den avanserte differensialen på bakakselen som Polestar 3 har, som gjør den ekstra sporty og leken, spesielt på vinterstid.

Dro to uker på elbilferie i Storbritannia:

– ElbilAppen var en «lifesaver»

Annerledes inni

Det går i lyse materialer inni og inntrykket er ganske likt som Polestar 3 gir, med en viktig forskjell: Den 15,4 tommer store skjermen er liggende.

Multimediasystemet baseres rundt Android Automotive, et av de beste på markedet.

Du bestiller fortsatt bilen i fastsatte pakker.

Her blir valgene Plus, Plus Pro, Pilot, Performance og en ekstra skinnsetepakke der du får ventilasjon, massasje og høyttalere i nakkestøttene.

Kommer til neste år

Polestar 4 lanseres først i Kina med produksjonsstart i november.

Europa får biler tidlig i 2024. Polestar indikerer en startpris på 60.000 dollar for bakhjulstrekkeren.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også