Hammerfest er inne i sin andre vinter med elbusser: I verdens nordligste by går dette helt fint
Busselskapet Tide har ni elbusser som går i og rundt Hammerfest. Nå går de inn i sin andre vinter – uten spesielt mye angst.
Vi husker alle hvordan det gikk med de elektriske leddbussene i hovedstaden da snøen og kulda for alvor satte sitt preg på Oslo-trafikken.
Samtidig, betydelig lenger nord i landet, kjørte elbussene i og rundt Hammerfest videre som om ingenting hadde skjedde.
Nå er igjen kong vinter i ferd med å feste grepet over store deler av landet, men i Hammerfest har den vært der en stund allerede, og der er elbussene godt i gang med i andre vintersesong.
Og så langt ser det ut til at også den andre vintersesongen med elbusser i byen skal gå temmelig uproblematisk for seg.
– Veldig fornøyde
Bransjenettstedet Bussmagasinet har snakket med Trond Inge Hausmann, som er driftsleder i Tide Buss for Hammerfest, Honningsvåg og Havøysund.
Til magasinet sier han dette:
– Selvfølgelig har vi hatt noen ting som vi har måttet ta tak i og som vi kommer til å følge opp og utbedre til denne vinteren, men alt i alt så har vi vært veldig fornøyde med elbussene. Sist vinter hadde vi kun én stans hvor bussen gikk tom for strøm, men det skyldtes svikt i egne rutiner.
I selskapets flåte på 2450 busser er Volvo det største enkeltmerket, og Volvo ble også valgt til bussene i Hammerfest.
Busselskapet har forgreninger over store deler av landet, og Tide har for eksempel hatt elbusser i Trondheim siden 2019, og har hatt god erfaring med dem der.
– Det er ikke elbussens skyld
Også vinterlige Lillehammer har elbusser fra Volvo og har gode erfaringer med dem om vinteren.
Men i Hammerfest handlet det om mer enn bare erfaring fra andre byer.
I Trondheim har bussene pantografer på taket som lader med hurtiglading på hver endeholdeplass, som et supplement til depotlading. I Hammerfest har bussene større batteripakker og all lading skjer på depot, ifølge Bussmagasinet.
– Det var viktig for oss å velge vekk laderne på nederste hylle, men heller gå for ladere med god kvalitet som var godkjent til temperaturer ned i minus 30 grader, og som var testet i denne type miljø. Uten lading om natten går ikke bussen dagen etterpå, sier Jan-Helge Sandvåg, teknisk direktør i Tide.
Driftsleder Hausmann innrømmer overfor Bussmagasinet at han overtok dette ansvaret med en viss spenning i fjor.
– Når vi befinner oss såpass langt nord, og man ser i media at de sliter lenger sør, kommer skepsisen. Men man må se det litt i sammenheng, og det har stort sett vært problemer med leddbusser. Det går ikke an å sammenligne med våre busser, understreker han.
Og konkluderer slik til Bussmagasinet:
– Men vi sto faktisk fast med dieselbuss her tidligere i Hammerfest også. Vær og føreforhold kan man ikke gjøre noe med. Sånn er det, og det er ikke elbussen sin skyld.