Hopp til innhold

GTX-floraen utvides til ID.7 og ID.3: Mer kraft – og én av dem får firehjulstrekk

SPREKINGER: ID.3 får 286 hester på bakhjula og ID.7 får 340 på alle fire. Begge får spesifikke GTX-elementer.

ID.7 blir den sprekeste stasjonsvogna fra Volkswagen noensinne, og ID.3 får låne den ene motoren. Begge får GTX-merkelappen.

Det finnes fortsatt nokså få elektriske stasjonsvogner å velge mellom. Men nå er det kjent at det som kanskje vil bli den den mest populære av dem, også vil bli tilgjengelig med firehjulsdrift.

Les mer om ID.7 som stasjonsvogn under.

Volkswagens ID.7 i stasjonsvogn-utgave nærmer seg:

Her er Passat-arvtakeren uten kamuflasje

Spreking

Samtidig opplyser Volkswagen i en pressemelding at dette er den kraftigste stasjonsvogna derfra noensinne.

Det er også den største, men de «glemmer» å fortelle at det også er den tyngste, og at toppfarta må være den laveste siden 70-tallet: 180 km/t skremmer ingen på Autobahn – uten at det har noen betydning her hjemme …

ENDRINGER: GTX får en helt annen støtfanger og nettinggrill. Den får også lys nede i grillen og andre felger.

ID.7 med bakhjulsdrift ble lansert med den sterkeste elmotoren til nå hos Volkswagen, nemlig 286 hester og et dreiemoment på 545 hk. Sammen med motoren foran, får den 340 hester.

Overraskende lite vil noen kanskje si, siden frontmotoren har en kapasitet på 110 hester. Det hadde smakt bedre om toppversjonen faktisk hadde fått nærmere 400 hk.

SORT: GTX får sort felt fra A- til D-stolpe. Ale kan bestilles med sort tak. Sorte felter i lykter og bakfanger er også likt som ordinær ID.7, så forskjellene er ikke store.

Vekt og akselerasjonstider har vi ikke informasjon om, men ID.7 GTX kommer med 86 kWt batteri, mot dagens 77 kWt (netto).

Den lader også opptil 200 kW på hurtiglader. Det vil si at lading fra 10-80 skal kunne gjøres under halvtimen, selv på vinterstid, takket være forvarmingsmulighet av batteriet.

Se saken under for mer om dette for blant annet nettopp ID.7 under vintertesten vår i år:

Elbilforeningens vintertest 2024 – åtte testbiler i ladekamp:

Flere biler kom tett på sommerfart ved lading

RØDT: Den største forskjellen inni er rattet, med logo og rødt felt, samt røde sømmer i interiøret. De har heldigvis gått bort fra det blå skinn-dashbordet som var standard i ID.4/ID.5.

Sporty look

Akkurat som de andre GTX-modellene, har ID.7 GTX stasjonsvogn sine egne særtrekk:

Fronten er litt annerledes, lyktene har annerledes design og GTX har mye standardutstyr.

Vi legger også merke til at VW har tatt frem 4Motion-navnet for å fortelle om firehjulsdriften. Inntil nylig har GTX vært synonymt med firehjulsdrift på elbilene.

KULE STOLER: Disse kan bestilles med både kjøling og massasje.

ID.3 GTX

Nettopp derfor hoppet undertegnede nesten i stolen da Volkswagen i samme pressemelding også introduserte ID.3 i GTX-utgave.

Vi vet at VW har lekt seg med en firehjulsdreven versjon, og det ville vært magisk med en Golf R-erstatter i form av en firehjulsdrevet ID.3 GTX med 340 hk, gjerne mer.

Men nei. Den er fortsatt bakhjulsdrevet, men får også motoren på 286 hester, altså en økning fra 204.

Med litt sprelsk fintuning av ESP-systemet kan det fortsatt bli litt morsomt, men her holder VW seg godt under Tesla Model 3 Standard Range.

EN SLAGS GTI: Du må opp på Club Sport-versjoner av Golf GTI for å finne samme effekt som denne, men jeg blir overrasket om GTI-følelsen innfinner seg bak rattet i GTX.

Også denne vil få særegne detaljer inn- og utvendig, men pressemeldingen forteller ikke om den kommer med batteri på 58 eller 77 kWt – eller kan velges med begge deler.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Regn med en pris på over 600.000

GTX-versjonene har foreløpig ikke fått noen pris, men salget av stasjonsvognen ID.7 i Pro-versjon med bakhjulsdrift åpnet tidligere i mars, da med en fra-pris på 554.700 kroner.

Ergo kan vi regne med at stasjonsvognen i GTX-drakt vil bikke 600.000.

Salgsstart av ID.7 GTX stasjonsvogn og ID.3 GTX planlegges til sommeren, og de første bilene forventes til landet en gang utpå høsten.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også