Volkswagens ID.7 i stasjonsvogn-utgave nærmer seg: Her er Passat-arvtakeren uten kamuflasje
«Det vil bli åpnet for bestilling av ID.7 i stasjonsvogn-utgave i løpet av kort tid – og det planlegges for utlevering av de første kundebilene i løpet av sommeren», melder VW-importøren.
Neste medlem av den helelektriske Volkswagen ID.-familien er den stasjonsvognutgaven av ID.7, som også går under tilnavnet Tourer.
Modellen hadde såkalt «verdenspremiere» i går, og det innebærer i det minste at Volkswagen-importør Harald A. Møller AS mandag kveld kunne sende ut en pressemelding med noen nye bilder av stasjonsvogna uten kamuflasjefolie, sågar i «nær produksjonsklar» stand.
For frem til i går har vi måttet nøye oss med kamuflerte varianter som dette:
Møller-sjefen: – Forventer å selge betydelige volumer
Men nå er det altså premiere på Passat-arvtakeren i stasjonsvogndrakt, og da må Ulf Tore Hekneby, direktør i VW-importør Harald A. Møller AS, på banen:
– Dette er en av de første store, fullelektriske stasjonsvognene på markedet, som vil bidra til at enda flere tar steget til helelektriske biler. ID.7 er en modell vi forventer å selge betydelige volumer av, sier Hekneby.
I 2023 ble Volkswagen ID.7 lansert som en firedørs coupé med stor bakluke og godt med plass.
Den rakk også å bli med på Elbilforeningens vintertest 2024, samt å få seg en separat forbruks- og ladetest vinterstid:
– ID.7 har blitt omtalt som arvtageren etter Volkswagen Passat, noe som naturligvis er en stor arv å leve opp til, men som vi absolutt mener ID.7 gjør. ID.7 stasjonsvogn er romslig og har god bagasjeplass, lang rekkevidde og svært rask ladehastighet. Dette gjør ID.7 stasjonsvogn til et perfekt valg for en aktiv familie, fortsetter Hekneby.
Dette var også en av modellene vi trakk frem da vi skrev en større artikkel om hvilke elbilmodeller vi ser mest frem til i 2024:
Nesten fem meter
Volkswagen ID.7 stasjonsvogn er nesten fem meter lang, og har akselavstand på nærmere tre meter.
ID.7 stasjonsvogn er dermed svært romslig for både fører og passasjerer, og med fem personer om bord er det inntil 605 liter bagasjeplass.
Med nedslåtte bakseter øker volumet til inntil 1.714 liter, og lengden på bagasjerommet med nedslåtte bakseter måler nesten to meter.
Bilen vil bli tilgjengelig med to batteripakker. Avhengig av batteristørrelse, er bilen ventet å oppnå WLTP-rekkevidde på inntil 685 kilometer.
Utgaven med det største største batteriet vil få hurtiglade-fart på inntil 200 kW.
Får som forventet forvarming
ID.7 stasjonsvogn får også mulighet for forvarming av batteriet, noe som kan aktiveres både gjennom navigasjonen og manuelt via en knapp i bilens meny-system.
Dette sørger for langt mer effektiv hurtiglading, og vi testet dette spesifikt for coupé-utgaven av ID.7 og de andre modellene med forvarmingsmulighet under årets vintertest:
– Lang rekkevidde, høy ladefart og mulighet for forvarming av batteriet gjør at forflytningshastigheten fra A-B blir svært effektiv. Kombinert med den store plassen, er ID.7 og ID.7 stasjonsvogn blitt to streker under svaret for de som har tvilt på om elbilen kan utkonkurrere de fossile bilene, konkluderer Hekneby.
Hva prislappene på de ulike stasjonsvognutgavene av ID.7 vil ende på, er det visst fortsatt litt i tidligste laget for å si noe om – «verdenspremiere» eller ei.
Men snart blir også dette klart, for Møller skriver dette til slutt i pressemeldingen sin:
«Det vil bli åpnet for bestilling av ID.7 stasjonsvogn i løpet av kort tid, og per nå planlegges det for utlevering av de første kundebilene i løpet av sommeren.»
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!