Isfrie ruter er viktig for trafikksikkerheten: Her har elbilen en stor fordel
Skru på varmen i elbilen en stund før du kjører, så slipper du å fryse – og potensielle bøter i morgenrushet dersom du kjører med for mye is på vinduene.
Har du elbil, kan du slippe tidkrevende skraping av vinduet, og oppvarmingen av bilen skjer uten at motoren spyr ut eksos med en fossilmotor på tomgang.
Trafikksikkerheten først
Med kuldegradene følger for mange en nediset bil og potensielt mye stress når du skal av gårde om morgenen.
Kanskje finner du ikke is-skrapen i farten, og i verste fall tyr noen til bankkortet for å sikre seg en flekk å se ut gjennom.
Det samme bankkortet kan bli tømt for minimum 3.700 kroner dersom du skulle ryke på en bot.
– Men det viktigste er naturligvis at du utgjør en alvorlig trafikkfare dersom du verken ser myke eller harde trafikanter godt nok, påpeker Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og biltestansvarlig i Elbilforeningen.
Tomgangskjøring er en fossilbil-greie
«Vent til bilen er varm og rutene er tint, før du kjører. Og har du ikke tid til å vente, så må du ut for å skrape», var rådet fra politiet forleden.
– Det eneste som virkelig funker her er elbil, for politiet bør tross alt ikke oppfordre til tomgangskjøring, sier Frydenlund.
En lang rekke moderne elbiler gir deg heldigvis muligheten til å forvarme kupeen rett fra bilens mobil-app – og samtidig avise frontruta – enten du er koblet til ladeboksen hjemme eller ei.
Det er også mulig å varme bilen ved hjelp av elbilbatteriet dersom strømprisen er høy på morgenkvisten.
I oktober rådet forskingsinstitusjonen Sintef til nettopp å bruke elbilens batteriet til oppvarming av bilen, og droppe strøm fra nettet til denne oppvarmingen om morgenen:
– Hvis batteriet allerede er ladet godt opp, og du vet at strømmen er dyr på morgenkvisten, kan det være lurt å forvarme ved hjelp av batteriet – selv om det isolert sett ikke er snakk om enorme summer, sier Frydenlund.
Det kan ta opptil 10-15 minutter med full defrost på frontruta for at den skal bli isfri – men da går det uansett normalt ikke med mer enn 1–1,5 kilowattime fra batteriet.
– Men som vi vet blir jo mange bekker små til en såkalt stor å, så det kommer litt an på hvor bevisst du er på å spare strøm i lengden, legger Frydenlund til.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!