Hopp til innhold

TV-kjendis Jannecke Weeden gikk tom for strøm like ved hytta: – Jeg gir meg selv skylden, hundre prosent

MÅTTE BERGES: Tidligere TV-profil Jannecke Weeden gikk strømtom og måtte få hjelp av bilberger bare et par hundre meter fra reisemålet. Her forteller hun elbil.no om hendelsen. Alle foto: Privat

På tur til fjells med ny elbil klarte Jannecke Weeden å gå tom for strøm – bare 240 meter fra hytta.

Tekst: Merete Hanssen

Tidligere TV- og radio-programleder, nå influenser og foredragsholder Jannecke Weeden har alltid elsket biler, men hun har ikke alltid trivdes like godt ved rattet.

Spesielt ikke denne gangen nå i vinter du straks skal få lese om.

Men la oss ta det hele fra begynnelsen.

BARE Å LEGGE SEG FLAT: Når batteriet er flatt. Og så ringe litt, da.

– Invester i litt mer krutt!

Jannecke Weeden hadde pakket en ny Voyah Free full av feriestemning, mat, klær, en venninne og yngste sønn med venninne. Turen gikk til Hemsedal.

Så skjedde det så mange av oss har spilt som scenarioer i hodet, men som heldigvis de færreste av oss opplever.

Elbilen Jannecke Weeden kjørte gikk fullstendig tom for strøm, bare noen steinkast fra hytta.

Hvordan i all verden havnet dere der at batteriet gikk helt tomt? Er det så glissent med lademuligheter på vei til Hemsedal?

– Det er noen bensinstasjoner på strekningen Oslo–Hemsedal jeg ikke fatter at ikke har fått ladestasjoner enda. Men jeg er veldig kjent med veien opp, så jeg er vant til å beregne batterikapasitet etter lademuligheter. Men jo, det er faktisk litt få i selve Hemsedal. Å lade på 50 kW er jo helt dørgende kjedelig.

Janneckes oppfordring til alle ladeselskapene er klar:

– Vær så snill, invester i litt mer krutt!

Ett år siden familiens forrige elbiltur gjennom Europa:

Nå har trekløveret kjørt elektrisk til Mallorca – igjen

Skilpadde-besøk

Det skal sies at Jannecke hadde en svært dårlig følelse da de kjørte forbi siste lademulighet før oppstigningen til hytta.

Da sto det tre prosent – men også seks kilometer igjen – i displayet.

– Med splitter ny bil var det jeg som var helt tulling og ikke tenkte noe mer over at vi faktisk hadde det bratteste partiet igjen – med fullastet bil. Så litt opp i lia fikk jeg en relativt begredelig magefølelse på at dette ikke kom til å gå.

Skilpadden dukket opp på dashbordet, den lille karen som betegnende nok forteller at rekkevidden er begrenset og at bilen går i sparemodus for å bevare mest mulig batterikapasitet.

Sekunder etter døde bilen.

– Dette var etter at all varme og andre luksusgoder som massasje i setene og annet snacks hadde slått seg av en etter en. Så ja, jeg burde definitivt skjønt hvor dette kom til å ende, erkjenner Jannecke.

Bare 240 meter unna ventet den etterlengtede laderen på hytteveggen. Maks uflaks, med andre ord.

Og det er ikke bare å dytte en elbil de meterne. Det tenker Jannecke det er greit for oss andre å vite. Og det at det gikk så brått fra én skarve prosent til bråstopp, uten noen sikkerhetsmarginer å snylte på, mener hun skyldtes den bratte stigningen.

REDNING I HORISONTEN: Etter halvannen time dukket bilbergeren opp med hjelp – og heldigvis lite skjenn.

Redsel og null voksenkjeft

Men det er jo her moroa begynner. Iallfall for de som kunne følge henne på @janneckeweeden på Instagram, hvor hun deler raust av livet på godt og vondt.

Dette falt vel under kategorien vondt, om enn underholdende. Men også litt godt.

– Som den bekymrede personen jeg er, var første reaksjon at jeg ble redd. Det var midt i en sving, det var bratt, og vi sperret veien for andre forbipasserende. Så kicket den rasjonelle hjernen inn, og jeg klarte å la bilen trille bakover slik at andre kunne passere.

Hun røper at hun er veldig redd for det hun kaller «voksenkjeft», og derfor var særs ukomfortabel der hun sto med én varseltrekant og følte hun trengte to trekanter, siden svingen de sto i var ganske krapp.

Men det viste seg raskt at folk overhodet ikke var ute etter å kjefte. Det var heller trøstende ord og tilbud om hjelp. Folk lurte på om de skulle kjøre tingene opp til hytta, og om det var mulig å taue eller dytte. 

GLAD I FJELLET: En like blid Jannecke Weeden, nå en elbilerfaring rikere.

Berging og flau sjåfør

Ifølge Viking Redningstjeneste er ikke det som var Janneckes problem blant de vanligste årsakene når elbilister rekvirerer veihjelp.

Det er sjelden de må redde elbilister som har kjørt tom for strøm. Oftere må de trå til ved feil med startbatteriet, punktering eller at man har kjørt av veien.

Men veihjelp måtte tilkalles denne gangen. Og redningsmannen var heldigvis av typen superhyggelig.

Utover at Jannecke var livredd for å gjøre noe feil og ganske flau der hun satt bak en enorm, blinkende redningsbil, gikk aksjonen fint.

På Instagram kunne tilskuerne få med seg hvordan hun blant annet lurte på om hun bare skulle sitte der eller svinge mens hun ble tauet.

Kostnaden for seansen ble dekket av forsikringen.

Bilentusiast

Om enn tidvis noe bekymret for akkurat det å selv kjøre bilen, har Jannecke alltid vært veldig glad i biler.

Hun vet ikke hvorfor, men det kan bunne i at faren under svangerskapet ønsket seg – alternativt var så sikker på – at hun var gutt.

Han hadde kjøpt bilbane til henne før hun ble født. Og han lærte henne å skifte dekk og gjøre diverse småting med motoren.

– Jeg er fan av store biler og ikke spesielt glad i små. Jeg har kjørt alt fra Maserati til Ferrari, men setter meg mye heller bak rattet i en Geländerwagen eller en Voyah. Store biler gjør meg tryggere. Akkurat nå føler jeg at jeg kjører drømmebilen.

NESTEN FRAMME: Godt inne i Hemsedal, men likevel litt for mange meter fra hytta, opplevde Jannecke Weeden og gjengen at det rett og slett ikke var mer strøm å tyne fra batteriet på elbilen.

Selvransakelse og takk

Kanskje et ledende spørsmål, men gir du deg selv eller elbilen skylden for at det ble bråstopp på vei til fjellet?

Jeg gir meg selv skylden, hundre prosent. Det er helt idiotisk å starte en oppstigning til fjellet med én prosent på batteriet. Uansett hvor mange kilometer det står at det er igjen. Kaldt var det òg.

– Noen du vil takke til slutt?

– Han vi fikk låne varseltrekant av. Han som kjørte oss på lasteplanet, noe som var ekstremt gøy både for oss voksne og barna. Alle som stoppet og sa noen hyggelige fraser. Og ikke minst bilbergeren som ikke sa noe som gjorde at jeg følte meg som verdens dummeste dame. Folk er sjukt hyggelige!

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Verdt å vite om å gå strømtom med elbil

  • De fleste elbiler varsler i god tid når det begynner å bli dårlig med strøm.
  • Et skilpadde-ikon kommer ofte opp og gir beskjed om at bilen setter inn sparetiltak, som redusert fart og at klimaanlegget skrus av.
  • Velg om mulig en mindre vei med lavere fartsgrense når det røyner på med strøm. Da sparer du ikke bare strøm i utgangspunktet, men blir også mindre trafikkfarlig når bilen etter hvert uansett automatisk senker farten og i tillegg kan bli tungstyrt og treg i responsen.
  • Det varierer en del fra elbil til elbil hvor mye mer du har å gå på når displayet viser at du er i ferd med å gå strømtom.
  • Medlemmer i Elbilforeningen kan kjøpe veihjelp fra Viking til en gunstig pris.

Veihjelp fra Viking

Kun kr 475,– for 12 måneder – uten egenandel.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også