Sjekk januar-statistikken fra Viking Redningstjeneste: Elbilene klarte seg best i sprengkulda
– Vi kom frem til at elbilen klarer seg betydelig bedre enn den gjennomsnittlige fossilbilen i kulda med tanke på startproblemer, melder Viking Redningstjeneste.
Januar bød på utfordrende forhold for norske bilister. Snøen falt i store mengder og flere landsdeler opplevde tidvis iskalde temperaturer.
Viking redningstjeneste hadde hendene fulle døgnet rundt og bisto i overkant av 38.000 bilister i januar.
Det var en økning på 30 prosent fra samme periode i fjor, som også var å regne som en uvanlig travel måned.
Enkelte vil ha det til at elbil ikke duger som vinterbil, men det stemmer ikke helt overens med Vikings erfaringer fra kuldemåneden.
Mindre starttrøbbel
Av de 38.000 oppdragene i januar gjaldt 8.795 elbiler.
Det utgjør 23 prosent av totalen, men i tillegg utgjorde elbiler kun 14 prosent av bilene som hadde startproblemer i denne perioden.
Her er majoriteten fossil- og hybridbiler, ifølge Viking.
I januar i år hadde 16.410 bilister behov for starthjelp fra Viking i Norge. Av disse var 2.273 elbiler.
– Etter tidenes mest travle januar, ønsket vi å se om det er noen markant forskjell i hvordan elbiler presterer i kulden i forhold til fossilbiler. Da først og fremst med tanke på det som står for mesteparten av problemene nå i den kalde tiden – opp mot 45 prosent av alle henvendelsene – nemlig starthjelp og flate 12-voltsbatterier, sier Svein Setrom, ansvarlig for stasjonsnettet til Viking.
– Vi kom frem til at elbilen klarer seg betydelig bedre enn den gjennomsnittlige fossilbilen i kulde med tanke på startproblemer. Det er et overraskende funn sett ut fra det inntrykk som blir gitt på generell basis.
Hvis du fortsatt ikke er helt overbevist om hvordan elbiler klarer seg i norsk vinter, bør du sjekke ut Elbilforeningens årlige vintertest, som vi jevnlig publiserer saker fra i disse dager.
Enkelte «barnesykdommer»
– Likevel er det totale antall assistanser på samme nivå som for fossile biler. Det betyr at det er andre typer problemer hvor elbilen er overrepresentert. Vi mener det er med bakgrunn i «umoden» teknologi, sammen med leveranseproblemer av kritiske elektriske komponenter etter pandemien, sier Setrom.
– Vi kan vel også våge oss til å mene at en del av programmeringen av ombord-computere er noe mangelfull. Men her ser vi en stadig forbedring etter hvert som feilene blir eliminert av produsentene, sier Setrom.
Ladekabel til besvær
Statistikken viser 289 som rapporterte om trøbbel med ladekabel i denne perioden.
Ladekabler som ikke vil slippe er noe Setrom ønsker å se en bedring på. Han husker spesielt et hårete tilfelle fra noen år tilbake:
– En kunde fikk ikke løst ut ladekabelen fra bilen. Vår redningsmann kom til stedet og brukte det han hadde lært under kurset vårt om elbil. Nødutløser ble førsøkt benyttet, men denne røyk av i forsøket.
– Bilforhandler og importør ble kontaktet for eventuelle gode råd, men kom ikke frem til noen gode alternative fremgangsmåter.
– Vikings mann bestilte så en elektriker, som i løpet av minutter demonterte den offentlige ladeboksen. Denne ble surret fast på lasteplanet, og fikk bli med til verkstedet sammen med bilen.
– Etter litt demontering og «hodekløing» ble ladeboksen frigjort fra bilen. Etter et par dager fikk vi så den samme elektrikeren til å montere den omtalte ladeboksen
– Det hører med til historien at dette skjedde i Nord-Norge, hvor de må klare seg selv og er løsningsorienterte, sier Setrom.
I januar var det også 309 tilfeller med tomme høyvoltsbatterier, men Viking har gode rutiner for elbilister som går tomme for strøm.
– Allerede i 2012 kjøpte vi inn en batteribank som vi skulle bruke, men de aller fleste får stopp på offentlige veier og slikt tar tid. Nå som lade-infrastrukturen er så bra, tar vi dem heller opp på planet og kjører til nærmeste ladestasjon, sier Setrom.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!