Hopp til innhold

Ny regional elektrisk lastebil fra Scania på plass i Norge: Verdenspremiere hos ASKO for el-lastebil

PÅ PLASS: Scanias nye elektriske lastebil hos ASKO i Vestby.

Scania lover mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekt. Nå skal ASKO kjøre regional transport uten lading underveis.

Det kommer ikke som en stor overraskelse at det er ASKO som fikk de første eksemplarene av den store elektriske lastebilen fra Scania. Dagligvareleverandøren har som ambisjon å være bærekraftig og klimanøytral innen 2026.

Allerede i 2016 satte de den første elektriske lastebilen i drift og har siden skaffet seg 80 elektriske lastebiler fra Scania, ifølge en pressemelding fra ASKO og Scania.

– Det er gledelig og viktig at bilteknologien kontinuerlig utvikles, slik at vi kan sette enda flere fossilfrie biler i drift. ASKO ønsker å være i front på det grønne skiftet innen lastebiltransport i Norge, og de nye bilene fra Scania bidrar sterkt til det, sier Asko-direktør Tore Bekken i meldingen.

Elbil.no har tidligere skrevet om ASKOs elektriske eventyr, blant annet her:

Vareleverandøren ASKO med elektrisk nyhet:

Kjempesatsing på lastebillading

44 tonn totalvekt

De nye bilene fra Scania er av typen Scania 45R med 450 kW (610 hestekrefter) i kontinuerlig effekt.

Lastebilen har tre elmotorer og en batteripakke med en brutto kapasitet på voksne 624 kWt – Scanias største hittil.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

ASKOs nye biler skal trekke toakslede tilhengere og den tillatte totalvekten blir på 44 tonn.

Om det ikke skulle være nok, kan Scania også levere versjoner med 4×2 og 6×2 akselkombinasjoner. Disse er godkjent for hele 64 tonns totalvekt.

Scania er for øvrig ikke alene om å lansere nyvinninger. I høst skapte denne doningen fra Designwerk oppmerksomhet:

Her er verdens første lastebil med 1000 kWt-batteri – nå går den i Norge:

Klarer elbilen din 60 mil med nesten 50 tonn på slep?

Erstatter diesel

Med de nye bilene kan ASKO nå frakte varer på strekninger som med den forrige generasjonen elektriske lastebiler hadde involvert ladepauser.

Det betyr at lastebiler med fossilt drivstoff nå kan droppes på disse strekningene.

I første omgang gjelder dette strekninger i indre Østfold. På sikt skal de nye lastebilene også kjøre de lengste rutene, som fra Vestby til Kragerø – 300 km uten lading.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også