Hopp til innhold

Test av el-mopedbilen Citroën Ami: Kan noe slikt være framtidens ungdomsbil?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

MINISERIE: Det ble en minnerik (og litt skummel) uke med mopedbilen Citroën Ami. Sjekk miniserien En hel uke med Citroën Ami for å se hvordan det gikk. Video og alle foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

En elbil som går under både moms-grensen og vekt-grensen, og som kjører gratis i bomringen? Jo, den fins – og du kan kjøre den fra du er 16 år gammel.

– Jeg har en bakhjulsdrevet sportsbil som må testes, har du tid?

Slik lød forespørselen fra kollega Rune Nesheim, og svaret mitt var selvsagt ja …

Nå står jeg på parkeringsplassen foran den kanskje rareste bilen jeg har sett, og skjønner at jeg har gått fem på.

For nøklene jeg holder i, er til en elektrisk mopedbil ved navnet Citroën Ami.

MIKROBIL: Fiat 500e (til høyre) er ikke akkurat en romslig bil. Men ved siden av en Citroën Ami ser den ut som en mellomstor SUV.

Dødsangst

Med 5,5 kWt batteri og en toppfart på 45 km/t er dette ingen sportsbil i noen som helst forstand.

Men sporty skal man være å kjøre den, for dette føles like trygt som å kjøre en bløt pappeske.

Var med på «fødselen» til elbilen som har fulgt ham siden:

Buddies til reisens slutt

Bekreftelsen på at de andre bilistene i det hele tatt har oppdaget mikrobilen Ami, som måler knapt 149 cm i bredden og 2.41 i lengden, ser jeg tydelig i bakspeilet.

Køen med utålmodige bilister bak meg er lang. For å beholde god karma i trafikken blir det mange småpauser innom busslommer for å slippe folk forbi på vei inn til Oslo fra Lørenskog.

Heldigvis er det innafor Ring 3 at denne bilen kommer til sin rett.

Genial ungdomsbil

Mopedbiler kan kjøres av 16-åringer, noe ungdommen nord i landet later til å ha fått med seg.

– Været er såpass hardt at ingen vil fryse på en scooter. Derfor har mopedbiler blitt populære her, sier leder i Finnmark elbilforening, Gjermund Abrahamsen Wik.

POPPIS I NORD: Gjermund Abrahamsen Wik i Finnmark elbilforening forteller at mopedbiler er populære blant ungdommen i landsdelen hans.

Men hittil har valget stått mellom fossilalternativer, en trend Wik håper vil snu:

– Jeg lovet min datter en mopedbil kun hvis den var elektrisk, og trodde jeg skulle slippe unna med det. Men nå kommer det flere og flere elektriske på markedet. Disse elbilene veier under 500 kilo og er dermed avgiftsfrie. Da blir prisen overkommelig for mange.

UNGDOMSFAVORITT I NORD: På Alta ungdomsskole er parkeringsplassen stappet med elevenes moped- og ATV-biler. Hittil er så å si ingen av dem elektriske. Foto: Gjermund Abrahamsen Wik

Herlig enkelt

Tilbake i Oslo og innenfor Ring tre, er fartsgrensen på det meste 50 km/t.

Med så få hester til rådighet er det befriende å heller kunne fokusere på trafikkbildet enn på å temme utallige hester du likevel ikke kan bruke her.

Det tar ikke lang tid før det går opp for meg at Ami er et genialt konsept. I trafikken er den neste like smidig som en elsykkel.

Parkeringsplasser trenger plutselig ikke være større enn en vanlig bilbredde.

Og den lille franske minibaguetten er overraskende praktisk. Ukeshandel plasseres fint foran passasjeren eller bak førersetet.

Døråpningene går over nesten hele bilens lengde, såpass at vi fikk plass til hele Elbilforeningens koffertsett. Se video under:

SLUKER MYE: Hvor mange kofferter fikk vi plass til i Citroën Ami? Det ser du i denne videoen. Merk at vi kjørte ikke på offentlig vei med denne oppakningen.

Undertegnede på 1.88 cm har slitt mer med å sette seg inn i en BMW i4 enn i denne.

Interiøret er herlig enkelt, og designet for kutte produksjonskostnader. Dørhåndtakene innvendig er stropper, og alt ellers er vakuumpresset hardplast, til og med setene.

Vi tipper man fint kunne brukt en hageslange for å spyle interiøret fritt for energidrikk- og hurtigmatsøl fra ungdommene.

FREMTIDENS UNGDOMSBIL? Tazzari Zero Junior er en av mange helelektriske mopedbiler på markedet i Norge. Disse tilbyr et tryggere helårsalternativ til moped. Foto: Tazzari

Framtidens ungdomsfavoritt?

Bor du i en storby er en elektrisk mopedbil er et genialt konsept: Billig, lettkjørt, og til og med gratis i bomringen.

Kjører du mange korte turer uten behov for å frakte mer enn én person og lite last, er denne type bil et mer praktisk, mer behagelig og tryggere alternativ til en lasteelsykkel, så lenge du holder deg i sentrum.

Stor guide:

Slik velger du riktig type elsykkel

For man sitter med hjertet i halsen med en gang fartsgrensene overstiger 50 km/t.

Kort tid etter at vi testet Ami i fjor høst, ble den trukket for salg i Norge.

Sikkert like greit. Varmeapparatet klarte verken å holde vinduene fritt for dugg i noen få plussgrader eller varme opp kupeen.

SKUMMELT: Å kjøre over fartshumper i fartsgrensen med denne bilen er ikke bare-bare. Fikk vi hjulløft? Se videoen over for å finne ut av dét.

Ami dukker likevel opp i bruktmarkedet innimellom, for cirka 70.000 kroner, en god del rimeligere enn mange lastesykkel-alternativer.

Men for de som vil ha et helårs mopedbil finnes det noen helelektriske alternativer, som Tazzari Zero Junior.

ER DETTE LOV? Med en lengde på 240 cm kan man i teorien parkere Ami på tvers (90 grader til kjøreretning) dersom alle hjulene er innenfor feltet og overhenget ut over feltet ikke overstiger 40 centimeter på hver side.

Men om el-mopedbiler som Citroën Ami kan bli den nye ungdomsbilen?

Skal vi tolke tendensen som Gjermund Abrahamsen Wik forteller om fra Nord-Norge i optimistisk forstand, kan svaret kanskje være ja.

UNGDOMSBIL: Kan denne typen elbil være noe for ungdommen? Det mener i hvert fall han lille gnomen du ser her. Se videoen for å finne ut hvorfor.

Dette er mopedbil*

  • Mopedbiler er registrert som en firehjuls moped med opptil to seter.
  • Maks tomvekt er begrenset til 425 kg, kan ikke overstige 3000 mm i lengden og toppfarten må ikke overstige 45 km/t med maks effekt på 6 kW.
  • I oktober 2019 ble forskriften for mopedbil-førerkort endret, noe som medførte at 16-åringer nå kan kjøre mopedbil (Førerkortklasse AM147).
  • Før du kan ta kjøretimer eller øvelseskjøre, må du ta trafikalt grunnkurs. Når du har fullført trafikalt grunnkurs, får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre.
  • Er du over 25 år, er du fritatt fra deler av trafikalt grunnkurs. Dette innebærer at du kan øvelseskjøre uten å ha tatt dette kurset.
  • Førerkort for lett motorsykkel eller klasse A1 gir førerrett også for mopedbil fra fylte 18 år.

*Kilde mopedbilnorge.no

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også