Hopp til innhold

Det kan være smart å kjøpe sykkel om høsten: Stor guide – slik velger du riktig type elsykkel

HVILKEN ELSYKKELTYPE PASSER FOR DEG? Det finnes nærmest utallige sykkelmodeller å velge mellom. Elbilforeningen kan hjelpe deg i valgets kvaler med denne elsykkelguiden. Alle foto: Jamieson Pothecary

Det kan være krevende å finne elsykkelen som passer for deg og akkurat ditt bruksområde. I denne saken hjelper vi deg noen tråkk på veien.

Som med sykler flest, kan det lønne seg å handle også elsykkel om høsten.

Selv om elsykkel for mange er blitt mer av et helårs-transportmiddel, er det fortsatt slik at også elsykler har et preg av å være sesongvare.

Derfor kan senhøsten være tidspunktet hvor du kan få gode rabatter om du velger å handle da – og tar deg tid til å se etter tilbud rundt forbi.

Og å gjøre et ekstra godt kjøp, kommer jo ekstra godt med for mange i en tid hvor alt blir dyrere.

Men du bør fortsatt velge elsykkelen som er riktig for deg, og det skal vi forsøke å hjelpe deg med i denne elsykkelguiden.

Elsykkelen åpnet opp marka for Terje (75): – Dette anbefaler jeg alle!

Få oversikt i type-jungelen

Cargobike, gravelbike, terrengsykkel … aldri før har det vært så mange elsykkeltyper å velge mellom.

Det er fort gjort å tråkke seg vill i den elektriske sykkeljungelen. Her får du en komplett oversikt over de vanligste elsykkeltypene, med noen hint om hvem de passer for – og hva de passer til og ikke passer til.

PS: Hvis du bare vil lese om noen av disse sykkeltypene, kan du klikke deg rett inn dit via lenkene nedenfor:

Disse sykkeltypene tar vi for oss:

BYSYKKEL: Enkel og robust design, men få gir og kraftig motor gjør bysykler til et enkelt og praktisk valg for mange.

Bysykkel

Skal du farte korte turer mellom kafeer, møter eller butikker er det kanskje en bysykkel som passer for deg.

Elektriske bysykler er som regel relativt enkle sammenlignet med for eksempel en elektrisk hybridsykkel, med færre gir og stiv gaffel.

Mange har i tillegg fastmontert lås, skjermer, bagasjebrett og sykkelstøtte.

Sittestillingen er oppreist og oversiktlig, og rammen har lavt innsteg, siden den er uten overrør (rammerøret mellom setepinnen og styre) – slik blir det enklere å fysisk komme seg på sykkelen.

Elsykkelen gir kvinneandelen en boost

Rammene og delene er ofte litt ekstra robuste, for å tåle litt «misbruk» og sikre et langt liv med helårsbruk og lite vedlikehold.

Passer best for: Urbane folk som ønsker et enkelt og solid transportmiddel som kan brukes året rundt.

Passer ikke for: De som ønsker en mer dynamisk sykkelopplevelse.

HYBRID ELSYKKEL: Hybridsykler er et litt raskere og mer sporty alternativ til en tradisjonell bysykkel.

Hybridsykkel

Hybridsykkelen oppsto i forkant av grussyklene, for folk som ønsket en rask og relativt aerodynamisk sykkel uten bukkestyre.

Siden har hybridsykler utviklet seg mot en mer oppreist sittestilling, samt mulighet for å montere sykkelvesker, skjermer og større dekk.

Hybridsykler er meget allsidige, og kan som regel tilpasses de fleste behov. Man kan for eksempel lett kompensere manglende lasterom med en tilhenger med hurtigkobling for å frakte barn, varer eller annet.

Arne (80) syklet alene på elsykkel i tre uker:

– Jeg fikk litt vondt i rumpa

Fordelen, i motsetning til en lastesykkel, er at man kan lett tilpasse sykkelen etter behov.

Hybridsykler er dessuten relativt lette, og krever ikke mer plass enn en vanlig sykkel.

REIMDRIFT: Belte- eller reimdrift erstatter det tradisjonelle kjedet på mange elsykler. Fordelene er at den ikke krever smøring, er nærmest vedlikeholdsfri og er mindre utsatt for salt og påfølgende rust om vinteren.

Det enkle designet gjør at prisen ofte er en brøkdel av det en lastesykkel eller longtail-sykkel (langhale) koster.

Mann holder fram en sykkelreim mot kamera.

Elsykkel med reimdrift:

Blir 2022 reimdriftens år?

Passer best for: De som ønsker seg en behagelig, rask og allsidig urban elsykkel som kan brukes hele året. Prisen er som regel mye hyggeligere enn andre elsykkeltyper.

Passer ikke for: De som må frakte barn, mye last, eller ønsker å sykle i terreng.

LASTESYKKEL: Rammen på en lastesykkel er forlenget betydelig foran styret med stor plass til å frakte alt fra unger til ukeshandel. En real erstatter for bil!

Lastesykkel

Navnet er selvbeskrivende. Har du behov for å frakte mye og ofte, kan en lastesykkel være elsykkelen for deg.

Urbane småbarnsfamilier digger disse syklene, og stadig flere velger mye heller en lastesykkel framfor bil for å frakte ungene til og fra skole og barnehage.

Modellutvalget er stort, og lastesyklene kan ved bestilling tilpasses til nesten ethvert behov – enten det er barn, hund eller ukeshandel du skal frakte. Kanskje alle tre på én gang?

STOR LASTEKAPASITET: Denne lastesykkelen er utstyrt med to barneseter. Men lastesykler kan også utstyres med vanntette kasser, kalesjer – tja, nesten hva som helst …

Lastesykler har vanligvis lasterommet foran styret. Det er kjekt når man skal følge med på hva ungene driver med.

Ulempen er at man ikke ser forhjulet. For mange gjør dette styrefølelsen litt uvant i starten. Å sykle med mye vekt krever også litt trening, men de fleste venner seg til det ganske fort.

En lastesykkel kommer i mange former, konfigurasjoner og ikke minst modellnavn. En god sykkelbutikk vil nok kunne hjelpe deg å velge riktig type.

Passer best for: De som har behov for å frakte mye og ofte, men vil slippe å bruke bil.

Passer ikke for: De som har dårlig plass til sykkelparkering. Lastesykler kan fort veie opp mot 50 kilo, og noen dynamisk kjøremaskin er den ikke. Prisene er også ganske høye.

LONGTAIL ELSYKKEL: Med en longtail-sykkel har du mange praktiske fordeler, uten å miste egenskapene til en vanlig sykkel.

Longtail-sykkel

Longtail (langhale), er også en type lastesykkel, men er en slags hybrid mellom bysykkel og lastesykkel. Her får du en praktisk sykkel med god lastekapasitet som er lettere og enklere å håndtere enn en lastesykkel.

Her er rammen mellom kranken og bakaksel forlenget og forsterket for å kunne ta imot last, alt fra ukeshandel til unger.

Fordelene er at syklisten får fri sikt forover, og sykkelen er litt enklere å tilvenne seg til enn en lastesykkel.

BARNESETER: Denne sykkelen er utstyrt med plass til to småbarn, med hvileplater til føttene. På dette stativet kan du også legge handleposer eller montere sykkelvesker.

I tillegg får du en mer «vanlig» bysykkel når du ellers skal sykle uten last, med lett innsteg og en behagelig oppreist sittestilling.

Prisen er også noe rimeligere enn for en typisk lastesykkel.

Passer best for: De som ønsker en robust urban sykkel med praktiske lasteevner, men ønsker noe rimeligere og mer håndterlig enn en lastesykkel. Perfekt til helårssykling.

Passer ikke for: De som ønsker en mer dynamisk sykkelopplevelse, eller har begrenset budsjett.

GRUSRACER: Med aggressiv geometri og bukkestyre ligner en grusracer veldig på en landeveissykkel, bortsett fra at en grusracer har en mer snill og oppreist sittestilling. Plass til kraftigere dekk gir mer demping og en mer behagelig tur.

Grusracer/gravelbike

Hva er en grusracer? En grusracer kan ved første øyekast lett forveksles med en landeveissykkel.

Utformingen ligner, men i virkeligheten er faktisk grusraceren et godt stykke unna.

Geometrien er tilpasset slik at man får en snillere og mindre aggressiv sittestilling enn med en landeveissykkel.

Man beholder de aerodynamiske fordelene, men sykkelen får mindre nervøse kjøreegenskaper og byr på en mer behagelig sittestilling.

Rammen er også designet slik at man får plass til bredere dekk og flere hjulstørrelser.

Spørreundersøkelsen «Elsyklisten 2021»:

Seks av ti sier elsykkelen erstatter bil

Større dekk med mer volum gir en mer behagelig sykkelopplevelse. I tillegg får du bedre grep på glatte og ujevne underlag.

Denne typen elsykler funger ypperlig på dårlig vedlikeholdt asfalt, eller grusveier (derav navnet). Du får også plass til piggdekk på vinteren, noe som sjelden er mulig med landveissykler.

De fleste grusracerer er også utstyrt med mulighet for å ettermontere sykkelvesker både foran og bak.

Grusracer passer best for: Raske helårssyklister, og til lange grusturer og episke sykkelferier, gjerne med mange høydemetre.

Grusracer passer ikke for: Uerfarne syklister, folk med dårlig rygg eller skulder, eller til frakt av varer eller barn.

TERRENG ELSYKKEL: Kraftige dekk, store bremser og demper med mye vandring foran og bak, gjør elektriske terrengsykler til et potensielle fartsmonstre i terrenget.

Terrengsykkel/EMTB

Er du glad i å være ute i marka, digger fjell, eller kanskje du har litt av en adrenalinjunkie i deg?

Da kan en terrengsykkel, eller Electric Mountain Bike (EMTB), være det riktige valget.

Faktum er at en elektrisk terrengsykkel er mye mer allsidig enn navnet skulle tilsi.

Terrengsykler fås både med eller uten bakdemper (såkalt hardtail eller fulldemper).

FULLDEMPER: Med bakdemper og mye vandring klarer en elektrisk terrengsykkel/EMTB å takle meget grovt terreng uten at du blir ristet i fillebiter.

Begge passer ypperlig til grov terrengsykling. Men en fulldemper krever mindre av deg som syklist, og gir deg en langt mer behagelig sykkeltur.

Den oppreiste sittestillingen gjør også terrengsykkelen til en behagelig og leken bysykkel. Snarveier opp og ned trapper, eller omveier via skogen, går som en lek.

Bytter bil- og bussreiser med elsykkel

Sykkelvesker kan som regel brukes på terrengsykler uten bakdemper, mens de med fulldempede terrengsykler må ty til ryggsekk. På de fleste modellene kan man montere sykkelvogn.

Passer best for: Folk som er på jakt etter en allsidig og leken elsykkel som trives like godt i byen som på sti – og trenger en sykkel som tåler skikkelig juling!

Passer ikke for: Folk som trenger å frakte barn eller mye last. Fulldempede terrengsykler blir også fort fryktelig dyre.

TREHJULSSYKKEL: Elsykkel er for alle. Men hvis man har utfordringer med å bruke en tohjulssykkel, kan en trehjulssykkel være løsningen.

Trehjulssykkel/trike

Elsykler er for alle, men for noen kan det være en utfordring med bare to hjul.

En trehjulssykkel er et fint alternativ for den som har balanseutfordringer eller andre fysiske utfordringer.

Men denne sykkeltypen bør likevel vurderes av de som faller utenfor ovennevnte kategorier.

Fordelen med tre hjul er at sykkelen er meget stabil og trygg, selv på glatte underlag.

Men i krappe svinger og bratte hellinger er den nok mer ustabil.

Likevel, synes du vintersykling virker skummelt, kan dette være løsningen.

GOD SITTEPLASS: Man sitter relativt avslappet og bakoverlent på en trehjulssykkel. Slike elsykler kan utstyres med flere seter og ulike lasteløsninger.

Trehjulssykkel kan man få med flere seter og stor lasteplass. Så dette er ikke et dumt alternativ for deg som synes det er utfordrende å sykle med en tung lastesykkel heller.

Passer best for: Folk som ønsker en trygg sykkel som ikke krever god balanse, eller som ønsker litt ekstra trygghet.

Passer ikke for: Hipstere, kanskje, og folk som trenger mye lagringsplass. Samt folk som liker å sykle raskt i svingene!

Les også