Hopp til innhold

Kia EV6 GT med facelift: Kan få virtuell girkasse

TURTELLER: I facelift-versjonen av Kia EV6 GT, vil det være mulig å «kjøpe» 8-trinns virtuell girkasse og dermed få en turteller i displayet. Bildet er av konsern-søster Hyundai Ioniq 5. Foto: Rune M. Nesheim / elbil.no

Med en facelift får trolig Kia EV6 GT samme moro-funksjoner som Hyundai Ioniq 5.

I mai annonserte Kia bilder av en EV6 med facelift. Mest iøynefallende er nye frontlykter med mer avanserte funksjoner og baklykter med noe annen lysdesign. Men i bunn og grunn har all plast foran og bak blitt endret og bilen har fått nytt felgdesign.

NYTT TRYNE: Det mest iøynefallende er nye frontlykter, men det er flere viktige forandringer på nye EV6. Foto: Kia.

Innvendig er det ikke store forandringene. Ny skjerm som ikke er skrå i endene lenger, føles ikke som noe direkte løft. Men nå har den fått samme operativsystem som EV9, der du blant annet kan kjøpe diverse apper og funksjoner.

NOE NYTT: Du må nesten eie en EV6 for å se forskjellene, men de store nyhetene er det nye operativsystemet.

EV6 har også fått digital nøkkel, redesignet ladeplate, trådløs Apple CarPlay/Android Auto og fingeravtrykkleser, så nå kan bare du stikke av med bilen om du ønsker det.

Sort pianolakk er heldigvis en saga blott og rattet har fått ny design.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Viktigere er det at batteriet har økt fra 77,4 til 84 kWt, noe som øker rekkevidden med to mil. Nykommeren kan komme til Norge allerede i høst.

Artig GT

Det som er langt artigere er at også GT skal gjøres kulere. Den var allerede rå med sine 585 hester og 740 Nm i dreiemoment.

PADDLESHIFT: Padlene er allerede på plass, men endres fra å justere regenerering i nivåer til girskift når du bytter kjøreprogram. GT får et annet ratt.

Forskjellige kjøreprogrammer, justerbart understell, e-LSD-sperre og muligheter for å slå av ESP helt.

I tillegg har bilen et eget drifteprogram, som du skal være utrolig god for å bruke. Sjekk testene vi har av bilen og se om vi fikk det til.

OOOOOPS: Sjekk hva som skjedde da vi kjørte på bane og driftet med Kia EV6 GT. Video: Rune M. Nesheim / Elbil.no

Men alt dette ble litt tamt etter at konsern-søster Ioniq 5, kom med 650 hester og virtuelle girskift. Den har plutselig blitt verdens morsomste elbil over natta.

Vi har også fått prøvd bilen, blant annet på Rudskogen Motorsenter og ble mildt sagt positivt overrasket.

SAMME FUNKSJONER: Er Hyundai Ioniq 5 så morsom som folk skal ha det til? Video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Få gir over nettet

Konsernets Genisis GV60, en bil på samme størrelse, har også fått den samme giringen. De kaller det riktignok Virtual Gear Shift, eller virtuelle girskift på godt norsk.

Nå ser det ut til at også fremtidige eiere av GT vil ha tilgang på virtuelle girskift, som tro det eller ei gjør bilen latterlig mye morsommere.

Fra konsernets side er det bestemt at Ioniq 5 fortsatt skal være den banefokuserte råtassen og EV6 GT nettopp skal være en Grand Tourer som er behagelig og rask langs veien.

GT: Det finnes foreløpig ingen bilder av GT facelift, men slik blir den ordinære hekken.

Derfor er det lite som tyder på at EV6 får mer effekt enn den har, men strengt tatt har Kia allerede gjort vesentlige forandringer med GT.

Den norske PR-sjefen vet «ingenting» om noen oppgradering på GT, men antyder at den nye shoppingfunksjonen på infotainmentsystemet vil gjøre det mulig å kunne kjøpe funksjoner som blant annet virtuelle girskift og motorlyd. Man kan for eksempel straks kjøpe mer dreiemoment til EV9, for kortere eller lenger tid om man ønsker det.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også