Kia EV6 GT med facelift: Kan få virtuell girkasse
Med en facelift får trolig Kia EV6 GT samme moro-funksjoner som Hyundai Ioniq 5.
I mai annonserte Kia bilder av en EV6 med facelift. Mest iøynefallende er nye frontlykter med mer avanserte funksjoner og baklykter med noe annen lysdesign. Men i bunn og grunn har all plast foran og bak blitt endret og bilen har fått nytt felgdesign.
Innvendig er det ikke store forandringene. Ny skjerm som ikke er skrå i endene lenger, føles ikke som noe direkte løft. Men nå har den fått samme operativsystem som EV9, der du blant annet kan kjøpe diverse apper og funksjoner.
EV6 har også fått digital nøkkel, redesignet ladeplate, trådløs Apple CarPlay/Android Auto og fingeravtrykkleser, så nå kan bare du stikke av med bilen om du ønsker det.
Sort pianolakk er heldigvis en saga blott og rattet har fått ny design.
Viktigere er det at batteriet har økt fra 77,4 til 84 kWt, noe som øker rekkevidden med to mil. Nykommeren kan komme til Norge allerede i høst.
Artig GT
Det som er langt artigere er at også GT skal gjøres kulere. Den var allerede rå med sine 585 hester og 740 Nm i dreiemoment.
Forskjellige kjøreprogrammer, justerbart understell, e-LSD-sperre og muligheter for å slå av ESP helt.
I tillegg har bilen et eget drifteprogram, som du skal være utrolig god for å bruke. Sjekk testene vi har av bilen og se om vi fikk det til.
Men alt dette ble litt tamt etter at konsern-søster Ioniq 5, kom med 650 hester og virtuelle girskift. Den har plutselig blitt verdens morsomste elbil over natta.
Vi har også fått prøvd bilen, blant annet på Rudskogen Motorsenter og ble mildt sagt positivt overrasket.
Få gir over nettet
Konsernets Genisis GV60, en bil på samme størrelse, har også fått den samme giringen. De kaller det riktignok Virtual Gear Shift, eller virtuelle girskift på godt norsk.
Nå ser det ut til at også fremtidige eiere av GT vil ha tilgang på virtuelle girskift, som tro det eller ei gjør bilen latterlig mye morsommere.
Fra konsernets side er det bestemt at Ioniq 5 fortsatt skal være den banefokuserte råtassen og EV6 GT nettopp skal være en Grand Tourer som er behagelig og rask langs veien.
Derfor er det lite som tyder på at EV6 får mer effekt enn den har, men strengt tatt har Kia allerede gjort vesentlige forandringer med GT.
Den norske PR-sjefen vet «ingenting» om noen oppgradering på GT, men antyder at den nye shoppingfunksjonen på infotainmentsystemet vil gjøre det mulig å kunne kjøpe funksjoner som blant annet virtuelle girskift og motorlyd. Man kan for eksempel straks kjøpe mer dreiemoment til EV9, for kortere eller lenger tid om man ønsker det.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.