Hopp til innhold

Kia viser frem elvarebil-konsepter: Elektrisk kassebil neste år

GODE BUZZER: Kia PV5 skal gå i strupen på dagens bestselger i elvarebil-segmentet, Volkswagen ID.Buzz.

Fremtidsrettet konsept med rask lading, Plug & Charge, toveis strømoverføring og transportlogistikk administrert med kunstig intelligens.

Vi har sett en rekke mer eller mindre futuristiske elektriske varebilkonsepter de siste årene.

Her presenterer Kia et konsept med en knøttliten drivverkspakke og et dønn flatt batteri mellom hjula. Dermed kan Kia plutselig tilby enorm plass og nyvinnende løsninger.

KUL KASSE: Det er vanskelig å være kreativ med lettlastede varebiler, men denne skiller seg i hvert fall ut.

Kia viste tidligere frem et konsept på teknologimessen CES i Las Vegas som lett kunne blitt avfeid som et eventyrkonsept. Sjekk saken under.

Sjekk Kias heftige, elektriske flerbruks-konsept:

Kan være minibuss, pickup og varebil i løpet av dagen

Nå melder Kia om at de virkelig vil satse på elektriske varebiler, og at de starter produksjon allerede i løpet av neste år.

BORT MED KNAPPENE: Kia leker seg med interiør og her er det mye skjerm og lite knapper. En ganske stor endring for Kia, i så fall.

To varebiler

Kia viste to størrelser på en varebilmesse i Hannover denne uka, og begge ser fortsatt ut som konseptutgaver.

Designen er rimelig utradisjonell, men likevel ikke helt sjokkerende når den kommer fra Kia. De satser på skarpe kanter og firkantede hjulbuer om dagen.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Konseptene har særegne kjørelys i A-stolpen og ut på de digitale speilene, og en LED-stripe lenger ned i fronten skal sørge for lys.

Bilene mangler stolper mellom dør og skyvedør, noe som nær sagt åpner hele siden på bilen.

FLEKSIBEL: Dette elektriske «skateboardet» skal være enkelt å skalere.

Konseptet PV5 materialiserte seg som en enseters varebil med lasterom helt frem til dashbordet, en seksseters taxi og en varebil med høyt tak.

Se for deg bilen med ordinære speil og dørhåndtak, med stolpe mellom dør og skyvedør og uten skjermene i front og hekk, så kan det hende at et ferdig produkt ikke er langt unna.

TAXI: Som alle varebiler, skal også denne ha fleksible løsninger. Men modulbasert som pickup, camper, varebil og personbil, bare ved å bytte seksjoner som konseptet fra i fjor viste, ser ut til å falle bort.

PV5 blir i størrelse med Volkswagen ID.Buzz, men virker bedre plassutnyttet. PV7 blir trolig størrelsen over.

Bort med knappene

Konseptet har et uvanlig nakent interiør til å være Kia. Interiøret er skjermbasert og et av konseptene viser en vegg til vegg-skjerm i tillegg, for transportinformasjon.

STØRRE: PV7 blir en noe større varebil, men basert på samme tankegang.

Kunstig intelligens skal hjelpe deg med last og leveringssteder. Fremtidige kunder er nok mer interessert i sju års / 150.000 kilometers garanti.  

Vi ser ikke ekstrem ladehastighet som i dagens biler, men batteriet skal kunne ta imot 150 kW på hurtiglader.

Ombordladeren tar imot 22 kW og skal kunne dele strøm med nettet også. Bilene vil dermed kunne utgjøre en enorm batteribank når de er stasjonert.

Batteristørrelse og rekkevidde er ennå ikke oppgitt, men man må over 400 kilometer om man skal være konkurransedyktig i dag.

Bli medlem i dag!

Les også