Kollektivfelt: Nå skjer det endringer for elbilister i Oslo
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nå er det ikke lenger lov å kjøre med elbil i kollektivfelt på Ring 2 i Oslo – uten passasjer. De neste par månedene følger en rekke Oslo-strekninger etter.
Fra og med fredag 15. januar må du ha minst én passasjer i elbilen dersom du skal ha lov til å kjøre i kollektivfeltet på Ring 2 i Oslo.
Regelendringen gjelder hele døgnet, og årsaken er at Oslo kommune mener det nå er i ferd med å bli for trangt i kollektivfeltet i hovedstaden.
Med andre ord: at elbilene nå er til hinder for kollektivtrafikken.
Gradvis innfasing
Selv om regelendringen gjelder for Ring 2 allerede fra i dag av, er dette bare første strekning ut i Oslo. Også på resten av de kommunale Oslo-veiene med kollektivfelt kreves samkjøring dersom elbilister skal kunne bruke kollektivfeltet, men her vil innfasingen skje over de neste par månedene. Dersom man blir tatt i å kjøre ulovlig i kollektivfeltet, risikerer man en bot på 5.500 kroner.På disse osloveiene blir det i løpet av de to neste månedene påbud om minst to personer i bilen for at elbilen skal kunne kjøre i kollektivfeltet:
- Endringer fra 15. januar: Ring 2
- Endringer inntrer i februar: Bygdøy allé (Drammensveien – Karenslyst allé), Fagerheimgata, Sannergata, Uelands gate, Waldemar Thranes gate, Dag Hammarskjølds vei, Ulvenveien (Økern), Strømsveien
- Endringer inntrer i mars: Drammensveien, Dyvekes vei, Hausmanns gate, Lakkegata, Sars’ gate, Sørkedalsveien, Tøyenbekken, Hans Nielsen Hauges gate, Nedre Prinsdals vei, Nylandsveien, Tvetenveien, Vækerøveien, Bygdøy allé