Kollektivfeltene i Oslo og Akershus: – Uklokt å kaste ut alle elbiler
– Det er unødvendig strengt å kaste alle elbiler ut av kollektivfeltet – dessuten er det uklokt, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Hun viser til endringen Statens vegvesen innfører i Oslo og Akershus med omskilting som starter mandag 6. mai.
Når myndighetene fra mandag gjør tiltak for å forberede stengingen av Ring 1 og Hammersborgtunnelen i Oslo, fjernes elbilers adgang til kollektivfeltene både i Oslo og Akershus – enten det er passasjerer i bilen eller ei.
Elbilforeningen mener på sin side at myndighetene burde vurdert å fortsette med tilgang for elbiler, men stille økt krav om samkjøring:
Det betyr å stille krav om to eller flere passasjerer. I tillegg burde alle elektriske varebiler og lastebiler ha tilgang.
– Når folk samkjører med flere passasjerer er det bra for samfunnet, så det burde man oppmuntre til, mener Christina Bu.
Elbilforeningen har fått flere henvendelser fra elbilister som fortviler over at den samkjøringen de har lagt opp til for å få hverdagslogistikken til å gå opp, ikke lenger blir mulig.
– Samkjøring kan bidra til bedre kapasitetsutnyttelse på veien, og det trenger vi i den krevende perioden vi nå går inn i, sier Christina Bu
Elektriske varebiler og lastebiler bør få tilgang
– Det er også svært uheldig at elektriske varebiler og lastebiler stenges ute fra kollektivfeltet, sier Bu.
Bare 4 av 10 nye varebiler i Oslo og Akershus er elektriske. Og tilsvarende for lastebiler, her er bare 2 av 10 nye lastebiler elektriske.
Denne kjøretøygruppen utgjør få biler på veien totalt, og vil dermed i liten grad være til hinder for kollektivtransporten.
Derimot er eventuelle samkjøringskrav lite hensiktsmessige for disse kjøretøyene.
– Den elektriske klimasatsingen for tyngre kjøretøy trenger akutt flere virkemidler for å konkurrere seg sterkere inn på markedet, sier Christina Bu, og fortsetter:
– Vi må få flere bedrifter til å gå over til elektriske nyttekjøretøy. Tilgang til kollektivfeltet vil kunne være avgjørende for å velge en elektrisk utgave av varebil, derfor har vi sendt brev til Statens vegvesen og Oslo kommune der vi oppfordrer til å vurdere dette spørsmålet på nytt.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!