Sniktitt på kommende CLA: Mercedes feiger ut
CLA ble i sin tid vist som et hakeslepp av et konsept. Produksjonsversjonen blir ganske annerledes – og kommer som hybrid …
Den elektriske overgangen går ikke like kjapt i Europa som i blant annet Norge. Det ser vi helt tydelig når Mercedes løfter litt på kamuflasjefolien på den kommende kompaktsedanen CLA.
Vi har tidligere skrevet om konseptet, som virkelig var et statement på at lys er «den nye kromen» på biler i fremtiden.
Nå har Mercedes akkurat sluppet en pressemelding om en video på YouTube der konsernsjefen Ola Källenius viser programleder, forfatter og influenser Sarah Harman en kamuflert CLA.
Ikke like dramatisk look
Det eneste vi egentlig får se er lyktene på bilen, men da ser vi samtidig at fronten blir langt mer lik dagens EQE og EQS enn konseptbilen.
Konseptet har en veldig distinkt over hele fronten og lyktene og rundt skjermene. En linje som også gjentas på hekken og ville laget et voldsomt særpreg.
Den såkalte grillen vil også bli langt mer tradisjonell. Vi får i stedet ventilasjon under en ganske høyt montert skiltplate. Dørhåndtakene kjenner vi igjen og bilen får vanlige speil.
Billigere inni
Selv om mye av innredningen er dekket over, ser vi dørsider, midtkonsoll, hendler og ratt. Det er ting vi kjenner igjen fra de større modellene, med unntak av midtkonsollen. Den blir enklere, uten lokk, og dermed to til enhver tid synlige koppholdere.
Taklinjen er fortsatt veldig skrånet og takplassen er allerede et problem i EQE, men hekken her blir noe brattere. Vi kan se en tverrstolpe i glasstaket i bakkant, noe som gir et helt glasstak i full lengde.
Men om bagasjerommet samtidig får en kombibakluke, eller om også dette blir en sedan, som EQE, er ikke like klart, men detaljer fra hattehylle og innramning tyder på det siste, noe som i så fall gjør den mindre praktisk – noe CLA aldri har vært i utgangspunktet.
Hybridmodell
Källenius forteller at den helt nye MMA-plattformen er både skalerbar og vil tilbys med hybrid drivlinje. Han kaller den hybridifisert elektrifisert forbrenningsversjon.
Den vil kjennetegnes en egen og åpnere grill. Det høres ut som en elbil, i grunnen, men med en bensindrevet generator som rekkeviddeforlenger.
Da kan man tillate mindre batteripakke og dermed få ned prisen betraktelig, samtidig som europeere med rekkeviddeangst kan kjøpe bilen.
Uten at det er sagt noe om det, betyr nok det at man nå kan selge den samme bilen, i stedet for å bygge to helt ulike modeller i samme størrelse.
Det fortelles også om en helt ny totrinns girkasse, trolig for motoren bak, akkurat som Porsche og Lotus har. Meningen er å gi optimal energieffektivitet i alle hastigheter.’
Det avsløres, ikke overraskende, at det vil komme en AMG-versjon. Mens en vanlig utgave vil få rundt 250 hk på bakhjula med opptil 750 kilometer rekkevidde, vil en AMG-modell få over 500 for å matche Tesla Model 3 Performance.
Det ligger ingen planer, så vidt vi vet, om en verstingmodell med fire separate motorer, som BMW tester ut for en kommende M3.
Raskere lading
Plattformen bygges på 800 volt-system og skal ha en ladefart på 250 kW.
Den skal kunne gi deg 400 kilometer på et kvarter med lading, og selvfølgelig være klargjort for å kunne levere strøm til både støvsuger og hjem for å integreres i et elektrisk økosystem.
Smarteste bilen til nå
MMA-plattformen skal også være den mest «intelligente» som til nå er bygget av Mercedes.
En «Supercomputer, sensorer over alt og KI-basert software», som Mercedes selv beskriver den.