Hopp til innhold

Kommentar: Hva Mercedes heller burde gjort med elbil-satsingen sin 

KINESERNE SATSER, EUROPEERNE SAKKER AV: Christina Bu peker på at mens flere europeiske bilprodusenter reduserer sitt elektriske ambisjonsnivå, satser kinesiske bilselskaper kraftig. Er det lurt av de europeiske bilprodusentene å la Kina vinne i elbil-segmentet, spør Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu. Foto: Inger Elisabeth Sagedal / Norsk elbilforening

Mercedes-Benz, Audi og andre europeiske bilprodusenter har gitt signaler om å redusere elbil-ambisjonene sine. Her forklarer Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu hvorfor hun tror det er en dårlig idé.

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens mening.

Nylig kunne vi lese at topplederen i Mercedes-Benz varslet endrede planer for elbilsatsingen. Den tyske bilfabrikken har tidligere meldt at elbiler og hybrider skulle utgjøre opp mot halve salget innen 2025, men nå har pipa fått en annen lyd og målet skyves til 2030.  

Audi, Volkswagen og flere andre har meldt noe i samme retning. Begrunnelsen er at elbiler er dyre å produsere og etterspørselen for lav. Uten kortsiktig lønnsomhet, blir det vanskelig å satse på ny klimavennlig teknologi.  

Mercedes-Benz vil altså fortsette å produsere biler med forbrenningsmotor, og er klare for å oppdatere teknologien til langt inn i neste tiår. Forbrenningsmotoren har vært kjernekunnskapen, stoltheten og hva det tyske bilprodusenter har tjent penger på. Med elbiler er det batterier og programvare som gir merverdi, ikke motoren. Overgangen til ny teknologi blir derfor ekstra krevende.  

De nedslående meldingene fra tyske bilprodusenter går inn i en betent politisk debatt før valget til Europaparlamentet i juni, samt utnevning av ny EU-kommisjon. Her er det flere som tar til orde for å vanne ut EUs nåværende politikk om nullutslipps-bilsalg innen 2035. Særlig den store og mektige konservative partigruppen EPP ønsker å roe ned kravene og sakke på elbilfarten.  

Da EU-ministrene endelig signerte loven om å fase ut salget av forurensende biler innen 2035, ble det regnet som en stor milepæl. Det skjedde etter et siste krumspring fra Tyskland som til slutt endte i et kompromiss om å også inkludere biler som kun kan kjøre på såkalt e-fuel.  

EUs strategi for å kutte utslipp i transportsektoren består av å stille krav til bilprodusentene om maks utslipp fra et samlet salg. De bilprodusentene som ikke oppfyller kravene, blir kraftig bøtelagt. Derfor er det lønnsomt å selge elbiler helt til kravet oppnås. Kravene oppdateres kun hvert femte år, noe som betyr at vi per nå er i en mellomfase hvor det ikke forventes særlig økning i Europa. 

Det er ikke sånn at elbilslaget står stille i Europa, men det går ikke raskt nok. En utfordring er at utvalget av elbiler ikke treffer markedsbehovet. Det som dominerer i produksjonen er store og luksuriøse elektriske modeller, mens forbrukerne vil ha mindre og rimeligere biler.  

Mens flere europeiske bilprodusenter reduserer sitt elektriske ambisjonsnivå, satser kinesiske bilselskaper kraftig. Norge var første marked ut for mange kinesiske elbilprodusenter, men nå øker kinesiske merker salget i hele Europa.

Risikoen for bilprodusentene i Europa, er at Kina vinner kappløpet. I Kina har makthaverne oppfattet at elektrifiseringen kommer uansett, og i årevis har de derfor bygget opp elbilindustrien systematisk ved å støtte produksjonen og gi sterke insentiver til forbrukerne.

De har sikret tilgang til råvarer og eierskap til hele næringskjeden, og dermed fått et forsprang i forhold til EU og USA, som igjen har gjort seg avhengig av kinesiske råvarer i bilproduksjonen. Etter at USAs president i august vedtok IRA, en kraftig virkemiddelpakke for å fremme fornybar energi og kutte utslipp, har riktignok også USA tatt et stort steg videre.  

Konferansen arrangeres denne uken:

Sjekk programmet på Nordic EV Summit 2024!

EU undersøker nå om kinesiske subsidier av elbiler er i strid med handelsavtalen aktørene har inngått, og om det skal iverksettes tiltak for å begrense importen av kinesiske elbiler til Europa. 5. mars kom det derfor et krav om registrering av alle elbiler som er produsert i Kina sammen med et varsel om mulig importavgift.

En straffetoll på kinesiske elbiler vil kanskje glede noen, men en handelskrig mellom Kina og Europa er ikke det beste alternativet for Europas bilindustri på lengre sikt. Kina er tross alt verdens største bilmarked og europeiske bilprodusenter har investert mye her. 

Europeisk bilindustri bør likevel ta konkurransen med Kina på alvor. De bør klare overgangen til elbiler, elbusser og elektriske lastebiler. For å lykkes er det behov for å satse enda hardere på batterifabrikker, men også å sikre tilgang på nødvendige mineraler og metaller. En større gruve- og foredlingsindustri i Europa og mer satsing på produksjon av batterier, kunne gjort EU-landene mindre sårbare.  

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Konsekvensene av de menneskeskapte klimaendringene er alvorlige, og det haster å kutte utslipp. Skal Europa lykkes, må det satses langsiktig nå, og investeringene må økes. Å redusere ambisjonene vil ikke hjelpe europeiske bilprodusenter i det lengre løp.

Mercedes-sjefen burde heller tatt til orde for sterkere reguleringer og mer kraftfull næringspolitikk som gir fart på elektrifiseringen.  

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også