Hopp til innhold

Hyundai produserer 21.000 eksemplarer i Tsjekkia bare i år: Kortreist Kona

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

EUROPEISK-PRODUSERT: Elektriske Hyundai Kona er blant modellene som lages i Hyundais nokså nye fabrikk i Tsjekkia.

Elbilandelen stiger raskt i Europa. Derfor skal Hyundais fabrikk i Tsjekkia produsere 50.000 eksemplarer i året av den nylanserte Kona-utgaven.

Vurderer du første generasjon Kona, er det faktisk en stor mulighet for at også den kommer fra Europa, og ikke i Hyundais hjemland Sør-Korea.

Helt siden 2020 har produksjonen skjedd hos fabrikken i Tsjekkia, Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), noe som skal ha gitt kraftig reduserte leveringstider her hjemme.

SIDEN 2020: Har du denne, er den også høyst sannsynlig produsert i Tsjekkia.

Produsert elbiler i Tsjekkia siden 2020

Nå overtar den nye Kona-utgaven stafettpinnen i den toppmoderne fabrikken i Tsjekkia.

Der skal de bygge mer enn 20.000 eksemplarer av denne modellen i år. Til neste år skal 50.000 Konaer produseres i fabrikken i Tsjekkia.

Likevel utgjør Kona-produksjonen bare 15 prosent av totalproduksjonen på anlegget. De elektriske bilene fra denne fabrikken blir sendt til 42 land.

Hyundai skal etter planen lansere elleve nye elbilmodeller innen 2030.

Her er prisene på Hyundai Kona:

Starter på drøyt 350.000 kroner

El-andelen stiger

Hyundai selger kun elektriske modeller i Norge og skal bare selge nullutslippsbiler i Europa i 2035, men HMMC er foreløpig ikke en eksklusiv fabrikk for elbiler.

Battericellene blir produsert av LG Energy Solution Vroclaw i Polen.

Begge batteripakkene (48,4 kW og 65,4 kW) blir så satt sammen og monteres i bilene på en dedikert produksjonslinje hos HMMC-fabrikken.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

– For Hyundai er Europa et kjernemarked, og det reflekterer vi i dedikasjonen til kunder på tvers av kontinentet. Derfor produserer vi mer enn 70 prosent av våre modeller – som for øvrig er designet med tanke på europeiske kunder – i Europa, sier toppsjef i Hyundai Motor Europe, Michael Cole i en pressemelding.

Test av Hyundai Kona: Tøft å få tømt batteriet

Etterspørselen etter el- og elektrifiserte biler vokser raskere enn Hyundai forventet, og de ser at andelen hybrider, ladbare hybrider og elbiler har vokst til 40 prosent, og fremdeles stiger jevnt og trutt.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også