Hopp til innhold

Fersk rapport: Kraftig vekst for verdens elbilflåte

GLOBAL VEKST: Verden vil ha flere av disse, ifølge en fersk rapport fra det internasjonale energibyrået IEA. Illustrasjonsfoto: Jamieson Pothecary/elbil.no

– Istedenfor å avta, så ser det ut som den globale elbilrevolusjonen forbereder seg på en ny fase av vekst, sier sjefen i det internasjonale energibyrået IEA.

Anledningen er at IEA i dag lanserte sin årlige rapport Global EV Outlook.

Dermed går IEA imot mer pessimistiske elbil-utsagn fra blant annet europeisk bilindustri. I første kvartal 2024 ser man en kraftig vekst i salget av elbiler og ladbare hybrider sammenlignet med samme periode året før.

Det er altså ingenting i tallene som tyder på at elbilsalget er i ferd med å flate ut.

Rapporten viser at etter korona-epidemien har bilsalget tatt seg opp igjen, men fossilbilsalget har fått seg en varig knekk. Det selges nå 20 prosent færre fossilbiler i verden enn i toppåret 2018.

Kraftig elbilvekst mot 2030 vil redusere oljeforbruket betydelig

IEA spår at på tross av noen utfordringer på kort sikt i noen markeder, så ligger man an til, med dagens politikk, at nær 1 av 3 biler på veien i Kina i 2030 vil være elbiler eller ladbare hybrider.

Og tilsvarende: Nesten 1 av 5 biler på veiene i både EU og USA vil være elbiler eller ladbare hybrider i 2030.

Allerede i år er det forventet at mer enn 1 av 5 biler som blir solgt på verdensbasis, kommer til å være elbiler eller ladbare hybrider. I 2035 forventer IEA at tallet vil øke til 1 av 2, med dagens politiske rammevilkår. Eller enda høyere dersom man skal tro på de annonserte klima-ambisjonene fra ulike land.

Rapporten fra energiekspertene spår at dette over det neste tiåret både kommer til å endre den globale bilindustrien og dessuten redusere oljeforbruket til veitransporten betydelig.

Nordic EV Summit 2024:

Mineral-kappløpet om batteriene hardner til

Enormt kinesisk marked, men flere markeder vokser

IEA anslår at salget av elbiler og ladbare hybrider i Kina kommer til å passere 10 millioner allerede i år, og utgjøre om lag 45 prosent av bilsalget. I Kina var om lag 60 prosent av elbilene og de ladbare hybridene som ble solgt billigere enn sine fossile konkurrenter.

Elbilsalget har lenge vært konsentrert i de tre store markedene Kina, Europa og USA, men nå har veksten smittet over til flere.

I voksende økonomier som Vietnam og Thailand utgjorde elbiler og ladbare hybrider henholdsvis 15 og 10 prosent av nybilsalget i 2023.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Tre trender gir grunn til optimisme

IEA ser i rapporten på flere trender som gir grunn til optimisme:

– Bølgen av investeringer i batteriproduksjon tyder på at forsyningskjeden for elbiler forsøker å møte bilprodusentenes ambisiøse planer for utvidelse, sier IEA-sjef Faith Birol i en pressemelding.

Han peker på at det har vært høyt investeringsnivå i batteriproduksjonen siste fem år for å holde tritt med etterspørselen, som også vil fortsette å øke det neste tiåret.

Og IEA-sjefen fortsetter:

– Dette skiftet vil ha store konsekvenser både for bilindustrien og energisektoren.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også