Kutter i støtten for elvarebiler igjen: – Ingen logikk!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I dag ble kjent at ENOVA nok en gang svekker støtteordningen for elektriske varebiler. – Hvor er forutsigbarheten? spør generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
For andre gang på et halvt år kutter ENOVA støtten til elektriske varebiler. Fra en støttesats på 40 prosent av merkostnadene i forhold til en fossildrevet varebil, blir støttesatsen redusert til kun 30 prosent fra 19. mai.
Sist ordningen ble lagt om, var seinest i november i fjor. Også da ble den betydelig svekket, til stor motstand.
Begrunnelsen fra ENOVA denne gang er at «elvarebil-ordningen går så det griner». – At salget av elvarebiler øker, er bra. Men det er altfor tidlig å slå seg på brystet. Har Enova glemt at om kun fire år må salget av lette elvarebiler øke med over 80 prosentpoeng om vi skal nå 2025-målet? spør generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening. – Det er bare et halvt år siden forrige kutt. Med slike hyppige endringer blir det vanskelig for virksomheter å planlegge. Det er spesielt viktig nå med Covid-19 som fører med seg stor usikkerhet for virksomheter, sier hun. LES OGSÅ: Vi har testet el-varebilen Toyota Proace ElectricBilbransjen krever svar fra statsråden
Den nye kuttet får også toppene i norsk bilbransje til å riste på hodet. Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF) krever nå svar direkte fra statsråden.
– Dette er det rett og slett ikke mulig å se noen logikk i. Vi er svært langt unna 2025-målet for de lette varebilene, og med denne endringen vil målet bli enda vanskeligere å nå, sier de to – med klar adresse til klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.
– Bilbransjen har forpliktet seg og jobber systematisk for at vi skal nå 2025-målene. Da kan vi ikke sitte stille og se på at et av de viktigste virkemidlene for å elektrifisere varebiltransporten blir skaltet og valtet med av statlige byråkrater.
– Her må statsråden på banen og gi svar på om dette er regjeringens politikk, sier bilbransje-sjefene.
Norsk elbilforening er helt enig i dette. – Vi støtter helt klart bil-toppenes krav om at Rotevatn må på banen.Ordningen bør styrkes, ikke svekkes. Ellers er det liten tvil om at dette kommer til å få konsekvenser for elvarebilsalget, sier Christina Bu. Stig Morten Nilsen i NBF påpeker at det å kjøpe varebil er noe de færreste gjør spontant. – Kundene er bedrifter og virksomheter med lang horisont og da virker det useriøst å gjøre om på ordningene så ofte. Særlig nå, i en krevende økonomisk situasjon, er behovet for langsiktighet og forutsigbarhet åpenbart, sier han. LES OGSÅ: Slik skal vi nå 2025-måletSvekker klimamålene
Både for personbilene og for de lette varebilene har Stortinget vedtatt det såkalte 2025-målet om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler i 2025.– Å svekke støtten for de elektriske varebilene nå, er hinsides all fornuft dersom man skal nærme seg 2025-målet. Ordningen burde i stedet vært styrket, sier Andresen sier Erik Andresen i Bilimportørenes landsforening.
Regjeringen fremhever ENOVA som en viktig del av virkemiddelapparatet i Klimameldingen. Da må regjeringen også følge det opp i praksis, mener NBFs og BILs direktører.
– Vi forventer at regjeringen tar grep og sørger for at virkemidlene leverer og viser vei mot målet, sier de.
LES OGSÅ: Se fordelene ved å være bedriftsmedlem i ElbilforeningenSlik fungerer ENOVA-støtten
- Kjøretøyet må være en hel-elektrisk varebil klasse 2 med tillatt totalvekt under 4250 kg. Ikke alle bilmodeller kan nødvendigvis få støtte, da støtten er knyttet til eventuell merkostnad sammenlignet med en tilsvarende fossilbil.
- Støttetilbudet gjelder kun ved førstegangsregistrering av bilen. ENOVA støtter altså ikke bruktbiler eller bruktimport.
- Satsene beregnes individuelt for hver bilmodell, fordi de baserer seg på hvor mye mer den gitte elvarebilmodellen koster enn en tilsvarende bensin- eller dieseldrevet varebil.
- Det er for sent å søke om støtte når bilen først er bestilt. Det er derfor viktig at bilforhandleren søker for dere når bilen bestilles.
- Alle virksomheter som er registrert i norsk foretaksregister og som ikke er i økonomiske vanskeligheter kan få støtte.
- Støtten skal gå til den virksomheten skal stå som eier av kjøretøyet i Kjøretøyregisteret. Skal du lease bil, kan du derfor ikke få støtte til kjøpet (men leasingselskapet kan selv søke om støtte og du kan få lavere leie).
- Støttetilbudet gjelder kun ved førstegangsregistrering av bilen, altså ikke bruktkjøp eller import.
- For å få utbetalt støtten, må kjøretøyet være registrert i Kjøretøyregisteret senest 9 måneder etter at dere fikk innvilget støtten. Forsikre deg derfor at bilforhandleren kan levere bilen innenfor dette tidsrommet.
- Dersom elvarebilen blir avregistrert for eksport innen tre år etter førstegangsregistrering må støttemottakeren betale tilbake hele støttebeløpet.