Hopp til innhold

Kutter i støtten for elvarebiler igjen: – Ingen logikk!

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

LADET STEMNING: Det er først nå at de elektriske varebilene kommer for fullt. Samtidig velger ENOVA å kutte i støtten til næringslivet.

I dag ble kjent at ENOVA nok en gang svekker støtteordningen for elektriske varebiler. – Hvor er forutsigbarheten? spør generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

For andre gang på et halvt år kutter ENOVA støtten til elektriske varebiler. Fra en støttesats på 40 prosent av merkostnadene i forhold til en fossildrevet varebil, blir støttesatsen redusert til kun 30 prosent fra 19. mai.

Sist ordningen ble lagt om, var seinest i november i fjor. Også da ble den betydelig svekket, til stor motstand.

Begrunnelsen fra ENOVA denne gang er at «elvarebil-ordningen går så det griner». – At salget av elvarebiler øker, er bra. Men det er altfor tidlig å slå seg på brystet. Har Enova glemt at om kun fire år må salget av lette elvarebiler øke med over 80 prosentpoeng om vi skal nå 2025-målet? spør generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening. – Det er bare et halvt år siden forrige kutt. Med slike hyppige endringer blir det vanskelig for virksomheter å planlegge. Det er spesielt viktig nå med Covid-19 som fører med seg stor usikkerhet for virksomheter, sier hun. LES OGSÅ: Vi har testet el-varebilen Toyota Proace Electric

Bilbransjen krever svar fra statsråden

Den nye kuttet får også toppene i norsk bilbransje til å riste på hodet. Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF) krever nå svar direkte fra statsråden.

– Dette er det rett og slett ikke mulig å se noen logikk i. Vi er svært langt unna 2025-målet for de lette varebilene, og med denne endringen vil målet bli enda vanskeligere å nå, sier de to – med klar adresse til klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

OPPGITT: Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund.

– Bilbransjen har forpliktet seg og jobber systematisk for at vi skal nå 2025-målene. Da kan vi ikke sitte stille og se på at et av de viktigste virkemidlene for å elektrifisere varebiltransporten blir skaltet og valtet med av statlige byråkrater.

– Her må statsråden på banen og gi svar på om dette er regjeringens politikk, sier bilbransje-sjefene.

Norsk elbilforening er helt enig i dette. – Vi støtter helt klart bil-toppenes krav om at Rotevatn må på banen.Ordningen bør styrkes, ikke svekkes. Ellers er det liten tvil om at dette kommer til å få konsekvenser for elvarebilsalget, sier Christina Bu. Stig Morten Nilsen i NBF påpeker at det å kjøpe varebil er noe de færreste gjør spontant. – Kundene er bedrifter og virksomheter med lang horisont og da virker det useriøst å gjøre om på ordningene så ofte. Særlig nå, i en krevende økonomisk situasjon, er behovet for langsiktighet og forutsigbarhet åpenbart, sier han. LES OGSÅ: Slik skal vi nå 2025-målet
KREVER OPPFØLGING: Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.

Svekker klimamålene

Både for personbilene og for de lette varebilene har Stortinget vedtatt det såkalte 2025-målet om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler i 2025.

– Å svekke støtten for de elektriske varebilene nå, er hinsides all fornuft dersom man skal nærme seg 2025-målet. Ordningen burde i stedet vært styrket, sier Andresen sier Erik Andresen i Bilimportørenes landsforening.

Regjeringen fremhever ENOVA som en viktig del av virkemiddelapparatet i Klimameldingen. Da må regjeringen også følge det opp i praksis, mener NBFs og BILs direktører.

– Vi forventer at regjeringen tar grep og sørger for at virkemidlene leverer og viser vei mot målet, sier de.

LES OGSÅ: Se fordelene ved å være bedriftsmedlem i Elbilforeningen
Slik fungerer ENOVA-støtten
Les mer om ordningen og se hva du kan få i støtte på forskjellige type biler her