Hopp til innhold

Ladeåret 2023: Utbyggingsrekord, prissjokk og krav om kortbetaling

MÅ BLI ENKLERE: Men det var bra fart på utbyggingen av hurtigladere i 2023. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

– Det ble bygd rekordmange nye hurtigladere i fjor, sier Christina Bu i Elbilforeningen når hun oppsummerer ladeåret 2023. Hun oppfordrer ladeselskapene til å gjøre det enklere å lade i 2024.

I fjor fikk vi 2129 nye hurtigladere – det er utbyggingsrekord. Ved årsslutt var det totalt 7741 hurtigladere langs veiene i Norge.

Det er generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening fornøyd med.

– Ladetilbudet har aldri vært bedre enn det er nå, og vi er godt i rute for å dekke behovet som skapes av at stadig flere nordmenn kjøper seg elbil, sier hun. 

Elbil i kulda:

Det går fint, men noe bør du likevel tenke på

Rekordmange hurtigladere per elbil

Mens det i 2021 var 114 elbiler per hurtiglader, har tallet utviklet seg positivt og er nå nede i 93 elbiler per hurtiglader.

Det betyr mindre kø og kortere avstand mellom ladestasjonene.

– Det kommer til å bli bygd mange nye hurtigladere også i 2024, men det blir kanskje ikke ny utbyggingsrekord, sier Bu. 

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

I 2024 bør det bli enda enklere å lade

Nå som vi har fått opp utbyggingstakten, mener Elbilforeningen at ladeselskapene i 2024 bør jobbe for å skape en mer smidig ladeopplevelse.

En viktig del av dette er å gjøre det enklere å betale for lading. Elbilistene vant en viktig seier i 2023 – da vedtok Stortinget et krav om at alle nye hurtigladere skal ha mulighet for vanlig kortbetaling.

I 2024 skal seieren innkasseres, påpeker Bu:

– Alle nye hurtigladere som bygges i 2024 må tilby kortbetaling. Å bare «tæppe» kortet eller telefonen vil gjøre det mye enklere å lade.

KORT OG GODT: Nå får vi kortbetaling, etter mye pågang fra Elbilforeningen på vegne av norske elbilister. – Andre betalingsløsninger bør også virke på tvers av de ulike ladeselskapene, sier Christina Bu.

Men det er også mye annet som kan gjøre ladeopplevelsen bedre.

– Mange elbilister savner tak over hodet når de lader. I tillegg ønsker de et godt servicetilbud i nærheten og god prisinformasjon på laderen.

– Videre er det viktig med universelt utformede ladeplasser slik at alle kan lade. Vi vet også at elbilistene ønsker seg betalingsløsninger som virker på tvers av ladeselskaper, sier Bu.

Elbilforeningens ladespalte:

Hva gjør man når ladekabelen sitter fast?

Prissjokk for hurtiglading

De siste årene har det tidvis vært store prisvariasjoner på hurtiglading, med et voldsomt prishopp senhøsten 2022.

Utover i 2023 sank etter hvert prisene igjen.

Også elbilistene har blitt mer opptatt av pris på hurtiglading. I «Elbilisten», en spørreundersøkelse gjennomført av Elbilforeningen, svarer flere at pris er viktigere enn tilgjengelighet på hurtigladere.

– Ladeselskapene begrunner ofte prisøkningen delvis med økning i strømpris. Da er det viktig at ladeprisene også settes ned når strømprisen går ned. Dette måtte vi mase unødvendig mye på ladeselskapene om før de endelig gjorde det mot slutten av året, sier Bu.


Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også