Hopp til innhold

Elbil i kulda: Det går fint, men noe bør du likevel tenke på

NYTTER IKKE Å DYTTE I GANG: Elbiler starter stort sett alltid når det er kaldt, men etter kuldekammertest i minus førti var det det lille 12-voltsbatteriet som fikk kjørt seg. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

De fleste elbiler tåler temperaturer ned til minus 40 før de nekter å starte, men noen tips er det likevel greit å ta med seg ut i vinterkulda.

Ta høyde for kortere rekkevidde og saktere lading – særlig når vi har tosifrede minusgrader.

– Den viktigste årsaken til at rekkevidden blir kortere, er at batteriet blir kaldt. I tillegg øker snø og slaps rullemotstanden og elbilen bruker mer energi sammenlignet med hva den gjør på tørre sommerveier, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Norsk elbilforening.

KULDETRENT ELBILTESTER: Ståle Frydenlund er testansvarlig i Norsk elbilforening og har stresstestet elbiler i ekstrem kulde. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

Tre tommelfingerregler

Ståle Frydenlund har ti års erfaring med testing av elbiler i kulde, og han har noen tommelfingerregler for elbilsuksess også vinterstid:

  1. Det er lurt å lade bilen før avreise og samtidig forvarme kupeen med strøm fra ladeboksen. Det gir mange ekstra mil.
  2. Dersom du kjører en iskald elbil til en hurtiglader, blir ladingen alt annet enn hurtig. Er du på langtur, for eksempel til hytta, er det lurt å lade mot slutten av turen – for da har du høyere batteritemperatur. Det varierer fra modell til modell hvor raskt temperaturen stiger under kjøring. Ikke la bilen stå til neste dag dersom du uansett trenger å lade. Da vil det gå med mye mer tid.
  3. Har du en moderne elbil, som gir mulighet til forvarming av batteriet underveis til en hurtig- eller lynlader? Bruk den muligheten. Det løpende energiforbruket på vei til ladestasjonen går naturligvis opp, men du sparer mye tid på ladeøkten.

Frydenlund minner også om at vi bruker varmeapparatet mer om vinteren.

– Det stjeler energi og rekkevidde fra batteriet. 

Han legger også til at kald luft er tettere enn varm luft, og det øker luftmotstanden.

– Våre tester viser at elbiler stort sett beholder rundt 65-70 prosent av rekkevidden om vinteren, sammenlignet med ellers, sier Frydenlund.

Her er noen tips i tillegg:

  • Om ladeluka sitter fast, kan du fylle en plastpose med varmt vann og holde den inntil luka.   
  • Er skjermen på ladestolpen treg eller ikke responderer, trenger den ofte bare litt varme. Ta av deg votten og legg håndflata på skjermen for å varme den.    
  • Har noen slengt fra seg ladekabelen på bakken etter bruk, kan snø i ladepluggen hindre at det oppstår kontakt mellom laderen og bilen. Ta en ekstra sjekk hvis du ikke får satt i gang ladingen, for det kan være vanskelig å se snø som har pakket seg inn innerst i ladepluggen.

PS: Er du trygg på at spylervæsken du har tåler kulda? Selv om du har brukt spylervæske som tåler minusgrader (typisk rundt -15 grader), er det langt fra sikkert at den tåler så mange minusgrader som det er mange steder nå.

Kjøp i så fall konsentrat, altså konsentrert spylervæske som tåler mer kulde, og bland ut spylervæsken du allerede har på bilen med denne. Selvsagt bør du helst sørge for at innholdet på spylertanken oppnår blandingsforholdet som står på flasken, men litt for lite eller litt for mye er bedre enn ingenting. Det er kjipt om spylervæsken fryser, men enda mer kjipt om ting sprekker inni der.

Vær obs på 12-voltsbatteriet

Elbiler har et lite 12-voltsbatteri i tillegg til hovedbatteriet.

I elbiler har dette batteriet langt lavere belastning enn på fossilbiler, fordi det slipper å dra i gang en kald bensin- eller dieselmotor med tyktflytende olje. Likevel kan det lille 12-voltsbatteriet i elbiler slite i kulda.

─ Hovedproblemet vinterstid er at 12-voltsbatteriet må ha høyere spenning, når batteriet er kaldt, for å gjøre jobben. Dette i tillegg til mye bruk av varme i ratt og seter kan være en bidragsyter til at 12-voltsbatteriet svikter, sier Frydenlund.

Mange opplever trøbbel med 12-voltsbatteriet i kulda:

Vedlikeholdslading KAN maskere problemet  

Om du vil sjekke tilstanden på 12-voltsbatteriet ditt, kan dette sjekkes ved hjelp av et såkalt multimeter.

Frydenlund mener dette er en relativt enkel øvelse, men ikke nødvendigvis for alle.

– Kanskje kjenner du noen som kan hjelpe deg, hvis du er i tvil? Hvis hvilespenningen over tid faller under 12,7 V, tyder det på slitasje som gjør at batteriet ikke evner å holde på energien. Da må det skiftes ut, sier Ståle Frydenlund.

Lette etter Tesla-eiere i kuldetrøbbel, måtte nøye seg med elbilisten Johan:

Nettavisen ville ha elbilsjokk – dette er forklaringen

Frydenlund legger til at det uansett er lurt å vite hvor i bilen 12-voltsbatteriet befinner seg, slik at det er mulig enten å bruke en startbooster, vedlikeholdslade eller sjekke spenningen.

HVOR ER DET? Her er det. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

De fleste moderne elbiler lader 12-voltsbatteriet jevnlig uavhengig av bruk, men dette gjelder ikke alle, og spesielt ikke eldre elbiler. Noen elbiler lader 12-voltsbatteriet under lading av kjøretøyet, mens andre lader under kjøring.

– Derfor er det lurt å sjekke hva som gjelder for din bil, avslutter Frydenlund.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også