Registrer ladebrikken fra Norsk elbilforening for bedrifter
Slik registrerer du Elbilforeningens ladebrikke for bruk hos de ulike ladeoperatørene.
Dette bør du vite
- Registrer brikken i dag, så slipper du stresset når du først skal på tur.
- Det koster ingenting å registrere brikken, du betaler kun for ladetiden.
- Ditt ladebrikkenummer står på baksiden av ladebrikken (8 tegn).
- Du får også ladebrikkenummer tilsendt på e-post etter innmelding og på Min side.
- Husk at bruk av Elbilforeningens ladebrikke forutsetter gyldig medlemskap.
- Sjekk prisoversikt og dekning hos de ulike ladeoperatørene.
Velg dine ladeoperatører
Finn ladeoperatørene du ønsker å registrere deg hos og detaljert oppskrift på hvordan du kobler til Elbilforeningens ladebrikke.
Vi anbefaler å registrere deg hos så mange ladeoperatører som mulig for større valgfrihet når du først er ute på tur.
- Last ned appen Mer Connect Norway
- Velg Profil
- Velg registrer RFID tag
- Legg inn nummer og beskrivelse
- Registrer betalingsmåte
Hos mer kan du også registrere deg via nettsiden deres. Registrer deg hos Mer her.
- Last ned appen «Bilkraft»
- Registrer deg som kunde
- Bekreft telefonnummer og logg inn
- Registrer bankkort
- Legg til ladebrikke
- Last ned appen «Fortum Charge & Drive Norge»
- Velg «Bli kunde» og registrer deg
- Bekreft din e-postadresse og logg inn
- Velg «Profil», «Ladebrikker» og «Registrer ladebrikke»
- Registrer ditt ladebrikkenummer og velg betalingsmåte
- For bruk i utlandet må du velge bankkort
NB! Fortum opplever for tiden tekniske problemer ved registrering av noen ladebrikker i app. Ta kontakt med kundeservice hos Fortum på tlf 22555424, så får du hjelp til manuell registrering av ladebrikke.
Fortum og Kople bruker samme kundesystem så du kan ikke ha samme ladebrikkenummer registrert hos begge.
- Last ned appen «Kople»
- Velg «Bli kunde» og registrer deg som kunde
- Bekreft din e-postadresse og logg inn
- Velg «Profil», «Ladebrikker» og «Registrer ladebrikke»
- Registrer ditt ladebrikkenummer og velg betalingsmåte
NB! Kople og Fortum bruker samme kundesystem så du kan ikke ha samme ladebrikkenummer registrert hos begge. Om du allerede har registrert ladebrikken hos Fortum kan du fortsatt lade på Koples stasjoner, og da vil du finne prisene i Fortum Charge & Drive-appen.
- Registrer deg som kunde på Lade i Norge sine nettsider
- Stå ved siden av en ladestasjon som er en del av Lade i Norge-nettverket.
- Logg inn på nettsiden eller i appen «CloudCharge» og velg «Legg til RFID»
- Hold kortet opp mot RFID-leseren på stasjonen, og vent på grønt signal på nettsiden.
- Den svarte ladebrikken kan ikke lenger brukes på Oslo kommunes ladestasjoner.
- Du må du laste ned kommunes egen app «Bil i Oslo» for å bruke kommunale ladestasjoner i hovedstaden.
Les mer om lading og parkering i Oslo på kommunens egne nettsider
- Du får tilgang til Trondheim kommune sine ladestasjoner ved å registrere ladebrikken hos E.ON (se egen beskrivelse).
- Parkering for elbil på automat, appen «Smartpark» eller andre parkeringsapper.
- Du får tilgang til Stavanger kommune sine ladestasjoner via Lade i Norge.
- Parkering med miljørabatt for elbil på automat, appen «Stavanger parkering» eller andre parkeringsapper.
- Bee ble Mer Sverige fra 1. juni 2021.
- Du får tilgang til Mer sine ladestasjoner i Sverige gjennom samme løsninger som Mer i Norge.
(Norge, Sverige og Danmark)
- Registrer deg som kunde
- Legg inn betalingskort og bekreft med BankID
- Du mottar e-post fra E.ON Drive for å bekrefte
- Logg inn på kundeportalen
- Velg kontoinformasjon og administrer ladebrikker
- Legg inn ditt ladebrikkenummer som står på baksiden av ladebrikken og legg til
NB! E.ON og Circle K bruker samme kundesystem (Virta) så du kan ikke ha samme ladebrikkenummer registrert hos begge. Du kan bytte ditt ladebrikkenummer mellom dem etter behov. Uansett skal lading fungere hos begge, men du får ikke nødvendigvis samme pris.
Elbilforeningens ladekart og ruteplanlegger
Trykk her for å få kartet i fullskjerm
Spørsmål og svar
Vi opplever svært sjelden at det er noe galt med selve ladebrikken. I de fleste tilfeller er det ladepunktet som sliter med å kommunisere med brikken eller brukerfeil. Prøv gjerne brikken på flere steder og sørg for at du følger instruksjonene på ladepunktet.
NB! Den svarte ladebrikken vil ikke fungere på hurtigladere om den ikke er registrert hos det enkelte ladeselskap. Les mer om hvordan du aktiverer ladebrikken. Har du byttet bankkort etter at du registrerte ladebrikken, må dette også endres hos hvert enkelt ladeselskap
Om dette ikke løser problemet ta kontakt med vår medlemsservice eller kontakt de som drifter ladepunktet.
For å registrere ladebrikken opp mot hurtiglading, må brikken registreres hos den enkelte operatør. Her finner du brukerveiledning for hvordan du får registrert din ladebrikke.
Vi slutter å selge nye svarte ladebrikker fra 18. mars 2024. Ta i bruk den blå ladebrikken – les mer om hvordan du gjør det her.
Finner du ikke ladebrikken din, kontakt medlemsservice:
E-post på [email protected]
Ring oss på 90 70 45 45
Du kan melde ladebrikken tapt på Min side. Ønsker du ny ladebrikke, ta kontakt med medlemsservice på epost [email protected]. Husk også å melde ladebrikken tapt hos de ladeselskapene hvor du har registrert den.
Ta kontakt med oss på [email protected] eller på Tlf: 90 70 45 45