Fremtidens måte å lade på? Lader bilen med solenergi
Energistyringsselskapet Eaton har en løsning klar for hvordan ladestasjoner skal være mindre avhengig av strømnettet.
De siste månedene har Eaton testet et eget opplegg med solceller på taket og batterilagring i kjelleren, som forer syv elbilladere på deres kontorer på Ryen.
Nå deler de resultatene sine i en pressemelding.
Avlaster strømnettet med kortreist energi fra taket
– Dette er fremtidens ladeinstallasjon, fastslår salgsingeniør Marius Bergersen Hansen i Eaton Norge.
– Hele ideen er at det skal hentes minst mulig strøm fra nettet. Vi har sett at toppforbruket på laderne har ligget på 4000- til 4500 kWt i måneden.
– Vi har vært nede i 1000 kWt fra nettet, det vil si at vi sparer 3000 kWt som vi henter i form av kortreist og grønn energi fra eget tak, sier Hansen.
Så mye effekt gir solcellepanelene
Selskapet forklarer at solpanelinstallasjonen gir en effekt på opptil 20 kW. Energilagringsenheten kan holde inntil 50 kWt.
De syv elbilladerne, fem AC-ladebokser og to DC-hurtigladere, trekker til sammen 99 kW om alle er tilkoblet samtidig – selv om det kun skjer unntaksvis.
Skal levere mest egenprodusert strøm til laderne via batteriet
Systemet er optimalisert for å levere mest mulig av den egenproduserte strømmen til laderne, via batteriet som legger seg til som en last ved behov. Om batteriet er fullt og laderne ikke er i bruk, leveres strømmen tilbake til byggets hovedfordeling.
Selv om testene deres har vist gode resultater, kommer ikke Eaton med noen lovnad om at systemet skal kunne være hundre prosent selvforsynt:
– Det er et kost-nytte forhold i slike løsninger. Hvis alle laderne slår inn samtidig, trekker de mer enn batteriet kan gi. Skulle vi «gått i null» måtte vi hatt batterier som holder mer energi enn alle lastene vi kan legge til.
– Og plutselig en dag skinner ikke solen. Systemet er optimalisert til å bruke mest mulig av solenergien. Jo mindre solenergi du leverer tilbake til nettet, desto bedre, sier Hansen.
Hvor lang tid tar det før det lønner seg?
Nedbetalingstiden for installasjonen er beregnet til omtrent åtte år, men i og med at anlegget ikke har mer enn noen måneders driftstid bak seg, er ikke det et fasitsvar.
– For å få eksakte tall, må anlegget få seks måneder til i drift. Jeg regner med at tilbakebetalingstiden er raskere enn åtte år, hvis vi ser alt under ett med salg av strøm til lading av elbiler og utnyttelse av solenergien via batteriløsningen, sier Hansen.
Offentlige byggeiere er mest frempå
Salgsingeniøren mener det skal lite til for at andre byggeiere skal kunne gjøre det samme som Eaton, fordi installasjonen er enkel. Men foreløpig er Hansens erfaring at det er de offentlige byggeierne som er mest frempå:
– Det er veldig vanlig å etterspørre slike løsninger, men ikke like vanlig å installere. Private aktører ser det ikke som økonomisk gunstig ennå fordi de ofte tar strømsalget fra laderne ut av ligningen – og da får de en lengre tilbakebetalingstid.
– Hos kommunale byggeiere veier det grønne og samfunnsøkonomiske tyngre enn selve innsparingen, sier han.
Enova-støtte kan øke interessen fra private aktører
Det legges likevel til rette for batteriløsninger i nye, private bygg.
– Installasjonskostnaden vil være ganske lik fremover, men produktkostnaden er på vei ned. Og vi ser for oss Enova-støtte på slike løsninger over tid.
– Når disse brikkene faller på plass vil flere byggeiere velge den samfunnsnyttige, kortreiste og grønne energien til sin ladeinfrastruktur, avslutter Hansen.