Hopp til innhold

Nytt konsept sørger for lading når og hvor det passer deg: Elsykkelbud med hurtiglader rykker ut!

JUICE MED UZE: Det belgiske firmaet Uze vil prøve å gjøre lading lettere i byene.

Det er ikke alle steder som har lading der du befinner deg i øyeblikket. Denne startup-bedriften vil gjøre noe med det. Og konseptet kan dukke opp i Norge.

Det belgiske firmaet Uze hadde stand på Elbilforeningens store arrangement Nordic EV Summit på Nova Spektrum i forrige uke.

Elbil.no var blant dem som ble nysgjerrige på startup-bedriften Uze som skal sykle til elbilister i byene med behov for påfyll av strøm – enten fordi behovet bare er akutt eller fordi det er behagelig at strømmen kommer til deg.

– Vi har bygget en mobil hurtiglader som vi har plassert på en elsykkel. Du laster ned appen og ber om lading, så kommer vi til deg, forteller en svært entusiastisk markedssjef i Uze, David Coertjens.

TRÅKKER TIL: David Coertjens til venstre og studenten og hjelpemannen Harold var i forrige uke på plass på Nordic EV Summit for å promotere ladesykkelen.

Rullet ut i går

De har hatt et pilotprosjekt gående i Antwerpen og den har vært vellykket.

Og i går, 8. mai, rullet det hele faktisk offisielt ut.

– Vi har foreløpig laget tre mobile hurtigladere. Vi kan med disse tre sørge for omtrent 36 ladeøkter hvert døgn. Vi samler fortsatt inn penger for å kunne lage flere ladesykler.

Målet er å dekke de store byene i Tyskland, men de starter med å jobbe mot å etablere seg i Antwerpen, Brussel og København mot slutten av året.

Lager powerbanker for bygg og anlegg på Bryne:

– Ordføreren i New York ville ha 500 stykker

Slik funker det

– Du trenger ikke å lete etter en parkering med ledig ladestolpe eller bekymre det for om den er ledig eller virker. Du kan parkere hvor du vil, gå inn i appen, se om vi har en sykkel ledig, be om en lading – og så kommer vi til deg, forteller Coertjens.

– Du trenger bare ett klikk på en knapp, og at du gjør ladeporten på bilen tilgjengelig når vi kommer, så kan du gjøre som du vil i mellomtiden.

SLIK FUNKER DET: Sjekk videoen om hvordan selskapet Uze tenker rundt mobil elbillading.

Laderen gir deg cirka 200 kilometers rekkevidde på 14 minutter. Det avhenger selvsagt noe på hva slags bil/batteristørrelse du har.  

Ladehastigheten skal være på inntil 60 kilowatt.

De lader batteriet med 200 kilometer rekkevidde eller max 40 minutter. Men dette er tilstrekkelig for elbilene som er vanligst i bytrafikken, ifølge selskapets egne kundeundersøkelser.

De fleste er fornøyde med å få ladet opp til 60 prosent, ifølge Coertjens.

Og prisen?

Den vil være som på en hurtiglader, pluss et lite servicegebyr.

TEAMET: Dieter Schotte til venstre og Kris Verdonck i midten står bak konseptet og er henholdsvis produktsjef og leder, mens David Coertjens til høyre er markedssjef.

Kan komme til Norge

Grunnen til den relativt sett lille batteripakka, er ønsket om å være ekstremt mobile.

Det er derfor de har plassert den på en sykkel. Da kan de bruke sykkelfelt og parkere rett ved siden av bilen på fortau, parkeringsplasser etc.

Dere har ikke med sykkelen hit?

– Vi ville, men vi bestemte oss for å komme hit til Nordic EV Summit ganske nylig, så vi rakk ikke logistikken. Men neste år er vi tilbake – med ladesykkel. Vi vil jo gjerne sjekke interessen i andre markeder også.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også