Hopp til innhold

Lager powerbanker for bygg og anlegg på Bryne: – Ordføreren i New York ville ha 500 stykker

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I DENNE BOKSEN ER DET MANGE TESLAER: Eldrift AS, i videoen over representert ved daglig leder Jon Arne Hammersmark, gjenbruker batterier i vrakede Teslaer i svære powerbanker for bygg og anlegg. Video og foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Dette er både gjenvinning og nyvinning på én gang: Vrakede biler får nytt liv i batteribanker. Interessen er enorm.

Hva med å fange energi med solceller og lagre den i en batteripark, for så å hurtiglade morgendagens elektriske racerbiler.

SITTER PÅ EN GULLGRUVE: Det er en enorm etterspørsel etter den store norskproduserte powerbanken til anleggsmaskiner, ifølge Jon Arne Hammersmark, daglig leder i Eldrift AS.

Batteribank til bygg og anlegg

For noen uker siden møtte vi tilfeldigvis Jon Arne Hammersmark i Eldrift AS under NM i elbil på Vinstra.

Der hadde selskapet satt opp et demonstrasjonsanlegg i miniatyr for å illustrere det Vinstra Motorsportarena ønsker å gjøre.

Det relativt nye firmaet på Bryne startet egentlig med ideen om å elektrifisere eksisterende gravemaskiner, men etter å ha gravd litt i næringen, så de fort at de elektriske gravemaskinene kommer av seg selv.

Det entreprenørene derimot trenger, er en «tank» å fylle energi fra.

FLERE VALG: Elcharge kan lades med 230 og 400 volt strøm og ved en hurtigladestasjon.

Trenger mye energi

En 25 tonns gravemaskin har en teoretisk driftstid på 5-7 timer med 300 kWt batteri. Ved bruk av et vanlig strømuttak som finnes på byggeplassen, vil det kunne lades opp i løpet av 6–7 timer.

– Derfor har vi laget denne. Den heter Elcharge, og har en størrelse anleggsbransjen er vant med fra dieseltanker. Den har en solid ramme og kan løftes både med gafler og kjettinger sier Hammersmark, som er daglig leder i firmaet.

Kia samarbeider med «tyske NSB» om batterigjenbruk:

Gir batteriet nytt liv etter vraking

Powerbanken veier fra 1.600-2.000 kilo, avhengig av antall batterier, og den kan fraktes med en god boggie-henger bak en pickup.

Bruker du Elcharge-ladestasjonen som har batterier om bord, vil du kunne lade batteriet til gravemaskinen halvveis i løpet av cirka en time.

– Hvis maskinen lades i lunsjpausen, vil den derfor kunne fungere en hel arbeidsdag uten problemer, sier Hammersmark.

Han har kjørt Tesla siden 2013, og ønsker å gi den enkle Tesla-følelsen til bygg og anlegg også:

En mobil, robust og brukervennlig enhet som kan styres med app, om du vil.

SOLSTRØM: Under drift på byggeplasser blir batteripakka i de fleste tilfeller fylt med strøm fra nettet, men kan utmerket godt fylles med solceller, som her på Vinstra. Da kan du kjapt lade både biler og maskiner.

Gjenbruk

Powerbanken og alle dens styresystemer er både utviklet og bygget i Norge, og kan bestilles med batterikapasitet fra 75-225 kWt.

Inni den solide kassa stabler man ønsket antall batterier, foreløpig fra Tesla Model 3.

Norske Eco-Stor gjenbruker gamle bilbatterier:

Gir det gamle elbilbatteriet nytt liv i huset ditt

Eldrift har gjort en avtale med blant andre GBD AS (Grønvolds Bil-demontering) i Brumunddal for å sikre god tilgang på batterier fra vrakede biler.

– Det er batteriene som er det største problemet for ekspansjon. Mange ser potensialet i dem. Det er begrenset hvor mange biler som vrakes i året, og vi er allerede i prat med de nye batterifabrikkene som er på vei opp i Norge, sier Hammersmark.

– Våre planer er at de skal kunne brukes de neste 15–20 årene.

Først i Elcharge, senere i det andre produktet deres, Elstore, en batteribank på mellom 75–450 kWt.

Denne skal brukes som lastbalansering, og benytter ikke batteriene like hardt som hurtiglading og utlading.

BÆRBAR: Med fire lastekroker og gaffelfester under, er den tunge klumpen enkel å frakte.

Smart kasse

Batteribanken kobles normalt opp mot byggestrøm inntil 64 ampere og fylles kontinuerlig under døgnet.

Den kan også løftes på en henger og kjøres til en hurtiglader og lades med hastighet opptil 100 kW dersom man ikke har tilgang på strøm der man jobber.

Dagens modell kan lade en anleggsmaskin med en hastighet mellom 150–360 kW, etter hva du bestiller, hvor mye maskinen kan ta imot, og hvilken ladekabel man velger.

Den er satt opp med enkle lysdioder som viser på lang avstand hvor mye strøm den har, om den er ledig eller om den er opptatt.

Ny fabrikk for batterigjenvinning tildelt pris:

Fornybarprisen til Hydrovolt i Fredrikstad

Vil slå an som Haaland

Markedet er større enn tilgangen på batterier. Det er energikrise og fremtidens energinett med vind-, sol- og bølgekraft, vil kreve energilagringssystemer.

Firmaet er utsolgt for i år. Planen for neste år er 50 stykk Elcharge-batteribanker.

Halvparten er allerede solgt. Det er visstnok stor interesse for Elstore også.

– Det er et eventyr. Ordføreren i New York spurte vi om kunne produsere 500 stykker. Hver morgen kjører jeg inn i Braut rundkjøring og inn på Håland industriområde, begynner en glisende Hammersmark …

Og avslutter med med en klar referanse til en viss norsk fotballkomet:

– Lille Eldrift har også lyst til å score mål hver dag ute i den store verden.

Reparerer elsykkelbatterier:

– Folk kommer helt fra Sverige

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også