Hopp til innhold

Ladeskilt skaper full forvirring

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo kommune innførte tidligere i år betaling og ladeplikt på kommunale ladeplasser merket med «Ladbar motorvogn under lading». Mange opplever imidlertid både skiltingen og informasjonen fra kommunen om betaling som forvirrende og komplisert.

Kommunen er ikke ferdig med å skilte om alle ladeplassene, og du må derfor alltid sjekke skiltingen der du skal parkere. Der hvor det er skiltet med  «For ladbar motorvogn» og «For EL-motorvogn» er det fortsatt gratis. Vanlige parkeringsplasser uten lading er fortsatt gratis for elbiler. Så til parkeringsplassene med ladeplikt og betaling. Prisen for betaling på kommunale ladeplasser som er skiltet med «Ladbar motorvogn under lading mot avgift» er 10 til 15 kroner per time mellom 9-20, og 5 kroner per time ellers i døgnet, avhengig av hvilken takstsone du er i. Ladeplasser med stor etterspørsel er merket med makstid, for eksempel 3 timer.

Vanlige misforståelser om skilt

Daglig får Norsk elbilforening henvendelser fra elbilister som har misforstått skiltene og endt opp med å få parkeringsbot (gebyr). – Vi oppfordrer alle elbilister til å sette seg inn i parkeringsbestemmelsene og følge dem, men har forståelse for at det kan være forvirrende, sier Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening.
Dette skiltet skaper stor forvirring

Dette skiltet er det mange som misforstår

Først og fremst, skiltet må leses tredelt. Det blå hovedskiltet forteller deg at her kan du parkere.

Under hovedskiltet er det i dette tilfellet to ulike underskilt, som må leses hver for seg. Det første underskiltet sier at parkeringsplassene er kun for ladbare biler som står til lading, og at det koster penger. Dette underskiltet har ingen tidsbegrensning, og gjelder derfor hele dagen, hele året.

Det andre underskiltet gjelder makstid (3 timer) som kun gjelder mellom kl. 9-20 på hverdager, og klokkeslettet som står i parentes gjelder for lørdager. Så parkerer du kl. 19, kan du stå til kl. 11 neste dag – 1 time før kl. 20 og 2 timer etter kl. 9. Men du må betale for parkeringsplassen med lading hele døgnet.

 

Fortsatt forvirra?

Fagsjef og skiltekspert i Elbilforeningen, Erik Lorentzen forklarer hvordan skiltet skal leses.

Se video

Betaling og lading

Du betaler for parkeringen på ladeplassen på samme måte som annen parkering, for eksempel Oslo kommunes mobilapp «Bil i Oslo». Hvor mye du skal betale per time bestemmes av de ulike takstsonene i Oslo. Her finner du oversikten over de ulike takstsonene. Kommunale ladeplasser står nederst i tabellen. På ladeboksen finner du informasjon om hvilken takstsone du er i. For å låse opp og lade på nye ladestasjoner må du bruke en RFID-brikke, som for eksempel Elbilforeningens ladebrikke. Brikken må være registrert hos Fortum Charge & Drive, via deres app. Dette er en midlertidig løsning og Oslo kommune utvikler en app som vil erstatte den. Disse ladestasjonene har en type 2-kontakt. Du må ha med ladekabel med type 2 for å lade. På ladestasjoner fra 2008 – 2012 må du bruke en nøkkel for å lade. Disse ladestasjonene har vanlig stikkontakt (schuko). Ladeeffekten er inntil 2,3kW (10A). Er det feil på ladestasjonen, ta kontakt med Oslo kommune Telefon: 23 48 21 00 (døgnåpen) Epost: [email protected]