Hopp til innhold

Xpeng G6 ble vist frem i natt: Lang rekkevidde og superrask lading

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NY PLATTFORM: 800V batteri, lang rekkevidde, superrask lading og god plass.

G6 er bygget på en helt ny plattform med grensesprengende teknologi – skal vi tro Xpeng. Denne bilen kan fort treffe blink blant nordmenn.

Xpeng viste G6 på bilmessen i Shanghai i natt norsk tid – og det er ingen tvil om hvem den nærmeste konkurrenten er:

Målene er nesten identiske med Tesla Model Y. Den er 4,75 meter lang, og har en akselavstand på 2,89 meter.

Lav luftmotstand

Den skrånede coupe-bakenden er med på å gjøre luftmotstanden lavere. Det glatte karosseriet har en luftmotstandsverdi (cD) på 0.25.

Xpeng har her 17 optimerte designfunksjoner for å få ned luftmotstanden. En av dem er en elektrisk hekkspoiler.

VAREMERKE: Xpeng har et helt eget designspråk. Det sitter bra på G6 og G9.

Bilen følger standarden med skjulte dørhåndtak, men ikke tatt i bruk virkemidler som kameraspeil etc.

Både størrelsesmessig og ut fra navnet, havner den under G9, som straks slippes på gata i Norge. Og selv om designen bærer mange likheter, er det nærmest ingenting som er likt på de to modellene.

Xpeng G9 RWD Standard Range:

Ny «billig»-variant av SUV-en

Ny plattform

G6 er nemlig første bil ut på deres SEPA2.0-plattform.

Den skal brukes på alt fra biler i kompaktklassen til store MPV-er, og faktisk pickuper.

Xpeng sier ingenting om luftfjæring eller firehjulsstyring, men bilen har åpenbart motorer både foran og bak, og enten/eller.

NY: Batteriet er en del av konstruksjonen og skal tåle ekstreme krefter utenfra. Vektfordelingen er 50:50.

Produksjonsmetoden minner veldig om måten Tesla har annonsert at de skal bygge biler i fremtiden, der front, midtseksjon og bakpart først bygges hver for seg, før de settes sammen.

Det gjør at flere kan bygge på bilen samtidig og at den dermed bygges raskere.

Hele bilen blir produsert i aluminium, og skal ha 83 prosent bedre såkalt torsjonsstivhet sammenlignet med «et vanlig karosseri».

GOD PLASS: Det skal være gode plassforhold for alle.

Det hindrer knirk i interiør, og ikke minst gjør det bilen sikrere.

Produksjonsmetoden skal også gi 17 prosent redusert materialbruk.

Nesten 80 prosent av komponentene blir de samme fra modell til modell. Det gir en kjappere utviklingsfase, raskere produksjon, enklere oppgraderinger og enorme kostnadsbesparelser.

Xpeng lover en ny standard i segmentet mellomstore biler både når det gjelder rekkevidde, komfort, kjøreopplevelser og teknologiske løsninger.

KJAPP SKRYTEVIDEO: Denne vinterlige lille snutten om G6 ble nettopp sluppet.

600 km rekkevidde

800V-batteriet er støpt inn i karosseriet og skal gi 755 km CLTP-rekkevidde.

Det skal gi nesten 600 kilometers rekkevidde om vi oversetter til WLTP-målemetoden vi bruker i vår del av verden.

Rekkevidde-målestokken WLTP for nybegynnere:

Hva er WLTP og hvordan måles det?

Ikke overraskende skal bilen også få superrask lading, akkurat som G9 får. Ti minutter ved lynladeren skal gi opptil 30 mil rekkevidde.

– Vi har en ambisjon om å redefinere mobilitetsopplevelsen for den alminnelige bilkjøperen med strømlinjeformede konfigurasjoner, enestående prestasjoner, og en fascinerende produktopplevelse, skryter Xpeng-sjef He Zioapeng i en uttalelse fra Shanghai.

SUV-coupe: Karosseriformen brer om seg. Man kan se de har tatt en Mustang-variant der sidestolpene gir en coupelinje, mens taket faktisk er litt høyere.

Selvlærende

Xpeng har ståltro på sitt operativsystem XNGP. De mener å ha Kinas ledende datasenter for utvikling av selvkjøringsteknologi.

Det baseres på såkalt svermteknologi, som flere andre allerede bruker, for å hente inn data. Det gjør bilen selvlærende og selvutviklende, ikke bare med tanke på selvkjøring men også andre funksjoner i bilen.

Trådløse oppdateringer til bilen skal for øvrig gå tre ganger fortere enn tidligere.

LIGGE: Det blir ikke mye tid til å slappe av når du lader. 30 mil på 10 minutter.

Det er foreløpig ikke sluppet noen data om effekt.

Bilen har et panoramatak på to kvadratmeter, og et ganske enkelt, men praktisk interiørdesign.

Det er nappaskinn over alt, og det aller meste styres på en sentralt plassert 15-tommers skjerm.

Setene er selvsagt elektrisk justerbare, med minne, varme og kjøling.

Klimaanlegget renser lufta 2-10 ganger bedre enn internasjonale standarder, og det er kanskje ekstra viktig i hjemlandet Kina.

Baksetet er helt flatt for enkelt å kunne brukes av tre personer, og har helt flatt gulv.

RENT: Xpeng og Nio minner ganske mye om hverandre på innvendig design. Det er rent, men med myke delikate materialer.

Her kan du se video fra lanseringen av bilen under Shanghai-messen:

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også