Hopp til innhold

Lanserer flere nyheter: Xpeng klar for «take-off»

ENDELIG KLAR? Xpeng kan annonsere at AEROTH, bilen med drone i bagasjerommet, snart er klar for bestilling. Foto: Xpeng.

Xpeng har mange baller – eller hva vi skal kalle det – i lufta. Nylig viste de frem alt fra KI og roboter til selvkjørende biler og droner.

Xpeng slo på stortromma under arrangementet AI Day i Guangzhou i Kina nylig. De har jobbet med litt av hvert de siste årene og noe av det er snart klart for forbrukerne.

– Det som er blitt vist på AI Day viser med all tydelighet at Xpeng holder ord når vi sier vi ønsker å revolusjonere måten mobilitet foregår på, sier Claes Persson, daglig leder for Xpeng Motors i Norge.

– Teknologi er blant kjerneverdiene i alt vi foretar oss, og vi lover mange spennende nyvinninger i tiden fremover, sier han.

Følg med nedenfor for å se hva det er de skryter sånn av.

Bli medlem i dag!

Ut og fly?

Mest spektakulært er nok det flyvende kjøretøyet AEROTH. Det ble presentert i to versjoner tidligere i år – en flygende bil med propeller innebygd – og en modulbasert bil hvor en drone løses ut av bilen for å kunne fly.

Xpeng viser to nye flyvende el-konsepter:

Varsler masse­produksjon av dette

Det er sistnevnte som snart er klar. Den skal kunne forhåndsbestilles allerede i desember. Sjekk ut videoen nedenfor for å se hvordan det fungerer i praksis:

AEROTH skal masseproduseres og Xpeng forteller at den etter sigende intuitive enstav-kontrollen gjør at brukerne kan mestre flyging på bare noen få minutter.

Doningen, altså dronedelen, skal ha sin første offisielle flytur senere denne måneden, og selskapet skriver at de åpner for forhåndsbestilling i desember.

Om den noensinne kan bestilles i Norge eller EU, skrives det ikke noe om.

Her til lands må vi garantert vente på regulering før det eventuelt blir aktuelt å sende hvem som helst opp i lufta.

Satser milliarder og lover 30 nye elbilmodeller innen 2027:

Xpeng satser store (X)penger

Spesiallaget chip

Xpeng lanserer også Turing-chipen, som danner grunnlag for alt de gjør med kunstig intelligens fremover.

Den har en 40-kjerners prosessor, kan støtte modeller med opptil 30 milliarder parametre, og skal levere kraften til tre høyytelses-chiper i én.

Denne chipen skal brukes til å lære opp selvkjøringprogrammet deres via det nye brukergrensesnittet som bygges på GPT-4o.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Sistnevnte skal brukes til å lære seg brukeres vaner og tilpasse seg individuelle preferanser for å skape en smart opplevelse som forutser brukerens atferd.

Dette skal også brukes i robotaxien Ultra Model.

For et glimt av alle nyhetene, sjekk videoen nedenfor:

Les også