Hopp til innhold

Xpeng viser to nye flyvende el-konsepter: Varsler masse­produksjon av dette

FLYR VIDERE: Xpeng har vist frem flere flyvende elektriske prosjekter tidligere, men nå varsler de at Xpeng Aeroth, som du ser over, skal bli deres første «masseproduserte» kjøretøy designet for å kunne fly – rettet mot pendlere og eventyrere med forkjærlighet for off-road-opplevelser. I tillegg varsler de en flyvende elbil i superbil-sjiktet du finner mer om nedenfor.

En ny «superbil» med pop-up-rotorblader som kan lette vertikalt – og en elbil-pakkeløsning med mini-helikopter om bord. Xpeng vil fortsatt at vi skal opp og fly, og lover å «masseprodusere» sistnevnte.

Den kinesiske elbilprodusenten Xpeng melder at doningen du ser over, som de selv omtaler som en «modulær flyvende bil», vil kunne bestilles av alle som har råd til det i siste kvartal av 2024.

Ambisjonen er å kunne utlevere denne noe spesielle pakkeløsningen av et elektrisk kjøretøy til kundene som har bestilt allerede et år senere altså på tampen av 2025.

Elektrisk superbil med nedfellbare rotorblader

Xpeng mener åpenbart alvor med å ville erobre luftrommet, men i motsetning til Elon Musk begrenser de seg foreløpig til de lavere luftlagene i vår egen atmosfære.

FLYVENDE «SUPERBIL»: Denne krabaten, Xpeng Aeroht eVTOL, viste den kinesiske bilprodusenten frem på CES-messen i Las Vegas tidligere denne måneden.

Vi har tidligere skrevet om denne flyvende varianten fra Xpeng, som faktisk har eksperimentert med flyvende biler siden 2013 via underselskapet Xpeng Aeroht:

Xpengs årlige Tech Day:

Letter på sløret om flyvende elbil

På teknologimessen CES tidligere denne måneden viste de frem siste såkalte eVTOL-versjon fra Xpeng Aeroht.

Bilen har et land-modus og et fly-modus, hvor rotorene popper ut av bilens skrog og man skal kunne legge ut på kortdistanse-flyvninger i lavere luftrom.

NEDSLÅTT: Her bare som «vanlig elbil», med rotormekanismen nedfelt.

Nedenfor kan du se videoen hvor Xpeng presenterer doningen sin:

Xpeng har testflydd prototypen på to tonn uten at den har deiset i bakken, og kaller det hele derfor en suksess så langt.

Men detaljer om eventuell serieproduksjon av eVTOL-modellen forteller Xpeng foreløpig lite om, utover at det vil bli aktuelt når regler rundt regulering og praktisk bruk «modnes».

VIST FREM I LAS VEGAS: På teknologimessen CES tidligere denne måneden kunne folk fiske frem mobilene sine og fyre løs.

«To for én»-pakke

Men tilbake til «byggesettet» Xpeng faktisk nå har varslet at de skal serieprodusere – for salg til ordinære kunder:

Dette er altså en slags «to kjøretøy i ett»-pakke, hvor luft-modulen til vanlig bor inne i land-modulen, altså elbilen.

MODERSKIPET: Altså elbilen som rommer den flyvende modulen.

Og når man skal ut og fly – som bestemora til Morten Skogmus om du vil – tar man helikopterdelen ut av bilen og fyker rett til værs.

Se Xpengs video av opplegget her:

Produsenten mener denne elektriske bil/luft-pakka har potensial både blant privatkunder og profesjonelt – for alt fra catering- til redningsoppdrag.

Xpeng omtaler den modulære elbil-pakka som «Land Aircraft Carrier», og de første kundene skal altså kunne få den på tampen av neste år.

Så dette later til å bli både høyst håndgripelig og innen rekkevidde – og kanskje ikke bare sci-fi i en fjern fremtid likevel?

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Apropos rekkevidde, Xpeng har så langt ikke gått ut med detaljer om hvor langt man kommer før man må lade, verken for bilen eller flymodulens del.

Men Xpeng understreker likevel at dette ikke bare er «nok en konseptbil» under utredning, men at modellen nå er i forstadiet av masseproduksjon.

Xpeng viser sin elektriske sjuseter X9:

Kaller den sitt nye «flaggskip» – usikkert om den kommer hit

Vi melder oss til test-tjeneste!

Farkosten skal være gjennomtestet av selskapets utviklingsavdeling, og selv om designet fortsatt er under utvikling, slår Xpeng fast at bilen vil lages med tanke på 4-5 passasjerer,

Xpeng slår også fast at batteripakka på moderskipet, altså bilen, vil være av det kraftigere slaget, og vil kunne sørge for «multiple» oppladninger av luftmodulen.

Det er også klart at bilen vil ha trekk på alle seks hjulene på den tre-akslede kassebilen, som kanskje mest av alt minner om en Tesla Cybertruck uten lasteplan (men med innebygget chopper)?

EN XPENG FOR DEG MED SPENN: Ingen har så langt sagt noe om pris for elbilen med dette el-helikopteret «i lomma».

Riktignok vil bare to av disse passasjerene ha plass i luftmodulen samtidig, der man vil ha 270 graders panoramautsikt fra luften.

Og ja, det er vel omtrent det vi vet på nåværende stadie.

Selv om det har vært snakk om flyvende biler siden vi lekte i sandkassa, må det nesten må være lov å bli litt begeistret.

Det tenker nå i hvert fall vi, og melder oss herved frivillige til å prøve farkosten ved første og beste anledning. (Tror vi. Gulp.)

Hører dere, Xpeng Motor Norge?

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også