Hopp til innhold

Oslo kommune: Lanserer støtte for hurtiglading av eltaxi

TAXINÆRINGEN I OSLO SKAL STRAKS BLI UTSLIPPSFRI: Leder av Taxiforbundet avdeling Oslo, Anne Karlsen Hove, er glad for at byråd Marit Vea i Oslo kommune lanserer en ny støtteordning for hurtigladere til taxi. Foto: Oslo kommune

Taxinæringen har ment at hurtigladetilbudet i hovedstaden for taxier er for dårlig. Nå blir de hørt.

Fra 1. november i år må alle taxier som skal kjøre i Oslo være elektriske. Taxinæringen har etterlyst et bedre hurtigladertilbud, slik at det blir enklere å kjøre elektrisk.

For å bidra til at taxinæringen har flere lademuligheter, oppretter Oslo kommune en ny tilskuddsordning for hurtiglading av elektriske taxier. Kommunen dekker inntil halve regningen. Det skriver kommunen på sine hjemmesider i dag.

Tilskuddsordningen retter seg mot private aktører som energistasjoner og taxisentraler, og er planlagt å vare ut 2024.

Mer informasjon om tilskuddsordningen finnes her.

Kvinne foran en hurtiglader for elbiler.

Vi hjelper bedriften i gang!

– Ønsker å lytte til bransjen

– Vi har fått tilbakemeldinger fra taxinæringen om at lading er blant de største barrierene for å gå over til eltaxi, og at det er behov for flere hurtigladere, sier byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea fra Venstre.

Hun sier at kommunen ønsker å lytte til bransjen.

Den nye tilskuddsordningen skal sørge for at det blir bygget flere hurtigladere som er øremerket taxier.

– Dette kommer i tillegg til de mange hundre ladepunktene som er åpne for alle, også taxiene. Dette vil gjøre at sjåførene kan lade raskt og effektivt når de trenger det, sier Marit Vea.

Fra før av støtter kommunen hjemmelading for elektriske drosjer.

Du kan lese mer om ladestøtte-tiltakene fra Oslo kommune i denne saken:

Øker støtten til ladeutstyr for både borettslag og bedrifter:

Styrker klimatiltak i Oslo – gladnyhet for oslolufta

Næringen er glad for støtteordningen

Leder av Taxiforbundet avdeling Oslo, Anne Karlsen Hove, er glad for at kommunen lanserer en ny støtteordning for hurtigladere til taxi:

– Norges Taxiforbund avdeling Oslo ser med velvilje på alle tiltak som bidrar til en overgang til det grønne skiftet. Med over 5000 løyver i Oslo må det etableres mange hurtigladere for å kunne gi Oslos borgere en sikker taxitjeneste og gi sjåførene en trygg ladehverdag på jobb, sier hun.

For å få støtte fra Oslo kommune kreves det at hurtigladerne har en effekt på minimum 150 kW. Videre må laderen være forbeholdt taxier i fem år etter etablering. Tilskuddssatsen er 50 prosent av kostnadene for nye ladere, og det gis maksimalt 2 millioner kroner i støtte per søker.

Dominerer i Taxi-Norge på nybilfronten:

9 av 10 nye taxier kjøpt i fjor var elbiler

Det er også mulig å få støtte dersom man i dag har hurtigladestasjoner og gjør disse om til å være forbeholdt drosjer. Tilskuddet vil da være basert på investeringskostnaden og avskrivingssatsen for ladestasjonen.

Les også