Dominerer i Taxi-Norge på nybilfronten: 9 av 10 nye taxier kjøpt i fjor var elbiler
9 av 10 nye taxier som ble kjøpt i Norge i 2023 var elektriske. – Nå trenger de et godt ladetilbud, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
Det skjer store ting i taxibransjen om dagen, og mens flere medier skriver om frustrerte taxisjåfører som er skeptisk til elbil, viser tallene en litt annen historie.
Hele 88 prosent av alle nye taxier som ble kjøpt i 2023 var elektriske, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Taxinæringen er med dette bedre på elektrifisering enn resten av Norges nybilkjøpere. I nybilsalget generelt endte nemlig elbilandelen på 82,4 prosent i fjor.
Elbil gjør rent bord i tre byer
I Bergen og Stavanger var elbilandelen blant nye taxier i fjor på 100 prosent.
Det er ikke de eneste byene hvor taxinæringen sverger til elbil.
I Trondheim var elbilandelen for nye taxier 97 prosent, mens den i Oslo endte på 90 prosent.
Dette gleder Christina Bu i Elbilforeningen:
– Det er mange taxier, spesielt i de store byene. At disse blir elektriske bidrar til bedre bymiljø, mindre lokal luftforurensing og det kutter klimagassutslipp, sier Bu.
– Det er imponerende hvordan taxinæringen omstiller seg, nå trenger de et godt ladetilbud, fortsetter hun.
Taxinæringen ønsker å bidra
I hovedstaden er blant annet Oslo Taxi tydelig på at de ønsker å bidra til nullutslipp i næringen.
Også hos «söta bror» er taxinæringen framoverlent:
Men Tonje Grave i Oslo Taxi er også bekymret for ladetilbudet, en bekymring hun altså deler med Christina Bu i Elbilforeningen.
Ladebehovet må tas på alvor
En nøkkel for at omstillingen skal fungere, er et tilstrekkelig ladetilbud.
– Vi har flere taxisjåfører som bedriftsmedlemmer, og de kontakter oss og er bekymret over at ladetilbudet ikke er godt nok. Nå er viktig at det bygges tilstrekkelig med hurtigladere slik at sjåførene slipper å stå i ladekø når de er på jobb, sier Bu.
Hun mener løsningen både er tilstrekkelige muligheter for hjemmelading og å bygge flere hurtigladere.
– Åpne kommersielle ladestasjoner er viktig, men noen steder bør myndighetene supplere med hurtigladere som er reservert for taxier, sier hun.
Det offentlige stiller krav om elbiler
Mange av fylkeskommunene har vedtatt en tidsfrist for når alle taxiløyver skal være elektriske.
Kravene gjelder i hovedsak for personbiler, men har noen unntak.
Først ut er gamle Hordaland fylke. Der skal alle taxiene være elektriske 1. april i år, og kravet utvides til Sogn og Fjordane 1. april 2026.
I Oslo gjelder kravet fra 1. november 2024, mens i Buskerud, Akershus og Østfold er det 1. oktober i 2027 som gjelder.
Lignende krav er også stilt i typiske distriktsfylker som Trøndelag, Nordland og Rogaland.
Bra både for sjåfør og passasjerer
Bu er overbevist om at elektrisk taxi er bra for både sjåfør og passasjer:
– Sjåførene kutter i sine klimagassutslipp og sparer drivstoffutgifter, mens passasjerene får en mer behagelig reise, sier Bu.
1.1.2023 – 31.12.2023 | |
Hele landet | 88 % |
Oslo | 90 % |
Bergen | 100 % |
Stavanger | 100 % |
Trondheim | 97 % |
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!