Statens vegvesen foreslår økt tillatt totalvekt for lastebiler: – Lastebiler med nullutslipp må prioriteres
Vegvesenet ønsker å gi enkelte lastebiler mulighet til å frakte mer gods, og nå har forslaget vært på høring. En gyllen mulighet for å hjelpe lastebiler uten utslipp inn i markedet, mener Elbilforeningen.
Forslaget som har vært på høring innebærer å øke den tillatte totalvekten for utvalgte fossile vogntog fra 50 til 54 tonn, mens nullutslippsbiler kan få en tillatt totalvekt på 56 tonn.
Elbilforeningen mener at det er unødvendig å gi fossil teknologi økte muligheter i markedet, og at hele vektøkningen bør forbeholdes nullutslippslastebiler.
– Vi ønsker oss vekk fra den fossile teknologien så snart som mulig, og det virker lite framtidsrettet å gjøre de fossile lastebilene mer konkurransedyktige nå, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Bransjen ønsker mer vekt, argumenterer med utslippskutt
Ønsket om økt vekt kommer fra transportbransjen, som blant annet argumenterer for at dette er et godt klimatiltak.
Elbilforeningen mener også det er på tide å se på vektgrensene:
– Vektgrensene har alltid vært en konkurranseulempe for elektriske lastebiler, og det vil de dessverre fortsatt være hvis dette forslaget går igjennom, sier Bu.
I høringen legger Statens vegvesen utregninger gjort av Transportøkonomisk institutt (TØI) til grunn.
Der har man funnet ut at utslippene kan reduseres når lastebilene får lov å ta med mer vekt i hver bil.
TØI har derimot ikke sett på hvordan utslippene kan kuttes raskere ved å forbeholde vektøkningen for nullutslippslastebiler.
Riktig svar, feil spørsmål
Elbilforeningen mener TØIs analyse er misvisende:
– I en slik fremstilling ser man bort fra at utslippsreduksjonen som følger av økt nullutslippsandel, er langt større enn reduksjonen økt totalvekt isolert sett kan gi, sier Bu.
I rapporten fra TØI påpekes det at «de fleste nytteeffekter (f.eks. CO2-utslipp) drives imidlertid først og fremst av nullutslippsandelen, og i mindre grad av økte vekttillatelser».
Til tross for at det ikke er regnet på hvordan en vektøkning vil påvirke salget av nullutslippslastebiler, skriver TØI at dersom vektøkningen forbeholdes nullutslippskjøretøy, forventes dette å gi økt konkurranseevne og dermed ha en positiv effekt på nullutslippssalget.
– TØI har levert på bestillingen de har fått fra Statens vegvesen, men det gir oss ikke svaret på hvordan vi raskest mulig kan kutte klimagassutslipp fra transportsektoren, sier Bu.
Stort behov for virkemidler
Det nasjonale salgsmålet for lastebiler er at nye alle lastebiler skal være utslippsfrie eller gå på biogass i 2030.
Per oktober 2024 er kun 11,9 prosent av salget utslippsfritt. Det er en marginal økning fra 11,3 prosent i 2023.
– Vi er ikke i rute for å nå 2030-målet. Det har også TØI nylig påpekt, understreker Bu.
Rapporten hun henviser til, TØI-rapport 2036/2024, ble publisert i august i år. Der konkluderer TØI med at innfasingen av elektriske lastebiler i Norge går for sakte, og skriver blant annet at det er «et stort behov for ytterligere virkemidler hvis klima- og kjøretøymålene for 2030 skal nås».
– Transportbransjen ønsker langsiktige og forutsigbare virkemidler for å kunne omstille seg. Økt vekt for kun nullutslippslastebiler vil være et meget effektivt virkemiddel, sier Bu.
Nå håper hun at Statens vegvesen vil prioritere nullutslippslastebilene og gi hele den foreslåtte vektøkningen til disse:
– Dette er en unik sjanse for Statens vegvesen til å ta et tydelig standpunkt ved å prioritere utslippsfri transport, og bidra til å kutte utslipp raskest mulig, konkluderer Bu.