Hopp til innhold

Budselskapet Wolt med pilotprosjekt for å redusere utslipp: Vil stimulere både kunder og bud til å velge elbil

WOLT-LYN UTEN UTSLIPP: Profilering av selskapet og nullutslipp går hånd i hånd hos leveringsselskapet Wolt i disse dager.

Wolt ønsker seg mer utslippsfri levering – enten det er via sykler eller elbiler. Nå har de satt i gang et pilotprosjekt som lyser blått i bybildet.

Leveringstjenesten Wolt holder i disse dager på med et pilotprosjekt med helfolierte elbiler i Oslo.

Formålet er både å redusere utslipp og å øke budselskapets synlighet i bybildet.

Som et av flere tiltak for å stimulere budpartnerne til å benytte elektriske kjøretøy, betaler Wolt nå litt ekstra til budene som leverer med de blå elbilene.

Sykkelbudene florerer, men flertallet leverer fortsatt med bil

Ved å belønne budpartnerne med Wolt-brandede elektriske biler, ønsker Wolt å oppmuntre til en mer miljøvennlig tilnærming til levering.

«Disse økonomiske insentivene vil gi budpartnere en ekstra motivasjon til å velge elektriske kjøretøyer, som er en viktig del av selskapets langsiktige bærekraftsstrategi», heter det i en pressemelding fra selskapet.

– Som alle andre ansvarlige bedrifter, ønsker vi å redusere vårt klimaavtrykk. De primære utslippene i vår virksomhet er knyttet til levering med bil. I de store byene har vi mange budpartnere som sykler, og der er jo utslippene minimale, men flertallet leverer fremdeles med bil, sier Réka Juhász, driftsleder og prosjektleder for bærekraft i Wolt Norge.

VIL STIMULERE TIL Å VELGE UTSLIPPSFRIE LEVERANSER: Réka Juhász er driftsleder og prosjektleder for bærekraft i Wolt Norge.

– Med dette initiativet ønsker vi å insentivere budpartnerne våre til å velge nullutslippskjøretøy når de skal levere for oss.

Totalt har Wolt omtrent tusen aktive budpartnere i hovedstaden, hvorav nærmere 60 prosent bruker bil til å levere.

Enn så lenge kan kundene ikke se om deres levering kommer med elbil, men Wolt jobber med å gjøre bærekraftige valg enklere for kundene.

– Vi ser at mange av våre kunder, særlig bedriftskundene våre, ønsker å kunne ta bærekraftige valg, og vi ønsker på sikt å gjøre det mer transparent og tilby flere valgmuligheter, både på selve leveransen og andre sider ved produktene vi leverer, sier Juhász.

ELEKTRISK OG FOLIERT: Totalt har Wolt omtrent tusen aktive budpartnere i hovedstaden, hvorav nærmere 60 prosent bruker bil til å levere. Foreløpig er bare en håndfull elbiler foliert, men det kan fort bli langt flere om pilotprosjektet videreføres.

Oslo først ut med blå Wolt-elbiler

Først ut med blå Wolt-elbiler er Oslo, der flere Teslaer og en Nissan Leaf nå er foliert og klare til å levere utslippsfritt.

Om piloten blir en suksess, venter flere elbiler i hovedstaden, samt muligheten til å rulle initiativet ut i andre byer i Norge.

Markedssjef Marianne Lund i Wolt Norge, setter pris på de blå lynene som nå skal levere restaurantmat og andre varer i Oslo.

– Budpartnerne på sykkel – med sine blå jakker og blå Wolt-ryggsekker – gir oss den beste synligheten vi kan tenke oss. De er som levende utendørsreklame i bybildet, sier Lund.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Men inntil nå har ikke Wolt fått den samme synligheten fra budpartnerne som bruker bil.

– De folierte bilene ser veldig freshe ut, og gir en daglig påminnelse til alle som ser dem kjøre rundt. I tillegg har vi utstyrt dem med en egen rabattkode, som det blir spennende å se bruken av, fortsetter Lund.

I høst tok Wolt også initiativ til et annen pilotprosjekt.

Det var i samarbeid med norske City Q og Fleet Mobility – om å tilby elektriske lastesykler til lokale budpartnere:

Wolt-samarbeid med norskutviklede CityQ:

Tester ut elektriske lastesykler i Oslo

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også