Den offisielle åpningen skjedde ved Circle K på Ringdalskogen, som er en av de tre strategiske plasserte ladestasjonene i strekningen mellom Oslo og Stavanger. Dette er den første langdistansekorridoren med lynlading i Norge. IONITY sine ladestasjonene er de første som støtter opp til 350 kW lading. Les mer om satsingen her.
Nå starter nedgangen i fossilt drivstoffsalg
– Norge er et globalt laboratorium for Circle K når det gjelder elektrifisering. Åpningen av den første langdistansekorridoren er et viktig steg for å gjøre det enklere for elbilister på flere måter. Circle K er stolte over å være samarbeidspartnere med IONITY, sier Hans-Olav Høidahl, Skandinaviasjef for Circle K.
På åpningen på Ringdalskogen opplyste Circle K at man nå begynner å merke elbilenes økte popularitet i salgstallene for bensin og diesel.
Hittil har IONITY i samarbeid med Circle K seks ladestasjoner i Norge, og fem nye er under etablering. Det er et mål for IONITY å bygge flere lynladere i Europa, for at elbilister kan ha komfortable langdistanse-turer.
– Endringen i transport skjer nå. Vi skal gi frihet og fleksibilitet til elbileiere. Elbilen skal ikke være et byfenomen for korte avstander, sa Marcus Groll, Chief Operating Officer IONITY på åpningen.
Vi trenger utbygning av ladestasjoner
Under åpningen av Circle K og IONITY sine lynladere var statssekretær Tommy Skjervold fra Samferdselsdepartementet og generalsekretær i Norsk elbilforening Christina Bu. Begge ønsket de nye laderne velkommen.
– Dette vil gjøre det enklere og raskere å legge ut på langtur med elbil, sier Christina Bu.
Hurtigladning må gjøres tilgjengelig og enkelt dersom alle skal kunne velge elbil. Norge ser ut til å bli det første landet med 100 prosent nullutslipp markedsandel i nybilsalget, men det er fortsatt flere problemstillinger innenfor lading av elbil som regjeringen må svare på dersom vi skal klare dette innen 2025.
– Vi er avhengig av nye ladestasjoner for at vi skal få folk til å bruke elbilen sin på de lengre distansene. Det vi trenger er utbygning av lading, både hjemme hos folk, på arbeidsplasser og også ute på veiene, sier Tommy Skjervold, statssekretær i Samferdselsdepartementet (FrP).
Stadig flere elbilister rapporterer at de opplever kø på ladestasjonene. Kø på hurtigladestasjonene er ofte det største problemet med hurtiglading for forbrukerne.
– Jeg er bekymret for køene vi har i dag, men også for at de kan øke. Med veksten i elbilsalget er det behov for å bygge veldig mange flere hurtigladere raskt om dette skal fungere i praksis for oss forbrukere og dette må det planlegges for, sier Christina Bu.
Statssekretær Skjervold er mindre bekymret.
– Jeg er ikke redd for at det skal fortsette å være mye køer på ladestasjoner. Jeg tror at flere som Circle K nå ser at det er business i det å ha ladestasjon. Det lønner seg å ha en ladestasjon å tilby kundene sine, sier statssekretæren.
Skjervold viste til at Norge har høye mål for klimapolitikken, og at elektrifisering er viktig for å nå klimamålene.
– Vi er avhengig av at markedet ser forbrukernes behov, men vi skal selvsagt dytte markedet i riktig retning, sa Skjervold.
Denne artikkelen er skrevet av Amalie Bu Skjeggestad som har arbeidsuke hos Norsk elbilforening.