Fremdeles stor prisøkning for Oslo-gatelading på dagtid: Men økt nattakst var skrivefeil fra kommunen
Oslobyrådet har lagt frem budsjettet for 2025. Blir budsjettet vedtatt slik det foreligger er det dårlig nytt for Oslos gateladende elbilister. Men økningen på kveld/natt, som vi også meldte om i går, var en skrivefeil i budsjettforslaget.
I går kom Oslos byråd med et budsjettforslag som innebar dårlig nytt for Oslos elbilister som er avhengige av kommunal gatelading.
Det viser seg imidlertid at det var en feil i budsjettet som ble publisert på kommunens sider.
Dette bekrefter byrådssekretær i byrådsavdeling for miljø og samferdsel, Audun Bonde.
Prisen for kvelds- og nattlading blir stående på 13 kroner per time, og øker ikke til kr 20, slik det sto skrevet i det publiserte budsjettet.
Og dette er jo en slags gladmelding som medfører at gårsdagens artikkel ikke er fullt så nedstemmende for Oslos gateladende elbilister.
Elbilforeningen er uansett kritisk til prisøkningen på dagtid, som øker med 75 prosent fra 20 til 35 kroner.
Parkerer du på dagtid ved et ladepunkt som gir 3,6 kilowatt per time, må du nå betale 9,7 kroner per kWt. Tidligere var prisen 5,5 kroner.
Nå gjenstår det å se om bystyret stemmer gjennom budsjettet slik det foreligger.
Dette er de nye takstene:
Takst | Type lading | Maks tid | Avgiftstid | Minstesats |
3051 | Semi-hurtig korttid | 3 timer | 09 – 20 | kr 35 |
3051 | Semi-hurtig korttid | 3 timer | 20 – 09 | kr 13 |
3052 | Normal korttid | 3 timer | 09 – 20 | kr 35 |
3052 | Normal korttid | 3 timer | 20 – 09 | kr 13 |
3053 | Semi-hurtig langtid | 24 timer | 09 – 20 | kr 35 |
3053 | Semi-hurtig langtid | 24 timer | 20 – 09 | kr 13 |
3054 | Normal langtid | 24 timer | 09 – 20 | kr 35 |
3054 | Normal langtid | 24 timer | 20 – 09 | kr 13 |