Hopp til innhold

Byrådets forslag til nytt Oslo-budsjett: Nytt prissjokk for gatelading 

VIL ØKE PRISENE: Byrådet i Oslo vil gjøre det dyrere å gatelade. Det er dårlig nytt for mange elbilister i hovedstaden som ikke har mulighet for å lade hjemme.

I forslaget til Oslo-budsjett legger byrådet inn en kraftig økning av ladeprisene på kommunale ladeplasser.

Oppdatering: Etter at denne artikkelen ble publisert torsdag, ble det kjent at byrådets budsjettforslaget inneholdt en skrivefeil. Prisen for kvelds- og nattlading blir stående på 13 kroner per time, og øker ikke til kr 20, slik det sto skrevet i det publiserte budsjettet.

Du kan lese mer om dette her:

Fremdeles stor prisøkning for Oslo-gatelading på dagtid:

Men økt nattakst var skrivefeil fra kommunen

For ordens skyld lar vi artikkelen nedenfor bli stående slik den ble publisert, siden de øvrige poengene i saken fortsatt er gyldige, selv om du altså kan se bort fra det som står om prisøkning på kveld/natt.

Opptil 75 prosent økning

– Sånn man holder på nå, er det bare å glemme å få til at elbil skal være valget for alle de i Oslo som ikke har egen parkeringsplass, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.  

Det hun sikter til, er Oslo-byrådets budsjettforslag, som ble kjent onsdag denne uken.

Lader du på dagtid øker timeprisen fra 20 til 35 kroner, en økning på hele 75 prosent.  

Lader du på kveld/natt øker prisen fra 13 til 20 kroner per time. Det utgjør en økning på 54 prosent. 

Prisene gjelder normallading langtid. Prisøkningen i andre soner er noe mindre. Se pris for flere soner lenger ned.

– For elbilister uten egen parkeringsplass blir det nå svindyrt å gatelade i Oslo. Kommunen tar seg i noen tilfeller bedre betalt av elbilister som lader sakte med gatelading enn det enkelte kommersielle selskaper tar for hurtiglading, sier Berge. 

UT MOT NOK EN PRISØKNING: – Nå fører byrådet en elbilpolitikk mest for folk med enebolig og garasje, sier Unni Berge i Elbilforeningen.

Parkerer du på dagtid ved et ladepunkt som gir 3,6 kilowatt per time, må du nå betale 9,7 kroner per kWt. Tidligere var prisen 5,5 kroner.  

Her er de nye ladeprisene 

Endring i ladepriser på normallading, langtid (sone 3054) 
 2024 2025 Økning Kr per kWt (3,6kW) Kr per kWt (7,4kW) 
Dag (09 – 20) per time Kr 20 Kr 35 75 % Kr 9,7 Kr 4,9 
Natt (20 – 09) per time Kr 13 Kr 20 54 % Kr 5,6 Kr 2,8 
Prisen per kilowattime (kWt) forutsetter at bilen flyttes etter en time, og at elbilen tar imot full effekt når den lader. 

Forslagene til nye priser gjelder takstsone 3054 som er normallading langtid, gjerne der du lader over lengre tid og ofte på natten.

For de andre takstsonene (3051, 3052 og 3053) øker også prisen på dagtid til 35 kroner, men holdes uendret på 13 kroner på nattestid. Takstsone 3051 er semihurtiglading hvor du på dagtid kan lade maks 3 timer, mens sone 3053 gir like mye effekt, men du kan lade lenger. Takstsone 3052 er normallading som på dagtid også kan brukes i maks 3 timer.

En politikk mest for elbilister i enebolig 

Kommunens ladepunkter er det reelle hjemmeladetilbudet for de som har byttet ut fossilbilen med elbil, og som ikke har egen garasje.  

Også Per Maltun, leder for Oslo og Akershus elbilforening, er opprørt over at byrådet igjen vil øke ladeprisene, som har gått opp og ned som en jojo de siste årene.

SKUFFET: Per Maltun, leder i Oslo og Akershus elbilforening.

– Da det forrige byrådet skrudde gateladeprisene rett til værs for halvannet år siden, var nettopp Høyre og Venstre blant dem som kritiserte prisøkningen sterkest. Dermed blir det nesten for dumt at det nå er disse partiene som fremmer dette forslaget om prisøkning, sier Maltun.

Den gang endte det hele i at gateladeprisene ble nedjustert etter et påfølgende bystyremøte, for øvrig etter at nåværende byrådsleder Erik Lae Solberg fra Høyre omtalte vedtaket om prisøkning som «et arbeidsuhell»:

Snur om prisen på gatelading i Oslo:

Nedjusterer ladeprisene etter massivt press

Både Maltun og Berge i Elbilforeningen håper nå at bystyret også denne gangen vil hindre at gateladeprisene igjen skyter i været for elbilistene uten mulighet for hjemmelading, altså den gruppen elbilister som allerede opplever mest styr i det daglige.

– Skal Oslo nå målet om utslippsfri transport i 2030, må elbil bli et godt valg for alle som trenger bil i Oslo. Nå fører byrådet en elbilpolitikk mest for folk med enebolig og garasje, sier Berge. 

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Bryter valgløftene 

Byrådet foreslår også å bygge 50 nye gateladeplasser neste år. Det tallet imponerer heller ikke Berge og Maltun i Elbilforeningen:  

– Det er færre enn det som er bygd tidligere og langt unna behovet, sier hun. 

Byrådet planlegger også å oppgradere 190 eksisterende ladepunkter med blant annet høyere ladeeffekt, noe som er 90 flere enn tidligere planlagt.

Berge minner byrådsleder Eirik Lae Solberg om egne valgløfter

– I valgkampen lovte Høyre å mangedoble utbyggingstakten. Dette er så langt unna en mangedobling det er mulig å komme. Sammen med prisøkningen på lading gjør dette oslobudsjettet til en eneste stor skuffelse, sier Berge.    

Bli medlem i dag!

Les også