Mercedes-AMG GT XX:El-superbil med F1-tech og 1341 hestekrefter

Mercedes-AMG klemmer skikkelig til når de går elektrisk. Sjekk første smakebit.
Mercedes-AMG inviterte til hovedkvarteret i Affalterbach da de skulle avduke sin elektriske fremtid.
AMG er i dag blant de absolutt drøyeste når det kommer til store bensinmotorer med noe man nærmest må kalle lydsensasjon ut av eksosanlegget. Det har hele tiden vært drama, og mer og mer jo årene har gått.

AMG har allerede levert noen hybridbiler, men dette er første gang de har bygget en elbil fra grunnen av. Og her er det mye snadder under karosseriet med fire dører.
Banebrytende
Da de trakk av duken, kunne undertegnede ikke la være å tenke på konseptbilen EQXX som jeg fikk æren av å sitte på i for noen år siden.
Konseptet er det samme. Ekstremt lav og aerodynamisk firedørs karosseri. Og navnet er ikke helt ulikt heller.
Den nye Mercedes-AMG GT XX er en fire-dørs elektrisk superbil, der den lille energieffektive motoren er kastet på båten, mot ekstreme ytelser – og mye av dette er på vei til produksjonsmodeller allerede neste år.

Lette og supersterke
Hjertet i GT XX finner vi såkalte axial flux-motorer. Det høres ut som noe Reodor Felgen har oppfunnet, men løsningen er absolutt ikke ukjent.
Blant annet har Christian Von Koenigsegg videreutviklet en en axial flux-motor med andre løsninger og kalt den «Raxial-flux. Den sitter i deres modell Regera.

AMG sine motorer er utviklet av britiske YASA. Fordelen med disse motorene er at de har 1/3 av størrelsen, er bare 2/3 av vekten og har tre ganger så høy effekt i forhold til en ordinær elmotor.
Dette gir ikke bare lavere vekt og mer kompakt drivlinje, men også dramatisk bedre ytelse.
I GT XX er teknologien brukt i en tri-motor-konfigurasjon: to motorer bak og én foran, som sammen leverer hele 1341 hk.
Dreiemomentet er ikke offentliggjort, men YASA lover «tusenvis av newtonmeter».
Kunstig motorlyd og virtuell girkasse
For å appellere til tradisjonelle AMG-fans, jobber Mercedes med datagenerert motorlyd og en virtuell girkasse inspirert av Hyundai Ioniq 5 N.
En dyp, V8-lignende lyd og girskift-simulering skal gi en mer emosjonell kjøreopplevelse – noe Mercedes mener er avgjørende for å vinne over bensinhodene.
850 kW lading
GT XX er utstyrt med en spesialutviklet AMG-batteripakke med sylindriske celler inspirert av Formel 1.
Batteriet er plassert i en temperaturkontrollert kasse under gulvet og er designet for ekstrem og gjentagende ytelse.

Ladesystemet opererer på over 800 volt, og støtter en ladekapasitet på hele 850 kW – langt over hva dagens hurtigladere kan levere.
Dette gir potensial for å lade opptil 400 km rekkevidde på fem minutter, og skal vise Mercedes’ ambisjoner om å bygge fremtidens ladeinfrastruktur i Europa.
Yoke-ratt
Designet er inspirert av klassiske eksperimentbiler som Mercedes C111, noe den mer enn hinter om med fargen.
Samtidig ser du den viderefører linjene fra Vision AMG-konseptene. Produksjonsmodellen vil få litt mer plass i kupeen, men beholder det lave, brede og aggressive uttrykket.

Det gjenstår å se om noen av de futuristiske detaljene blir med i ferdig bil. Jeg tviler på om de aktive vingene i felgene, de lysende tersklene med selvlysende lakk og Dot-matrix-panelene mellom baklysene blir med videre.

Innvendig er det på Mercedes-vis maksimal-minimalistisk, med en yoke-rattløsning og fly-by-wire-styring under utvikling. Helt sikkert noe à la blant annet Lexus, som gir deg forskjellig rattutslag etter hastighet, kjøresituasjoner, fart og kjøreprogram.
Skjermoppsettet består av en 11,25-tommers førerskjerm og en 14-tommers midtskjerm vinklet mot føreren.
Kommer neste år
Produksjonsversjonen av GT XX ble vist under kamuflasje under arrangementet og er ventet i 2026.
Den bil naturlig nok Mercedes-AMGs elektriske flaggskip. Dens naturlige konkurrent er Porsche Taycan og den langt mindre kjøreglade og potente Lotus Emeya.
Konseptet GT XX gir en pekepinn på hva som vil komme fra Mercedes i årene som kommer. Det kan bli spennende.






