Mercedes-AMG med egen elbilplattform: AMG tester Porsche-killer
Mercedes-AMG må levere høye ytelser og ekstrem kjøreglede. Derfor er de i gang med en egen elbilplattform.
Mercedes er selskapet som viser størst muskler … i alle retninger.
De gir full gass både på el, hybrid, ladbar hybrid til både bensin og diesel – og faktisk også på ordinære bensin- og dieselmodeller.
Ikke nok med det, for i tillegg til Mercedes’ egen elbil-plattform til EQ-bilene, holder AMG-divisjonen på med sin egen elbilplattform – for å gjøre den så sportslig som den trenger å være for å kunne bære et AMG-emblem.
For la oss være ærlige: Mercedes-AMG-modellene vi har sett til nå, har så å si ingenting til felles med AMG slik vi kjenner dem fra tidligere. Se gjerne testvideoene våre om AMG-modellene over.
EQXX på dop
I påsken 2022 fikk undertegnede gleden av å sitte på i eksperiment-bilen EQXX. Les mer om den i lenka under.
Den gang var målet å lage så energi-effektiv bil som overhodet mulig. Og de brukte alle virkemidler for å få det til.
De beviste det med å kjøre over 100 mil med et batteri på 100 kWt netto, altså et forbruk på 1 kWt per mil. Les om alle triksene for å jakte effektivitet i lenka under.
AMG med kraftversjon
Senere samme år viste AMG sin Vision AMG, som må sies å være sterkt inspirert av EQXX. Den eneste informasjonen man fikk i pressemeldingen den gang, var det man så:
Et ekstremt strømlinjeformet firedørs coupe-karosseri, med lysende grill-elementer og stjerneformede frontlykter, kameraspeil, longtail med aktiv vinge og baklykter som minnet sterkt om ildrøde eksosrør.
Det eneste klassiske må sies å være looken på de ganske så lukkede hjulene. Bortsett fra at hekken går inn som en dråpe på EQXX, mens den er svulstig og bred her, er likhetene litt for mange til å være tilfeldige.
I tillegg informerte AMG om at plattformen den skulle bygges på, heter AMG.EA, der EA står for elektrisk arkitektur.
Den består av høyeffektive batterier med høy volt og ekstremt kompakte lettvekst Axial Flux-motorer, som man også fant under skallet i EQXX, men her med flere av dem og mye høyere effekt.
Det er forresten den samme type motorkonstruksjon som Koenigsegg bruker på sin elektriske motor «Dark Matters» i hybridbilen Gemera.
Det skal være verdens mest kraftige i forhold til faktisk størrelse (600 kW (800 hk) og 1.250 Nm fra en liten motor på 48 kilo).
Testes
Nå har AMG tydeligvis kommet så langt i prosessen at de kan hardkjøre plattformen. Og det gjør de ved sine testfasiliteter i Arjeplog i Nord-Sverige – i temperaturer ned mot 25 minusgrader, skriver Mercedes-AMG i en pressemelding.
Den vil bli utsatt for et intensivt testprogram, der individuelle komponenter så vel som systemet som helhet settes på prøve.
AMG.EA er fremdeles i begynnelsen av en krevende og omfattende testplan som vil strekke seg over flere testbaner, kontinenter og klimasoner, ifølge Mercedes.
Sikter på Taycan Turbo GT
Karosseriformen er ikke helt ulik Porsche Taycan, som nylig ble oppgradert med mer rekkevidde og toppmodell.
Sistnevnte tok tilbake fartsrekorden for serieproduserte elbiler fra Porsche på Nürburgring også. Tidligere var det Tesla Model S Plaid som hadde den.
Det er liten tvil om at AMG sikler på den rekorden også, trolig med denne bilen. Det må gå an å håpe på at Mercedes-AMG har mer fokus på lav vekt enn det vi til nå har sett på Mercedes-EQ sin elektriske plattform.
De nevnte Axial Flux-motorene egner seg godt for motorer plassert i navene også, en spennende løsning som vi foreløpig bare har vært introdusert for hos det svenske selskapet NEVS.
Det nevnes ingenting om girskift, clutch og girstikke eller paddleshift, slik Hyundai og Toyota tester ut for tiden.
Vi tipper mange AMG-eiere kunne tenke seg det, når de snart må gi slipp på fireliters twinturbo V8.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!