Mercedes G-klasse endelig elektrisk: Verstingen er blitt utslippsfri
Selve symbolet for likegyldighet til klimagassutslipp lanseres nå som elbil.
Dette er bilen som mange eiere ifølge myten tenker at kommuniserer dette på vegne av dem:
«Jeg er rikere enn deg, tøffere enn deg og jeg gir «#&! i hva du mener.»
Det er ikke uten grunn at G-klasse er den foretrukne bilen i mafia- og gangsterfilmer etter at den nye versjonen kom i 2018, 39 år etter at den originale Geländewagen ble født.
Geländewagen har hatt en reise fra militærkjøretøy til arbeidsverktøy, børstraktor og luksusbil – og nå blir den helelektrisk.
På sin reise mot Hollywood, kvittet man seg med navnet og kalte den nye versjonen G-Klasse.
Verstingen til nå har hatt tilleggsbetegnelsen AMG G 63. En skikkelig brumlebass, som høres ut som et jordskjelv når man trykker på gassen.
Bodetampen er blitt bygutt
Den elektriske versjonen har fått betegnelsen G 580. Det er den høyeste betegnelsen Mercedes gir sine biler for øyeblikket, om vi tar Maybach og AMG ut av ligningen.
Det antyder at den elektriske versjonen er noe snillere.
Det gir også utseendet inntrykk av. Fronten er kraftig glattet ut og nå fremstår innramming av de uskyldige runde frontlyktene og den tette grillen som et stykke.
Ellers ser bilen nesten helt lik ut. Men det er små «usynlige» forskjeller. Som at panseret har fått en annen form for å sende mer av lufta opp over panseret, i stedet for rett i den nærmest loddrette frontruta.
Og det er en liten endring i taklinja over frontruta for å få fartsvinden enklere over bilen.
Du får den i to versjoner. En med brede skjermer à la AMG, og en med smale skjermer, mindre stigbrett og små felger, med desto mer gummi, for terrengbruk.
Den får også vanlig reservehjul bak, mens jålemodellen får en boks til ladekabler i stedet.
Det er faktisk en luftespalte i framkant av skjermbredderne bak også, for å ytterligere redusere luftmotstanden.
Svært batteri, middels rekkevidde
Selv om G 580 har fått et batteri på 116 kWt netto, må du nok kjøre pent for å få rekkevidden på opptil 476 kilometer.
Spesielt vil du merke at en bil med arodynamikk som en enebolig, straffer deg ekstra med motorveikjøring.
Oppgitt forbruk er på 3,03 kWt på mila. Det blir norsk rekord når den kommer hit.
Når vi først er inne på batteriet: Du lader bilen med 11 kW hjemme og opptil 200 kW på hurtiglader.
Solid
Det svære batteriet og den kraftige beskyttelsen under det, gir en vekt på 3.085 kilo.
Selve den 26 mm tykke beskyttelsesplata er laget med en materialblanding som inkluderer karbon og bidrar bare med 58 kilo av vekta.
Da er den så sterk at bilen kan hvile på plata og komme seg løs med bruk av blant annet tank turn, som vrir bilen ved at hjulene på ene siden går fremover men går bakover på den andre siden.
Men G 580 er blitt så tung at Mercedes har valgt å ikke gi den tilhengerfeste.
Synd, for det kunne blitt en verdig tilhengerkonkurrent til den like tunge pickupen Ford F-150 Lightning.
Kiloprisen på bilene hadde naturligvis blitt en helt annen.
Enda bedre i terrenget
Det er fortsatt snakk om en ramme under bilen, men understellet skal være komplett ombygget på grunn av de fire motorene som er boltet i ramma.
De er på til sammen 588 hester. Omtrent som G 63, men opplevelsen blir nok noe annerledes på grunn av vektøkningen.
Fire motorer gir fantastiske muligheter. Blant annet slipper man differensialsperrer, så man får til enhver tid 100 prosent klatreevne dersom det finnes grep.
Bakkeklaringen mellom hjulene øker fordi man ikke har stiv aksel bak. I dette tilfelle 25 cm.
Vadedybden har også økt, fordi man ikke trenger å tenke på vanninntrengning i motoren. Nå kan den vade i 85 cm dybde.
Den lave bakkeklaringen gjør at den tåler stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35 grader.
For de som virkelig vil ut i terrenget, kan det være nyttig å vite at inn- og utkjøringsvinkler er på 32 og 30,7 grader.
TikTok-funksjoner
De tre ikoniske knappene for sperrer av foraksel, bakaksel og senterdiff er naturlig nok erstattet med andre funksjoner. Nå har du en knapp for lavserie, for hver enkelt motor har nemlig to gir.
De to andre knappene gir deg G-Turn og G-Steering.
Med G-turn, snur du bilen trill rundt, akkurat som en tanks. Mercedes har satt en limit på to runder, men det er mer enn nok for å briefe på TikTok.
Med G-steering kan du minske svingradiusen betraktelig. Det skal være kjekt på kjøring på løst underlag. Da står et bakhjul stille, så sendes riktig turtall ut på de tre andre hjulene. Funksjonen er aktiv opp til 25 km/t.
I tillegg har du noe de kaller G-Roar. Den er for de som savner lyden av V8-lyden fra sidepipsene i AMG G 63.
Bedre langs veien
Kjøreegenskaper på vei er fortsatt ikke G-klassens sterkeste side – heldigvis. Dette er en terrengbil på stålfjærer med altfor mye effekt, med all den moroa det gir.
Og selv om man inkluderer adaptiv justerbar demping som standard, tipper jeg det er mer en nødvendighet enn ren godhet fra Mercedes.
Inni er det meste som før. Det er for dyrt å gjøre omfattende endringer der.
Men infotainment-systemet og flere sikkerhets- og assistentsystemer er oppgradert. Og Burmesteranlegget er nå oppgradert til Dolby Atmos.
Snillere
Alle har sikkert sett at man må slå dørene hardt igjen på G-klasse. Det har liksom vært et av varemerkene.
Det skal du slippe fra nå av. Det har de fått til ved å lage større utluftningsdyser fra kupeen som slipper lufttrykket i kupeen kjappere ut.
Og selv om Mercedes har beholdt de gammeldagse håndtakene, trenger du ikke lenger å trykke knappen hardt inn med tommelen. Nå holder det med en berøring. Velkommen til den elektriske verdenen.
Prisen er ikke fastsatt ennå, men har du flaks, blir den ikke særlig dyrere enn den hardt avgiftsbelagte muskelversjonen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!