Hopp til innhold

Oslo kommune lyttet til Elbilforeningen: Merker alle byens ladestolper med hvor raskt de lader

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

FULL FEIRING: Elbilforeningens Karoline Haugland (t.h.) hadde møtt opp med tre blå ballonger til Sara Teige Kalsås i Bymiljøetaten for å feire at viktig forbrukerinformasjon endelig kommer opp på alle de kommunale ladestolpene i Oslo. Alle foto: Gro Matland Nevstad / elbil.no

De neste par ukene skal Bymiljøetaten i Oslo dra rundt på kommunens drøyt 1100 ladestolper. Der skal de klistre opp lapper som angir ladeeffekt – slik at du kan vite hvor mye strøm du får på de ulike ladestolpene i byen.

– Vi vil jo at det skal være så enkelt og praktisk som mulig å lade, sier mobilitetsrådgiver Sara Teige Kalsås i Bymiljøetaten i Oslo.

Hun er ute i nysnøen sammen med driftstekniker Petter Andreas Lunde i Bymiljøetaten, og Elbilforeningen har invitert seg selv med på klistretokt.

Duoens første stopp er Hammersborg torg, bak regjeringskvartalet.

Her står det åtte kommunale ladestolper med til sammen 16 ladepunkter.

Én etter én får de nå klistret på informasjon om hvilken ladeeffekt elbilister kan få akkurat her.

Oslo kommune har ladestolper med ulik effekt:

  • Inntil 3,6 kW
  • Inntil 7,3 kW
  • Inntil 11 kW
  • Inntil 22 kW

Tydelig merking

Problemet fram til nå har vært at man ikke har kunnet lese seg frem til hvor raskt de ulike ladestolpene lader bilen din.

Det ser man ikke når man går inn i appen Bil i Oslo, som er Oslo kommunes offisielle app for bilrelaterte tjenester.

I mange nyere elbiler kan du selv sjekke ladehastigheten du får i bilens app, men ellers har eneste mulighet for å finne det ut, vært å sjekke det i Fortum-appen og søke deg frem til den aktuelle ladestolpen der.

Men snart er denne tiden forbi, for etter påske skal du kunne lese på selve ladestolpen hvor mange kilowatt du får.

Merkingen settes nå opp ved hver enkelt av de over 1100 kommunale ladestolpene i byen.

KLAR MELDING: Slik ser de nye klistremerkene ut. På denne stolpen får du inntil 7,2 kW ved lading. Skulle du trenge bruksanvisning, kan du scanne QR-koden.

Hjelp til lading

Men det er ikke bare selve effekten det her opplyses om, for de som trenger hjelp til ladningen kan nå også få hjelp med nettopp dét.

Ved å scanne QR-koden på ladestolpen sendes du videre til en egen nettside som Oslo kommune lover skal være oppdatert til påske. Her vil informasjonen være både på norsk og engelsk.

Kan bruke den blå ladebrikken til høsten

De som lader på kommunale plasser betaler i dag via appen Bil i Oslo, mens selve ladingen kan de starte via Elbilforeningens sorte ladebrikke dersom den er registrert hos Fortum.

Du bruker altså ladebrikken til å «åpne opp» ladestolpen, mens betalingen må du selv sørge for via Bil i Oslo-appen.

MERKER ALLE: Jobben til Petter Andreas Lunde blir de neste par ukene å dra fra sted til sted i Oslo for å jobbe seg gjennom de drøyt 1100 ladestolpene sammen med noen andre fra Bymiljøetaten.

Enn så lenge kan de ikke bruke Elbilforeningens nye blå ladebrikke, men det kommer.

Bymiljøetaten er for tiden i prosess med å velge leverandør, og satser på å ha alt dette på plass innen 1. juli:

– Over sommeren kan vi åpne for roaming med litt forskjellige partnere, og da kan blant annet Elbilforeningens blå ladebrikke brukes.

ELBILFORENINGENS BLÅ LADEBRIKKE: I høst kan du endelig bruke denne også på de kommunale ladestolpene i Oslo.

Enn så lenge betaler man per time, men det vil Oslo kommune endre på, slik at folk heller betaler for faktisk strømforbruk.

Dette vil også skje høsten 2023, med nytt system på plass.

Samtidig vil Bymiljøetaten videreutvikle Bil i Oslo-appen, for per i dag kan ikke brukerne starte eller stoppe ladingen herifra.

Men også dette vil det bli en endring på i noenlunde nær fremtid.

Skal bygge nesten 350 nye ladepunkt

Hittil i år har Oslo kommune bygget rundt 90 ladepunkt.

– Årets mål er å bygge 150 nye, i tillegg til å ta igjen etterslepet fra i fjor. Så da blir det i underkant av 350 ladepunkt som skal bygges i år, sier Kalsås.

I saken under kan du se hvor rundt halvparten av disse ladepunktene er tenkt plassert i byen, men vi kan røpe at Frogner og Gamle Oslo får flest:

Bymiljøetaten vil bygge i nær framtid:

Slik fordeles 162 nye ladepunkter i Oslo

Joda, det hjelper å mase

Men tilbake til de over tusen klistremerkene Bymiljøetaten har fått trykket opp for å spre rundt i byen.

Elbilforeningen medlemmer har i årevis etterlyst effektmerking på Oslos ladestolper, og Elbilforeningen har like lenge mast på Bymiljøetaten og hovedstadspolitikere om å sørge for bedre merking av ladestolpene i Oslo.

Nå som dette i ferd med i skje, spør vi:

– Er dette et bevis på at det faktisk er lurt å mase?

– Jeg tror nok at det fungerer, ja. Vi tar imot innspill og vil jo at folk skal bruke tilbudet – og at de skal synes det er et godt tilbud, sier Kalsås.

Og skulle det være noe, forteller hun at det bare er å ta kontakt med Bymiljøetaten, så videresendes henvendelsen til henne.

Mer mas – over hele linja

Og snart skal Elbilforeningen legge fram enda mer mas, når resultatene fra kampanjen ladeher.no skal presenteres for Oslos politikere.

Godt over 1700 innbyggere har meldt inn sine ladeønsker.

Har du enda ikke sagt ifra hvor i byen du ønsker deg et kommunalt ladetilbud, kan du gjøre det til over påske:

Fortell Oslo kommune hvor det trengs gatelading:

Bli med på kampanjen Lade her?

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også