Hopp til innhold

Mona 03 til Norge? Billigmerke fra Xpeng

BILLIG HITECH: I Kina pågår det et skikkelig race på hi-tech og pris. Mona 03 kan bli en billig teknobombe.

Xpeng teaset et nytt billig bilmerke under Beijing Motor Show. Nå har noen knipset en umaskert versjon under testing. Prisen skal ned mot 250.000 kroner.

– Vi har ingen informasjon om bilen du refererer til, sier kommunikasjonssjef i Xpeng, Knut Arne Marcussen.

Navnet på det nye merket skal være Mona, en bokstavkombinasjon fra Made Of New Ai.

Xpeng Norge kan ikke si noe om verken størrelse eller teknologien som ligger under skallet på Mona 03. De har ikke hørt noe om bilen er aktuell for Europa og Norge i det hele tatt.

LANSERINGSBILDE: Dette ble vist under Beijing Motorshow.

Sjefen sjøl, He Xiaopeng, har selvsikkert fortalt at Mona har potensial til å bli et «superstar-produkt» i småbilmarkedet.

Mona 01, 02, 03

Ut fra hva Xpeng selv har kommunisert, navnevalget og det vi kan se fra spionbilder, kan vi anta noe:

Man kan regne med det kommer to mindre modeller, 01 og 02. Selv 03 later til å være hakket mindre enn Tesla Model 3, utfra profilbildet lenger ned i saken.

KNAPT MED INFO: Det eneste man kan lese ut fra dette bildet er at hovedlyktene er nede i fangeren, at den har kamera langs siden og er skodd med dekk fra Michelin.

Mona 03 får en ganske typisk kinesisk design. Det vil si ganske runde, avslepne sedanlinjer. Et av bildene på et av de mange nettstedene som publiserer bilder av bilen, kan antyde at også bakluka heves når man åpner bakluka.

Xpeng G6 avduket i Norge – se vår videogjennomgang:

Lang rekkevidde og superrask lading – kan denne true Tesla?

Det blir lyktene som får jobben med å skille den fra mengden av andre sedaner i Kina.

GLATT FRONT: Kineserne har gått fra giga-griller til ingenting på kort tid. De har ikke gått for kameraspeil.

Innvendig følger den trenden med rene linjer uten en knapp i sikte, en stor skjerm på trolig 15,6 tommer, logoløse multifunksjonsknapper på rattet og en ren midtkonsoll med koppholdere og ladeplate.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Hitech

Xpeng har alltid vært en software-fokusert bilprodusent og hevder de vil være bilindustriens første med å masseprodusere biler med såkalt «2K Pure Visual Neural Network».

ENKELT: Nå skal du snakke med bilen og få den til å gjøre alt for deg.

Den skal være i stand til å identifisere hver eneste detalj, både dynamisk og statisk rundt bilen, og nøyaktig identifisere over 50 objekter i en omkrets tilsvarende 1,8 fotballbaner.

Deres siste operativsystem XOS 5.1.0 integrerer KI-teknologi for at systemet skal tenke mer som mennesker. Det ble rullet ut 20. mai i år.

MYE ROT: Men bak all tildekningen, kan man få et inntrykk av innvendig plass i baksetet.

Xpeng har også planer om å rulle ut «AI Valet Driver» med selvlærende egenskaper. Den vil kunne bruke opptil ti forhåndsprogrammerte kjøreruter, og det er ikke snakk om gårdsplassen, men 10 mils ruter!

40 mil

Ingen tall er offentlige, men mange spekulerer på rekkevidde over 500 km CLTC, det blir drøyt 40 mil etter WLTP-standarden. Bilen vil få Blade-batterier fra BYD.

KORT: Fra profil kan Mona se noe kortere ut enn Model 3. Det går først og fremst ut over bagasjerommet.

Mona 03 skal annonseres 6. juni i år, med salgsstart i tredje kvartal. Den skal selges gjennom Xpeng sitt forhandlernett i første omgang, men skal skilles ut på sikt.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også