Xpeng G6 avduket i Norge – se vår videogjennomgang: Lang rekkevidde og superrask lading – kan denne true Tesla?
Xpeng G6 går til krig i mellomstor SUV-segmentet og kjører på med lang rekkevidde, superrask lading, firehjulstrekk og god plass som våpen.
Hæ? Billansering på SHE-konferansen?
SHE-konferansen (Social Human Equity) representerer og fremmer mangfold, inkludering og bærekraft.
Dette er verdier Xpeng mener å dele, og derfor valgte de å bruke nettopp SHE-konferansen på Oslo Spektrum som arena da de denne uka avduket sin nye Xpeng G6 i Norge.
Lade- og rekkeviddevinner
G6 er bygget på den siste generasjonen av den lette og sterke elbilplattformen (SEPA 2.0), og bilen er i likhet med storebroren G9 basert på 800 volts-teknologi.
Det betyr ladekapasitet på opptil 280 kW ved hurtigladestasjoner som gir en ladetid fra 10 til 80 prosent på 20 minutter, ifølge en pressemelding fra Xpeng som du kan lese her.
Norske kunder kan velge mellom to modeller:
- Standard Range med kun bakhjulsdrift leverer 190 kW/258 hk og 440 Nm. Batteriet har en nettokapasitet på 66 kWt, noe som gir en WLTP-rekkevidde på 435 kilometer.
- AWD Performance-modellen har en ytelse på 350 kW (476 hk) og 660 Nm dreiemoment, levert av to elektriske motorer. Dette gir firehjulsdrift og en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på respektable 4,1 sekunder. Batteriet har en nettokapasitet på 87,5 kWt, som gir en WLTP-rekkevidde på 550 kilometer.
Toppfarten for begge utgavene av bilen er 200 km/t.
Det er dessverre ikke planlagt å ta inn Long Range-modellen med bakhjulsdrift til landet.
Bilen har også mulighet for å fungere som batteribank med strømuttak (V2L).
Forvarming av batteriet er også inkludert, foreløpig kun manuelt.
Forvarming via navigasjon vil bli tilgjengelig senere gjennom en programvareoppdatering.
Praktisk anlagt
Målene til G6 er nesten identiske med verdens mest solgte elbil, Tesla Model Y: G6 strekker seg 4,75 meter i lengde, med en akselavstand på 2,89 meter.
Smart utnyttelse av interiøret gir rikelig med plass i baksetet, samt et bagasjerom på 571 liter, med to små oppbevaringsrom under gulvet, der det er nok plass til en pizzaeske og ladeutstyr.
Baksetene er delt 40-60 uten en midt-skiluke, og kan enkelt felles ned manuelt med et enkelt trekk på spaken fra bagasjerommet.
Kupeen er trukket så langt fram som mulig for å maksimere interiørplassen, men dessverre betyr dette at en eventuell frunk (lite bagasjerom foran) og et hanskerom måtte utelates.
Vi opplevde rikelig med plass i baksetene, selv med forsetene innstilt for vår testkanin på 188 cm, med god plass til føttene under forsetet.
Ekstra poeng gis for muligheten til å justere bakseteryggen bakover, noe som gir ekstra komfort og fleksibilitet for passasjerene.
Takket være den lave plasseringen av batteriene i SEPA-2-plattformen, er gulvhøyden nærmere det vi husker fra fossilbil-tiden. Dette betyr at man slipper å sitte med lårene flytende i luften.
Til tross for coupé-aktig design, er takhøyden mer enn innafor for mann (49) på 1,88 (med krølltopp).
Trekker tungt
Nyttelasten for G6 forventes å ligge mellom 420 og 453 kilo når sjåførens vekt på 75 kilo er trukket fra.
Mye som ofte ellers er ekstrautstyr, er her inkludert i startprisen (men hva startprisen blir, det må vi vente noen uker før vi får vite, av en eller annen grunn).
For eksempel er dette standard: panoramatak, justerbare, oppvarmede seter både foran og bak, ventilerte forseter, rattvarmer og et førsteklasses lydanlegg med 18 høyttalere.
Omtrent alt er inkludert, bortsett fra enkelte lakkfarger – og hengerfeste, som har en maksimal trekkvekt på opptil 1500 kilo – 100 kilo mindre enn Tesla Model Y.
På taket er det tillatt med inntil 75 kilo last.
Uinspirert interiør
Det meste av interiøret er kledd i syntetisk eller nappaskinn i et forsøk fra Xpeng på å gi bilen et premium-preg.
Det vi opplever er at designopplevelsen ikke bringer noe nytt til bordet. Xpeng følger den samme oppskriften som mange andre for tiden, uten å tilføre noe unikt eller innovativt til interiørdesignen.
Interiøret er praktisk talt fritt for knapper, med det meste av betjeningen utføres gjennom en 14,9-tommers skjerm i midten. Sjåføren har også sin egen 10-tommers display foran rattet.
Midtkonsollen er utstyrt med rikelig med lagringsplass, inkludert to koppholdere og doble 50 watt induksjonsladere for mobiltelefoner.
Forventer at halvparten av Xpengs norske bilsalg i år blir G6
Xpeng solgte 680 eksemplarer av sin modell G9 i 2023, og har et mål om å selge 3000 biler i 2024.
Halvparten av disse forventes å være G6.
Bestilling åpner i mai (og da vil selvsagt prisen være klar) – og de første bilene utleveres til norske kunder en gang i høst.
Som vanlig kommer vi tilbake med en full test så fort bilen er tilgjengelig for oss.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!