Hopp til innhold

Xpeng G6 avduket i Norge – se vår videogjennomgang: Lang rekkevidde og superrask lading – kan denne true Tesla?

TESLA-UTFORDRER? Xpeng er nesten som snytt ut av nesen til Elon Musk. Sjekk videoen der vi tar en sniktitt på Xpeng G6. Alle foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Xpeng G6 går til krig i mellomstor SUV-segmentet og kjører på med lang rekkevidde, superrask lading, firehjulstrekk og god plass som våpen.

Hæ? Billansering på SHE-konferansen?

SHE-konferansen (Social Human Equity) representerer og fremmer mangfold, inkludering og bærekraft.

Dette er verdier Xpeng mener å dele, og derfor valgte de å bruke nettopp SHE-konferansen på Oslo Spektrum som arena da de denne uka avduket sin nye Xpeng G6 i Norge.

LYNLADING: Med 800-voltsteknologi tar Xpeng G6 imot 280 kW ved ladestolpen, og kan lades fra 10 til 80 prosent på under 20 minutter.

Lade- og rekkeviddevinner

G6 er bygget på den siste generasjonen av den lette og sterke elbilplattformen (SEPA 2.0), og bilen er i likhet med storebroren G9 basert på 800 volts-teknologi.

Det betyr ladekapasitet på opptil 280 kW ved hurtigladestasjoner som gir en ladetid fra 10 til 80 prosent på 20 minutter, ifølge en pressemelding fra Xpeng som du kan lese her.

Norske kunder kan velge mellom to modeller:

Toppfarten for begge utgavene av bilen er 200 km/t.

Det er dessverre ikke planlagt å ta inn Long Range-modellen med bakhjulsdrift til landet.

FAMILIERACER: Performance-modellen klarer 0-100 km/t på 4,1 sekunder. Mer enn innafor for de fleste, men fortsatt hakket under Tesla Model Y Performance på 3,7 sekunder.

Bilen har også mulighet for å fungere som batteribank med strømuttak (V2L).

Forvarming av batteriet er også inkludert, foreløpig kun manuelt.

Forvarming via navigasjon vil bli tilgjengelig senere gjennom en programvareoppdatering.

Vi tester camp-modus i Xpeng G9:

En (het?) natt med ny modell

Praktisk anlagt

Målene til G6 er nesten identiske med verdens mest solgte elbil, Tesla Model Y: G6 strekker seg 4,75 meter i lengde, med en akselavstand på 2,89 meter.

Smart utnyttelse av interiøret gir rikelig med plass i baksetet, samt et bagasjerom på 571 liter, med to små oppbevaringsrom under gulvet, der det er nok plass til en pizzaeske og ladeutstyr.

Baksetene er delt 40-60 uten en midt-skiluke, og kan enkelt felles ned manuelt med et enkelt trekk på spaken fra bagasjerommet.

Kupeen er trukket så langt fram som mulig for å maksimere interiørplassen, men dessverre betyr dette at en eventuell frunk (lite bagasjerom foran) og et hanskerom måtte utelates.

Vi opplevde rikelig med plass i baksetene, selv med forsetene innstilt for vår testkanin på 188 cm, med god plass til føttene under forsetet.

Ekstra poeng gis for muligheten til å justere bakseteryggen bakover, noe som gir ekstra komfort og fleksibilitet for passasjerene.

Les vår test der vi går tett på de ulike utgavene av Tesla Model Y:

Klassens beste – uansett billigst eller dyrest

Takket være den lave plasseringen av batteriene i SEPA-2-plattformen, er gulvhøyden nærmere det vi husker fra fossilbil-tiden. Dette betyr at man slipper å sitte med lårene flytende i luften.

Til tross for coupé-aktig design, er takhøyden mer enn innafor for mann (49) på 1,88 (med krølltopp).

Trekker tungt

Nyttelasten for G6 forventes å ligge mellom 420 og 453 kilo når sjåførens vekt på 75 kilo er trukket fra.

Mye som ofte ellers er ekstrautstyr, er her inkludert i startprisen (men hva startprisen blir, det må vi vente noen uker før vi får vite, av en eller annen grunn).

For eksempel er dette standard: panoramatak, justerbare, oppvarmede seter både foran og bak, ventilerte forseter, rattvarmer og et førsteklasses lydanlegg med 18 høyttalere.

Omtrent alt er inkludert, bortsett fra enkelte lakkfarger – og hengerfeste, som har en maksimal trekkvekt på opptil 1500 kilo – 100 kilo mindre enn Tesla Model Y.

På taket er det tillatt med inntil 75 kilo last.

SMALT: To kvadratmeter med panoramatak gir luftig, lyst og romslig inntrykk. Bakruta, derimot, er litt i smaleste laget, og utsikten er begrenset. G6 blir ikke levert med ekstra spoiler mellom baklysene og bakruta, slik vi har sett på preproduksjonsmodeller.

Uinspirert interiør

Det meste av interiøret er kledd i syntetisk eller nappaskinn i et forsøk fra Xpeng på å gi bilen et premium-preg.

Det vi opplever er at designopplevelsen ikke bringer noe nytt til bordet. Xpeng følger den samme oppskriften som mange andre for tiden, uten å tilføre noe unikt eller innovativt til interiørdesignen.

STANDARD OPPSKRIFT: Interiøret inkluderer det meste av det du forventer, men bringer heller ikke noe nytt til torgs.

Interiøret er praktisk talt fritt for knapper, med det meste av betjeningen utføres gjennom en 14,9-tommers skjerm i midten. Sjåføren har også sin egen 10-tommers display foran rattet.

Midtkonsollen er utstyrt med rikelig med lagringsplass, inkludert to koppholdere og doble 50 watt induksjonsladere for mobiltelefoner.

COUPE? Xpeng mener den nye G6 er en coupe – vi mener den er helt på grensen til å like gjerne kalle den en SUV, men samma det, si. Performance-modellen (bildet) og Standard Range har samme utseende, og 20-tommers felger er standard.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Forventer at halvparten av Xpengs norske bilsalg i år blir G6

Xpeng solgte 680 eksemplarer av sin modell G9 i 2023, og har et mål om å selge 3000 biler i 2024.

Halvparten av disse forventes å være G6.

Bestilling åpner i mai (og da vil selvsagt prisen være klar) – og de første bilene utleveres til norske kunder en gang i høst.

Som vanlig kommer vi tilbake med en full test så fort bilen er tilgjengelig for oss.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også