Hopp til innhold

Økte elbiltakster fra 3. desember: Nå endres bomtakstene for elbilister i Trøndelag

IKKE DEN BESTE JULEGAVEN: Elbilistene i Trøndelag kunne fått en bedre julegave. 3. desember øker elbiltakstene både i Trondheim og i resten av fylket.

3. desember øker elbiltakstene i bommene i Trøndelag. Les om de nye takstene her.

Det var bomselskapet Vegamot som tidligere i høst først kunngjorde de nye takstene.

Det er prisendring i bommene i den såkalte Miljøpakken i Trondheim, men også andre steder i Trøndelag.

Betydelig prishopp for elbilister

I Trondheim øker takstene for de fleste kjøretøy. Samtidig reduseres miljørabatten for elbiler fra 60 til 30 prosent.

Til sammen vil dette utgjøre en solid prisøkning for byens elbilister.

Mens en bompassering ved Sluppen tidligere kostet en elbilist 12,80 i rushtiden, vil den fra 3. desember koste 30 kroner og åtti øre.

Elektriske varebiler vil fortsatt kunne passere gratis.

Dette er de nye elbiltakstene i Trondheim

Bomsnitt øst, bomsnitt sør, Klæbu, Fossetuvegen og SluppenOmkjøringsveien, Byåsen, Tonstad og Holtermannsvegen
I rushtidenKr 30,8Kr 14,7
Utenfor rushtidenKr 15,4Kr 11,2
Nullutslippskjøretøy varebilerKr 0Kr 0
Prisene er hentet fra Vegamot sin nettside.

Svekker miljørabatten

Fram til nå har den såkalte miljørabatten i bomringen vært på 60 prosent de fleste steder, mens nå reduseres den til 30 prosent.

Dette vil gjelde for alle bomprosjektene i Trøndelag og inkluderer også E6 både sør og nord for Trondheim.

Vegamots nettside kan du lese mer om takstendringen ved andre bommer i Trøndelag.

Det er ikke bare i Trøndelag det skjer ting prismessig. Også i Oslo blir det nye takster fra nyåret, men der er miljørabatten høyere:

Fra nyttår øker prisene i bomringen:

Slik blir de nye takstene i Oslo

Rabattreduksjon i ett jafs

Det var våren 2024 at Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune ble enige med Statens vegvesen om å redusere miljørabatten.

Før sommeren bestemte Trondheim kommune at dette skulle skje med en gradvis reduksjon i rabatten.

Etter samtaler med fylkespolitikerne tidligere i høst ble det bestemt at rabattreduksjonen skulle gjøres i én og samme runde.

I saksdokumentet til bystyret i Trondheim skrev kommunedirektøren blant annet at mindre miljørabatt var en betydelig svekking av en viktig elbilfordel som ville bremse omstillingen av personbilparken.

Det ble også påpekt at effekten på trafikkmengden ikke ville være signifikant.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

– Drastisk

Eva Solvi, leder i Trøndelag elbilforening, har vært kritisk til at rabattreduksjonen gjøres i ett jafs, og sier:

– En gradvis reduksjon som bystyret i utgangspunktet la opp til, var fornuftig. Men jeg er redd for at en så drastisk reduksjon vil gjøre at elektrifiseringen går saktere, sier hun.

DRASTISK: – Elbilistene skal bidra, men dette er en drastisk og for ensidig økning for elbilistene, sier Eva Solvi i Trøndelag elbilforening.
Bli medlem i dag!

Les også