Økte elbiltakster fra 3. desember: Nå endres bomtakstene for elbilister i Trøndelag
3. desember øker elbiltakstene i bommene i Trøndelag. Les om de nye takstene her.
Det var bomselskapet Vegamot som tidligere i høst først kunngjorde de nye takstene.
Det er prisendring i bommene i den såkalte Miljøpakken i Trondheim, men også andre steder i Trøndelag.
Betydelig prishopp for elbilister
I Trondheim øker takstene for de fleste kjøretøy. Samtidig reduseres miljørabatten for elbiler fra 60 til 30 prosent.
Til sammen vil dette utgjøre en solid prisøkning for byens elbilister.
Mens en bompassering ved Sluppen tidligere kostet en elbilist 12,80 i rushtiden, vil den fra 3. desember koste 30 kroner og åtti øre.
Elektriske varebiler vil fortsatt kunne passere gratis.
Dette er de nye elbiltakstene i Trondheim
Bomsnitt øst, bomsnitt sør, Klæbu, Fossetuvegen og Sluppen | Omkjøringsveien, Byåsen, Tonstad og Holtermannsvegen | |
I rushtiden | Kr 30,8 | Kr 14,7 |
Utenfor rushtiden | Kr 15,4 | Kr 11,2 |
Nullutslippskjøretøy varebiler | Kr 0 | Kr 0 |
Svekker miljørabatten
Fram til nå har den såkalte miljørabatten i bomringen vært på 60 prosent de fleste steder, mens nå reduseres den til 30 prosent.
Dette vil gjelde for alle bomprosjektene i Trøndelag og inkluderer også E6 både sør og nord for Trondheim.
På Vegamots nettside kan du lese mer om takstendringen ved andre bommer i Trøndelag.
Det er ikke bare i Trøndelag det skjer ting prismessig. Også i Oslo blir det nye takster fra nyåret, men der er miljørabatten høyere:
Rabattreduksjon i ett jafs
Det var våren 2024 at Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune ble enige med Statens vegvesen om å redusere miljørabatten.
Før sommeren bestemte Trondheim kommune at dette skulle skje med en gradvis reduksjon i rabatten.
Etter samtaler med fylkespolitikerne tidligere i høst ble det bestemt at rabattreduksjonen skulle gjøres i én og samme runde.
I saksdokumentet til bystyret i Trondheim skrev kommunedirektøren blant annet at mindre miljørabatt var en betydelig svekking av en viktig elbilfordel som ville bremse omstillingen av personbilparken.
Det ble også påpekt at effekten på trafikkmengden ikke ville være signifikant.
– Drastisk
Eva Solvi, leder i Trøndelag elbilforening, har vært kritisk til at rabattreduksjonen gjøres i ett jafs, og sier:
– En gradvis reduksjon som bystyret i utgangspunktet la opp til, var fornuftig. Men jeg er redd for at en så drastisk reduksjon vil gjøre at elektrifiseringen går saktere, sier hun.