Hopp til innhold

Fra nyttår øker prisene i bomringen: Slik blir de nye takstene i Oslo

ØKTE PRISER: Fra 1. januar koster det deg tre kroner mer å kjøre gjennom bomringen i Oslo med elbil utenom rushtid. For elvarebiler og elektriske tunge kjøretøy er det fremdeles gratis. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Fjellinjen melder at takstene i bomringen i Oslo øker fra nyttår. Begrunnelsen er for å opprettholde inntektsnivå og investeringer i fremtidige sentrale samferdselsprosjekt.

Fra nyttår blir prisene slik:

Person- og varebilBensinbilDieselbilElbilElvarebil
Utenom rushtid3640190
I rushtid (06:30 – 09:00 og 15:00 – 17:00)4346230
.

Det betyr en økning på tre kroner utenom rushtid og fire kroner i rushtiden for alle uavhengig om man kjører elbil, bensinbil eller dieselbil.

Med AutoPASS-avtale og bombrikke får du 20 prosent rabatt. Økningen er lik for både bensin-, diesel- og nullutslippsbiler, i tråd med Oslopakke 3-forliket fra i sommer.

Oslopakke 3-avtalen ferdigforhandlet frem til 2028:

Bom-seier for elbilister i hovedstadsområdet

For tunge fossile kjøretøy blir takstene uendret frem til 1. januar 2026.

Bompengefritaket for tunge nullutslipps- og gasskjøretøy blir stående til og med 2030.

Potensielt store summer å spare:

Alle elbilister bør ha denne i frontruta

Dette brukes bompengene til

Det skal bygges i Oslo, og det er satt av store penger til samferdselsprosjekter i årene som kommer.

Stortinget har mål om nullvekst i trafikken, og befolkningsveksten skal derfor håndteres gjennom kollektivløsninger, sykkel og gange.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Fjellinjen nevner spesifikt Fornebubanen og nytt signalanlegg for t-banen som store prosjekter. Bompengene går også til drift av kollektivsystemet i Oslo og Akershus, samt nye gang- og sykkelveier.

Bilistene betaler om lag 4,5 milliarder kroner i bompenger til Fjellinjen i året. Takstøkningen er begrunnet i at dette nivået skal opprettholdes, og at det sikres finansiering av fremtidige trafikkløsninger i Oslo og Akershus.

Pressemeldingen kan du lese her.

Fakta om rabattordninger

Slik fungerer takst- og rabattsystemet:

  • Kjøretøy i takstgruppe 1 med gyldig brukeravtale og brikke får 20 prosent rabatt. Øvrige kjøretøy får ingen brikkerabatt.
  • Felles timesregel for alle bomstasjonene i bomringene Indre ring og Osloringen, det vil si at hvert kjøretøy belastes for kun én passering pr time. Ordningen gjelder for både takstgruppe 1 og takstgruppe 2.
  • Timesregel for alle bomstasjonene i bomring Bygrensen, også her vil det vil si at hvert kjøretøy belastes for kun én passering time. Ordningen gjelder for både takstgruppe 1 og takstgruppe 2. 
  • Trafikanten blir belastet den høyeste taksten ved flere passeringer med ulik takst innenfor en time.
  • Felles passeringstak på 120 passeringer per kalendermåned for Indre ring og Osloringen. Ordningen gjelder for både takstgruppe 1 og takstgruppe 2.
  • Passeringstak på 60 passeringer per kalendermåned i Bygrensesnittet. Ordningen gjelder for både takstgruppe 1 og takstgruppe 2.

    Alle rabattordninger, med unntak av timesregel, forutsetter gyldig brukeravtale og elektronisk brikke.
Bli medlem i dag!

Les også