Nå får 600 oslosjåfører elbussopplæring

Nå får 600 oslosjåfører elbussopplæring

Elbussene begynner endelig å innta hovedstaden. Nylig var det snorklipping for de elektriske leddbussenes ankomst.

Som enkelte har observert, har en håndfull elbusser allerede kjørt rundt i hovedstaden en stund som en del av et testprogram.

Men nå er de første leveransene av elbussene til Unibuss ankommet Oslo. Bussene er produsert av nederlandske VDL, og det dreier seg om både elektriske solobusser og leddbusser.

70 elbusser i år

Ruter har inngått en avtale med busselskapene Unibuss, Nobina og Norgesbuss om å levere 70 nye elbusser i 2019, som beleilig nok sammenfaller med at Oslo i år er Europas miljøhovedstad.

Unibuss skal stå for 40 av de 70 nye elbussene som hovedstaden får i løpet av miljøåret, og de skal trafikkere linjene 20, 21, 28, 34, 37, 54 og 74.

– Elbusser gir et mer attraktivt kollektivtilbud. Oslo får nå Nordens største flåte av elektriske leddbusser. Elbusser er et godt bidrag til at Oslo skal bli en nullutslippsby innen 2030, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg i en pressemelding.

Oslo ikke først ute

Men selv om det nå kommer en rekke elbusser til Oslo, er ikke hovedstaden først ute på landsbasis.

– Stavanger har hatt to elbusser i rute helt siden 2015, mens Trondheim får 35 elbusser i drift fra neste år, opplyste Ola Viken Stalund i Kollektivtrafikkforeningen da Elbil.no i fjor forsøkte å gjøre opp status for elbusser i Norge og ellers i verden.

– Agder kollektivtrafikk har hatt fem elbusser i drift siden i sommer, de har også 77 hybridbusser i drift. Også i Drammen, Hamar og Lillehammer jobbes det med elbussprosjekter, forteller Stalund i dag.

Han legger til at også Tromsø er i gang med å utrede hvordan batterielektriske busser vil fungere der.

– Ellers er det nylig blitt kjent at busselskapet Skyss i Bergen skal bestille rundt 80 elbusser. Etter planen skal elbussene settes i trafikk i desember 2020.

Også Bodø planlegger en satsing på elbusser fra år 2020.

600 sjåfører på opplæring

Tilbake til Oslo: I månedene fremover vil enda flere elbusser ankomme hovedstaden, men før de settes i trafikk må det gjennomføres omfattende testing.

Blant annet sjekkes det at samspillet mellom buss og ladeinfrastruktur fungerer godt under ulike forhold. I tillegg skal det gjøres stresstester for å finne ut hvor langt bussene kan kjøre på én lading.

– Parallelt med bygging av infrastruktur og testing av bussene, vil 600 av våre sjåfører få elbussopplæring, sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen.

– Rekkevidden vil i stor grad avhenge av topografi og klimatiske forhold, men også av kjørestil.

I Ruter, det offentlig eide selskapet som er ansvarlig for kollektivtransporten i Oslo og Akershus, er man glade for at elbussplanene nå skyter fart:

– Vi håper at Oslo-borgerne ønsker elbussene velkommen. Vi tror våre kunder vil sette pris på busser som vil gi bedre luftkvalitet, mindre støy, og en mer behagelig og stillegående reise, sier plandirektør i Ruter, Snorre Lægran.

Elektriske leddbusser i Oslo:

  • Linjer: 20, 21, 28, 34, 37, 54
  • Type: VDL Citea SLFA 180-Electric
  • Sitteplasser: 46
  • Rekkevidde: Cirka 50-90 km per lading
  • Batterikapasitet: 170 kWh
  • Maksimal ladeeffekt: 450kW
  • Lengde: 18.000 mm
  • Lades ved hjelp av pantograf på depot på Alnabru bussgarasje

Elektriske solobusser i Oslo:

  • Linje: 74
  • Type: VDL Citea SLF 120-Electric
  • Sitteplasser: 34
  • Rekkevidde: Cirka 70-110 km per lading
  • Batterikapasitet: 127 kWh
  • Maksimal ladeeffekt: 375 kW
  • Lengde: 12.000 mm
  • Hurtiglades med pantograf på endestopp på Mortensrud og i Vika